Validation of the Trade Policy Sports (TP-SPORTS) instrument for the analysis of the commercial policy of sports centres and clubs

Authors

  • Berta Benito Colio CESAG
  • Francesc Solanellas Donato

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v46.92064

Abstract

Sport has experienced a huge evolution through the years, which is directly reflected on an increase in the population engaged in sport, as well as in the supply of sport facilities. In increasingly competitive markets, excellence in the provision of services plays a decisive role. Despite the importance of this subject, no studies have been found that evaluate the management of the commercial policy of sport centres and clubs and consequently no valid instruments have been found for this purpose. Therefore, the objective of the present research is to validate the TP-SPORTS instrument: a record sheet structured in eight dimensions and ninety variables that allows the analysis of the management of the commercial policy of sports centres and clubs. In order to validate it, an expert judgment assessment, inter and intrapersonal evaluation using Cohen's kappa test and a pilot test with 150 students of the Physical Activity and Sport Sciences degree have been used. In view of the above, it can be concluded that TP-SPORTS instrument proves to be an innovative and valid tool for the analysis of the commercial policy of sports centres and clubs in our country.

References

Anguera, M. T. (1986). La investigación cualitativa. Educar, (10), 23-50.

Anguera, M. T., & Hernández-Mendo, A. (2013). La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3), 135-160.

Castillo, L. (2014). Políticas comerciales de nuevos productos: casos de éxito y fracaso. (Tesis de Máster). Oviedo, España: Universidad de Ovideo. Recuperado de: https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/29798/TFM_CastilloLopez,L 55 uciadelasMercedes.pdf;jsessionid=2AB9848A8E042E7FD3260AAA1467D52F?seque nce=8

Chartered Institute of Marketing. (2009). Marketing and the 7Ps. A brief summary of marketing and how it works.

Clavel-San Emeterio, I., García-Unanue, J., Iglesias-Soler, E., Gallardo, L., & Felipe, J. L. (2019). Drop out prediction in sport centres. Definition of models and reproducibility. Retos, 37, 54-61.

Dorado, A. (2006). Análisis de la satisfacción de los usuarios. Hacia un nuevo modelo de gestión basado en la calidad para los servicios deportivos municipales. Todelo, España: Consejo Económico y Social de Castilla-La Mancha.

Elasri, A., Triadó, X. M., & Aparicio, P. (2015). La satisfacción de los clientes de los centros deportivos municipales de Barcelona. Apunts Educación Física y Deportes, (119), 109-117.

Fanega, L. (2016). Valoración de la calidad de los servicios deportivos municipales de ayuntamientos del Baix Llobregat. Tesis doctoral. Departamento de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. Universitat Ramon Llull. Barcelona.

Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica: En las ciencias del deporte. Barcelona, España: Paidotribo.

Lozano, D. (2014). Análisis del comportamiento táctico ofensivo en alto rendimiento en balonmano. Tesis doctoral. Instituto Nacional de Educación Física de Cataluña. Lleida.

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47.

McCarthy, E. J. (1960). Basic Marketing, A Managerial Approach. IL: Richard D. Irwin.

Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1984) Qualitative data analysis. A sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage.

Nuviala-Nuviala, R., Pérez-Ordás, R., Morán-Gámez, G., & Falcón, D. (2021). Incidencia del género y la edad sobre la calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de actividades deportivas organizadas. Retos, 42, 37-46.

Porter, M. E. (2009). Estrategia competitiva: técnicas para el análisis de la empresa y sus competidores. Madrid, España: Pirámide.

Pujadas, X. (2010). La metamorfosis del deporte: Investigaciones sociales y culturales del fenómeno deportivo contemporáneo. Barcelona, España: UOC.

Prudente, J., Garganta, J. & Anguera, M. (2004). Desenho e Validação de um sistema de observação no Andebol. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 4(3), 49-65.

Rial, J., Varela, J., Rial, A., & Real, E. (2010). Modelización y medida de la Calidad Percibida en centros deportivos: La escala QSport-10. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 6(18), 57-73.

Sarmento, H., Anguera, M. T., Campaniço, J. & Leitão, J. (2010). Development and validation of a notational system to study the offensive process in football. Medicina Kaunas, 46(6), 401-407.

Solanellas, F., & Fanega-Macías, L. (2019). Análisis comparativo sobre la percepción de la calidad de los servicios deportivos municipales del Baix Llobregat. Psicología del Deporte, 28(1), 105.

Westreicher, G. (2021). Política comercial (en línea). Recuperado de: https://economipedia.com/definiciones/politica-comercial.html

Wüster, E. (1998): Introducción a la Teoría general terminológica y a la lexicografía terminológica. Barcelona: IULA.

Downloads

Published

2022-09-28

How to Cite

Benito Colio, B., & Solanellas Donato, F. (2022). Validation of the Trade Policy Sports (TP-SPORTS) instrument for the analysis of the commercial policy of sports centres and clubs. Retos, 46, 104–113. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92064

Issue

Section

Original Research Article