Role-playing workshop for Generation Z: a pathway through the creative simulation in Body Expression
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91469Abstract
Generation Z or "Gen Z" was born immersed in the digital culture and in this context, it is prone to diminish its interest and capacity for the development of interpersonal skills. Often, the image that a person projects in a virtual environment is distorted in the physical and social world because, in the absence of face-to-face interaction, the ability to perceive emotions and the skill to understand Non-Verbal Communication (hereinafter NVC) that is expressed is lost. The aim of this article is to present a monographic workshop on role-playing, oriented to students studying the subject of Body Expression, which is intended to be a methodological tool through which students can manage their interpersonal communication skills and emotional intelligence in face-to-face environments
References
Albores, L., Márquez, M.E., Estañol, B. (2003). «¿Qué es el temperamento? El retorno de un concepto ancestral». Salud Mental 26 (3), 16-26. Recuperado Junio, 11, 2022 de: https://www.redalyc.org/pdf/582/58232603.pdf
Allport, G. W. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York. Henry Holt and Company.
Aguilar Nàcher I. (2016). «El futuro de la comunicación política: emociones y Generación Z». Estudios de Juventud 114. Recuperado Junio 11, 2022 de: http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/publicaciones/documentos_4._el_futuro_de_la_comunicacion_politica.pdf
Álvarez Ramos, E., Heredia Ponce, H. & Romero Oliva, M. F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Espacios 40 (20), p.1-13. Recuperado Julio, 27, 2021, de: https://www.revistaespacios.com/a19v40n20/a19v40n20p09.pdf
Alvaro Martín, A. (2015). «Horizonte 2020: ¿esperanza o advertencia?». Estudios de Juventud 108, 9-18. Recuperado Julio 27, 2021, de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista108_1-horizonte-2020.pdf
Bermudez Torres, C., & Saenz-López, P. (2019). «Emociones en Educación Física. Una revisión bibliográfica (2015-2017)». Retos, 36, 597-603. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.70447
Cerezo, P. (2016) La Generación Z y la información. Estudios de Juventud 114, 95-106. Recuperado Mayo, 16, 2022, de: http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/publicaciones/documentos_7._la_generacion_z_y_la_informacion.pdf
Cirigliano, G.F.J. (1969). Role-playing una técnica de grupo en servicio social. Buenos Aires. Humanitas.
De la Fuente, Aguilera A. (2018). La simulación y el role playing como metodologías activas en el aula de Historia. (Tesis doctoral, Universidad de Burgos). Recuperado, Marzo 12, 2022 de: https://riubu.ubu.es/bitstream/handle/10259/5109/Fuente_Aguilera.pdf;jsessionid=6DB468FEDA01D40BA5B0DB4FC3086A16?sequence=1
Fernández March, A. (2006). «Metodologías activas para la formación de competencias». Educatio Siglo XXI, 24, 35–56. Recuperado Marzo 10, 2022 de https://revistas.um.es/educatio/article/view/152
García-Ruiz, R., Tirado Morueta R., Hernando Gómez A. (2018). Redes sociales y estudiantes: motivos de uso y gratificaciones. Evidencias para el aprendizaje. Aula Abierta, 47 (3), 291-298. Recuperado Septiembre 26, 2021 de: https://www.researchgate.net/publication/329240896_Redes_sociales_y_estudiantes_motivos_de_uso_y_gratificaciones_Evidencias_para_el_aprendizaje
Izquierdo Martinez, A. (2002) «Temperamento, carácter personalidad. Una aproximación a su concepto e interacción». Revista Complutense de Educación 13 (2), 617-643. Recuperado Junio, 11, 2022 de:file:///C:/Users/3900/Downloads/17441-Texto%20del%20art%C3%ADculo-17517-1-10-20110602.PDF
Ladousse G. P. (1987). Role Play (Resource Books for Teachers).Oxford University Press España.en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/simulacion.htm
Learreta, B., Ruano, K. y Sierra, M.Á. (2006). Didáctica de la Expresión Corporal. Talleres monográficos. Barcelona: INDE.
Learreta, B. y Ruano, K. (2021). El cuerpo entra en la clase. Presencia del movimiento en las aulas para mejorar el aprendizaje. Madrid: Narcea.
Martín, X. (1992). El role-playing, una técnica para facilitar la empatía y la perspectiva social. Recuperado Agosto 30, 2021, dehttps://www.semanticscholar.org/paper/El-role-playing%2C-una-t%C3%A9cnica- para-facilitar-la-y-la-Mart%C3%ADn/a23b019940c988432ed50dadaf25bf3b8c86c7c9
Motos Teruel, T. (2001). Creatividad Dramática. Teruel: Santiago de Compostela. Recuperado Junio 10, 2022, de https://docplayer.es/17538393-Creatividad-dramatica-tomas-motos-teruel.html
Napoli C. (2020): Gen Z: Emociones en 2020. WGSN, Recuperado, Marzo 12, 2022, de https://www.wgsn.com/insight/p/article/88679?lang=es
Prados Megías, M. E. (2020). «Pensar el cuerpo. De la expresión corporal a la conciencia expresivo corporal, un camino creativo narrativo en la formación inicial del profesorado».Retos, 37, 643-651. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74256
Magallón Rosa, R. (2016). «El ADN de la Generación Z. Entre la economía colaborativa y la economía disruptiva». Estudios de Juventud 114, 29-44. Recuperado, Junio, 10, 2022 de http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/29/publicaciones/revistainjuve114.pdf
Martinez Riera, J.R. (2009). Influencia del Role- Playing en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Enfermeria (Tesis doctoral, Universidad de Alicante), Recuperado, Junio, 10, 2022 de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/14152/1/Tesis_riera.pdf
Ruano, K. (2003). «¿Cómo expresamos las emociones?» en G, Sánchez, B, Tabernero, F, J, Coterón, C, Llanos y B, Learreta (Coord.) Actas del Primer Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación: Expresión, Creatividad y Movimiento (pp. 40-154). Amarú.
Stanislavski, K. (2003). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. Barcelona. Alba editorial.
Tejedo, P. (2014). Las técnicas de los grandes directores aplicadas al taller de teatro. Universidad de Valencia. Recuperado Mayo, 17, 2022 de: http://www.postgradoteatroeducacion.com/wp-content/uploads/2013/11/Las-t%C3%A9cnicas-de-los-grandes-directores-aplicadas-al-Taller-de-Teatro-Paco-Tejedo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Laura Augusta Gostian Ropotin, Kiki Ruano Arriagada, Eva Asensio Castañeda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.