Proyecto educativo Olimpízate: objetivos, metodología y actividades para enseñar olimpismo en los centros de educación secundaria (Olimpízate, an educational project: objectives, methodology and activities to teach Olympism in secondary schools)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.52205Keywords:
Olimpismo, Valores Olímpicos, excelencia, amistad, respeto (Olympism, Olympic Values, excellence, friendship, respect)Abstract
Nuestra actual forma de practicar y entender el deporte, en cuanto a valores asociados se refiere, ha sido fijada principalmente por el Movimiento Olímpico. El Comité Olímpico Internacional reconoce tres valores fundamentales que definen el Olimpismo moderno: excelencia, amistad y respeto. Olimpízate es una iniciativa interdisciplinar, a la que se han adherido todos los departamentos didácticos de un centro de enseñanza secundaria, con el ánimo de incidir, desde diversas perspectivas, en la adquisición y proyección de los valores olímpicos. Los materiales se han presentado como una forma de promover el aprendizaje y la participación, estimular el pensamiento crítico, contribuir al desarrollo personal y social del alumno, descubrir la realidad olímpica, su historia y simbología y fomentar e inculcar los valores olímpicos en la comunidad educativa. Esta experiencia nos ha permitido explorar y poner en práctica las enormes posibilidades que tiene un centro educativo para incentivar la educación olímpica en los alumnos y alumnas de secundaria.
Abstract. Our current way to practice and understand the sport, in terms of associated values, has been set primarily by the Olympic Movement. The International Olympic Committee recognizes three fundamental values defining modern Olympism: excellence, friendship, and respect. Olimpízate is an interdisciplinary initiative that has joined all teaching departments of secondary schools, with the aim to foster the acquisition and projection of the Olympic Values from various perspectives. Materials have been presented as a way to promote learning and participation, to encourage critical thinking, to contribute to personal and social development of students, to discover the Olympic reality, its history and symbolism, and to promote and inculcate the Olympic values within the education community. This experience has allowed us to explore and implement the vast opportunities that schools have to encourage Olympic education in high school students.
References
Binder, D. (2007). Teaching values. An olympic education toolkit. Lausanne: International Olympic Committee.
Binder, D. (2010). Olimpismo en las escuelas: la Educación Olímpica como
centro de la educación en valores. Lecciones universitarias olímpicas. Barcelona: Centre d´Estudis Olímpics (UAB). Cátedra Internacional de Olimpismo. Recuperado de http://olympicstudies.uab.es/2010/docs/binder_spa.pdf
Calle, M.T., & Martínez, M.E. (2015). Los valores del Movimiento Olímpico en la educación física: su contenido y presencia en la Educación Secundaria Obligatoria en España. Materiales para la Historia del Deporte, Suplemento Especial (2), 357-363.
Chatziefstathiou, D. y Henry, I. (2012). Discurses of Olympism: From the Sorbone 1894 to London 2012. Londres: Palgrave Macmillan.
Coubertin, P. (2012). La educación inglesa. Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos, 5(1), 133-151.
Culpan, I., & Wigmore, S. (2010). The Delivery of Olympism Education within a Physical Education Context Drawing on Critical Pedagogy. International Journal of Sport and Health Science, (8), 67-76.
Dacosta, L. (2002). Olympic Studies: Current Intellectual Crossroads. Río de Janeiro: Gama Filho.
Defroand, J. (2012). London 2012: olympic ‘legacy’, olympic education and the development of social capital in physical education and school sport: a case study (Tesis doctoral). University of Birmingham, Birmingham.
Hernández, Y. (2014). Deporte escolar y educación en valores: fundamentación desde un enfoque sociocultural y pedagógico. Materiales para la Historia del Deporte, (12), 111-134.
Herrero, D. (2015). La Educación Olímpica: propuesta interdisciplinar en la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Materiales para la Historia del Deporte. Suplemento Especial, (2), 241-256.
IOC, Olympic Charter (Updated, Augusto 2015), International Olympic Committee. Lausanne. Recuperado de https://www.olympic.org/olympic-studies-centre/collections/official-publications/olympic-charters
Lenk, H. (1972). Werte, Ziele, Wirklichkeit der modernen Olympischen Spiele. Schorndorf: Hofmann.
Lioumpi, P., Georgiadis, K., & Mountakis, C. (2014). La aplicación de un programa de intervención en educación física para alumnos griegos de sexto de educación primaria: difusión de los valores y actitudes del ideario del Movimiento Olímpico. Citius, Altius, Fortius, 7(1) 67-97.
Lucas, J. (1978). The modern Olympic Games. New Jersey: Barnes.
Maass, S. (2007). The Olympic Values, Olympic Review, (63), 28-33.
Maillard, C., & Monnin, É. (2014). Une éducation à l’olympisme est-elle possible? Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (36).
Makris, A., & Georgiadis, K. (2013). Los Juegos Olímpicos de la Juventud: una nueva institución del Movimiento Olímpico para la difusión de los valores educativos del Olimpismo, Citius, Altius, Fortius, 6(2), 76-95.
Martínez, M. (2011). Educación, valores y democracia. Revista de Educación, Número Extraordinario 2011, 15-19.
Martínez, M.J., Pena-Pérez, X., & Mateos, C. (2016). Percepción en adolescentes de los valores olímpicos asociados a la práctica del fútbol frente a otros deportes. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (30), 226-232.
Meroño, L., Bada, J., Sánchez-Pato, A., Calderón, A., & Figuer-Montero, C. (2016). Más rápido, más alto, más fuerte: percepción del alumnado de Educación Secundaria sobre sus actitudes y comportamientos a través del Aprendizaje Basado en Problemas. Rivista Italiana di Pedagogia dello Sport, 1, 13-28.
Monjas, R., Ponce, A., & Gea, J.M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles transferencias. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 276-284.
Naul, R. (2008). Olympic Education. Londres: Meyer & Meyer.
Naul, R. (Ed.)., Binder, D. (Ed.)., Rychtecky, A. (Ed.)., & Culpan, I. (Ed.). (2017). Olympic Education: An international review. Abingdon, Reino Unido: Routledge.
Nikolaus, I. (2013). La educación olímpica en el mundo, Citius, Altius, Fortius, 6(2), 58-75.
Ouergli, F. (2014). La promotion des valeurs olympiques au sein des communaut_es virtuelles: le cas de Facebook (Tesis doctoral). Universidad de Niza Sophia Antipolis, Niza.
Peixoto, L. (2014). Proyecto interdisciplinar, Escuela: Comunidad Olímpica, Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (25), 140-143.
Prat, M., Soler, S., Ventura, C., y Tirado, M. A. (2011). El deporte como instrumento para el desarrollo de la capacidad crítica de los adolescentes. En J. Durán (Ed.), Valores en movimiento: la actividad física y el deporte como medio de educación en valores, (pp. 127-160). Madrid: Consejo Superior de Deportes.
Rocha, T.C., Martínez, M.J., Mateos, C., & Pena-Pérez, X. (2016). El Olimpismo en la formación de entrenadores deportivos en Portugal. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (30), 233-236.
Shcherbashyn, I. S. (2014). Olympic education as a method of humanistic elevation of students. Pedagogics Psychology, 7(2), 59-70.
Solar, L. (2003). Pierre de Coubertin. La dimensión pedagógica. Madrid: Gymnos.
Tavares, O. (2006). Los valores olímpicos en el siglo XXI: entre la continuidad y el cambio. Lecciones universitarias olímpicas. Barcelona: Bellaterra. Recuperado de http://olympicstudies.uab.es/lectures/web/pdf/tavares.pdf.
Thorn, S. (2010). Olympism Education: Teaching and learning Olympism in a New Zealand secondary physical education programme (Tesis doctoral). Universidad de Canterbury, Canterbury.
Weiss, O. (2012). Identity and (democratic) values in sport, The Official Journal of the International Olympic Academy, (3), 26-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.