Inclusive educational technologies in physical-sports activities aimed at students with special educational needs

Authors

  • Karina Verónica Vargas Castro Universidad Estatal de Milagro
  • Mayra Flor Vargas Castro Universidad Estatal de Milagro
  • Rufina Narcisa Bravo Alvarado Universidad Estatal de Milagro
  • Marta Cecilia Ibarra Freire Universidad Estatal de Milagro

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v59.108234

Keywords:

Physical education, physical activity, teachers, ICT, teaching-learning.

Abstract

The objective of the research is to analyze the perception of basic general education teachers regarding the use of inclusive educational technologies in physical-sports activities in students with special educational needs in the city of Milagro, academic period 2023-2024. A quantitative, cross-sectional descriptive methodology is applied, designing a questionnaire with 10 items rated with Likert scale, whose internal consistency was .848 using Cronbach's Alpha. The study sample was 200 Physical Education teachers selected with probabilistic sampling for convenience, with a non-normal distribution.The results indicate that teachers record an average age of the sample of 40.31 years (±7.99), length of experience in teaching of 5.93 years (±2.23) and average years of work in the educational entity of 3.99 (±1.22). The perception of educators regarding the use of technologies in physical-sports activities aimed at students with special educational needs suggests knowledge regarding their benefits at a cognitive, social and communicative level, as well as motivational to encourage the practice of These actions, however, indicate that they do not put them into practice in their classes and do not have the necessary resources to do so. They also recognize the lack of experience in the use of ICT with students with special educational needs and the need for training.

Keywords: Physical Education, New technologies, Digital skills, Training, Educational innovation.

 

References

Botagariyev, T., Mambetov, N., Aralbayev, A., Mukhanbetaliyev, A., Ispulova, R., & Akhmetov, N. (2024). Tecnolo-gías basadas en la web en la educación física de la escuela secundaria. Retos, (51), 172–178. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100310

Cabrera-Curco, W., Castro-Ortega, E., Loaiza-Dávila, E., & Maqueira-Caraballo, G. (2023). “God of War” experiencia de gamificación en la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual a la clase de educación física. Dominio de Las Ciencias, 9(4), 1475–1508. https://doi.org/10.23857/dc.v9i4.3678

Castillo-Retamal, F., Albornoz-Pavez, C., González-Arellano, D., Flores-Cáceres, C., Becerra-Castro, K., Flores-Ferro, E., & Cordero-Tapia, F. (2024). Limitaciones y posibilidades de la clase de Educación Física y Salud en el desarrollo social de estudiantes con necesidades educativas especiales. Retos, 53, 216–223. https://doi.org/10.47197/retos.v53.101617

Castro-Salgado, V., & Gaintza, Z. (2024). Uso de Instagram para la práctica de taekwondo por personas con discapacidad intelectual en el País Vasco, España. Retos, 51, 1085–1091. https://doi.org/10.47197/retos.v51.99319

Chuquimarca-Males, E., Gualacata-Cachimuel, N., Serrano-Aguilar, J., López-Orozco, L., & Palacios-Zumba, E. (2024). Inclusión y adaptación en la Educación Física: estrategias para la participación de estudiantes con discapacida-des. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1), e1603. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1603

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Asamblea Nacional. Quito: Asamblea Nacional. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Díaz-Barahona, J., Molina-García, J., & Monfort-Pañego, M. (2020). El conocimiento y la intencionalidad didáctica en el uso de TIC del profesorado de educación física. Retos, 38, 497–504. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74370

García-Rivas, N. (2024). Tecnología Asistiva para la Inclusión Educativa en Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 417-433. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11228

Guzmán, M., Albornoz-Zamora, E., Zapata-Jaramillo, H., & Chumi-Sarmiento, W. M.-M. (2022). Integración de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación inicial del Ecuador. LATAM. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 122-131. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.69

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2024). Políticas Transformadoras: Hacia el nuevo Ecuador, desde la evaluación educativa. Quito: Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/politicas-transformadoras-hacia-el-nuevo-ecuador-desde-la-evaluacion-educativa/

Maquera-Maquera, Y., Olivera-Condori, E., Bermejo-Gonzáles, L., & Bermejo-Paredes, S. (2024). Tecnologías inmer-sivas y atención a la diversidad territorial en Educación Física. Retos, 54, 141-150. https://doi.org/10.47197/retos.v54.102385

Ministerio de Educación. (2021). Agenda Educativa Digital 2021-2025. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/agenda-educativa-digital/

Monguillot, M., Tarragó, R., Aznar, M., González-Arévalo, C., & Iglesias, X. (2023). Percepción docente sobre la enseñanza de la Educación física en España en postpandemia. Retos, 47, 258-267. https://doi.org/10.47197/retos.v47.95220

Mosteiro-García, M., & Porto-Castro, A. (2017). La investigación en educación. En L. Mororó, M. Couto, & R. Assis, Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias (págs. 13-70). Editus.

Quilindo, V. (2023). Concepciones docentes sobre la educación física mediada por las TIC en tiempos de COVID-19. Estudio de caso. Retos, 48, 901-910. https://doi.org/10.47197/retos.v48.91823

Souza Júnior, A., Oliveira, M., & Carvalho de Araújo, A. (2022). El debate de la tecnología digital en la formación con-tinua del profesorado de Educación Física: usos y conceptos para la enseñanza y el aprendizaje. Retos, 46, 694-704. https://doi.org/10.47197/retos.v46.94484

Sumarjono, S., Nopembri, S., & Yuliarto, H. (2024). Genealogía de Políticas y Estrategias de Educación Física para Es-cuelas Primarias en Indonesia. Retos, 57, 416–425. https://doi.org/10.47197/retos.v57.104741

Taningrum, N., Kriswanto, E., Pambudi, A., & Yulianto, W. (2024). Improving Critical Thinking Skills Using Animated Videos Based on Problem-Based Learning. Retos, 57, 692–696. https://doi.org/10.47197/retos.v57.103297

Yerdanova, G., Ilyassova, A., Adambekov, K., Abdreimova, K., & Doshybekov, A. (2024). La imagen del futuro profe-sor de cultura física en Kazajstán. Retos, 51, 141–148. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100357

Yupa-Allaico, R., & Aldas-Arcos, H. (2024). Uso de recursos tecnológicos en las clases Educación Física. Revista Mexi-cana de Investigación e Intervención Educativa, 3(2), 53-61.

https://www.researchgate.net/publication/381911110_Uso_de_recursos_tecnologicos_en_las_clases_Educacion_Fisica

Published

2024-10-02

How to Cite

Vargas Castro, K. V., Vargas Castro, M. F., Bravo Alvarado, R. N., & Ibarra Freire, M. C. . (2024). Inclusive educational technologies in physical-sports activities aimed at students with special educational needs. Retos, 59, 18–23. https://doi.org/10.47197/retos.v59.108234

Issue

Section

Original Research Article