Community-Based Sport Research with Indigenous Youth (Investigación deportiva basada en la comunidad con jóvenes indígenas)
DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34960Keywords:
youth, physical activity, sport, Aboriginal, participatory, Indigenous, collaborative (Jovenes, actividad fisica, deporte, Aborigen, participativa, Indigena, colaborativa)Abstract
Abstract. There is critical need to better understand how to enhance sport participation among Indigenous youth and how to provide sporting opportunities in ways that contribute positively to health and wellness. The purpose of this paper is to describe our attempts to ‘deeply engage’ Indigenous youth in sport research via a community-based participatory research (CBPR) approach. Specifically, we describe how a range of qualitative data generation techniques have been used in our research, that is focused on exploring how communities can support sport opportunities for Indigenous youth in Edmonton, Alberta. Our program of research, which included the use of one-on-one interviews, sharing circles, and photovoice, provides direction for utilizing collaborative research approaches that respect Indigenous youth as equal partners in sport research. Furthermore, findings from our research have provided in-depth insights into the experiences and meanings of sport for Indigenous youth, and contributed to furthering understandings of the necessary processes that are foundational to engaging in relevant and respectful sport research with Indigenous youth.
Resumen. La participación en el deporte puede jugar un papel en la reduccion de las disparidades de salud experimentadas por los jóvenes indígenas. A pesar de la vasta literatura sobre el deporte que ha documentado los beneficios potenciales de la participación deportiva, relativamente pocos estudios han examinado la participación deportiva entre la juventud indígena. Hay necesidad crítica para comprender mejor la manera de mejorar la participación deportiva entre los jóvenes indígenas y cómo proporcionar oportunidades deportivas de forma que contribuyan positivamente a la salud y el bienestar. El propósito de este trabajo es describir nuestros intentos de implicar con profundidad a los jóvenes indígenas en la investigación del deporte a través de un enfoque de investigación participativa basada en la comunidad (CBPR). En concreto, se describe cómo se han utilizado una serie de técnicas cualitativas de generación de datos de nuestra investigación, que se centra en la exploración de cómo las comunidades pueden apoyar las oportunidades deportivas para la juventud indígena en Edmonton, Alberta. Nuestro programa de investigación, que incluyó el uso de entrevistas uno a uno, los círculos de intercambio y la técnica de foto voz, proporcionan una orientación para la utilización de enfoques de investigación en colaboración que respeten a los jóvenes indígenas como socios iguales en la investigación deportiva. Por otra parte, los resultados de nuestra investigación han proporcionado una visión en profundidad de las experiencias y significados del deporte para los jóvenes indígenas, y han contribuido a la promoción de la comprensión de los procesos necesarios que son fundamentales para la participación en la investigación deportiva correspondiente y respetuosa con los jóvenes indígenas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and ensure the magazine the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine.
- Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Is allowed and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to a subpoena more Early and more of published work (See The Effect of Open Access) (in English).
This journal provides immediate open access to its content (BOAI, http://legacy.earlham.edu/~peters/fos/boaifaq.htm#openaccess) on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The authors may download the papers from the journal website, or will be provided with the PDF version of the article via e-mail.