Implications of the dynamization of play in the school recess of a special school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v59.104659

Keywords:

Playground, special school, educational project, special needs education, participant observation

Abstract

The present research analyzes the organization and educational implications of activating playground spaces and times at a public special education school in the city of Murcia. For this purpose, a qualitative research design was used, involving the participation of 45 students and two educational leaders from the center. Observation, semi-structured interviews, and a focus group were employed as data collection techniques. For data analysis, differentiated categories were established based on the two set objectives. The results indicate that activating play during recess enhances interactions among the students at the school and promotes the development of cognitive skills, adaptive behaviors, and values learning. It is concluded that planning play during recess is deemed an essential means for the enhancement of educational centers, ensuring the right of all students to play, leisure and socialization as fundamental aspects of their development and learning.

Key words: Playground; special school; educational project; special needs education; participant observation.

References

Allen, K. E., & Schwartz. I. S. (1996). The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Delmar.

Alsarawi, A.A. (2020). Perceptions regarding the effectiveness of co-teaching practices to support students with learning disa-bilities in secondary inclusive classrooms: Case study. University of Northern Colorado.

Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Editum.

Burke, J. (2013). Just for the Fun of It: Making Playgrounds Accessible to All Children. World Leisure Journal, 55(1), 83–95. https://doi.org/10.1080/04419057.2012.759144.

Cols, C., & Fernández, J. (2019). Patios inclusivos. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 47, 107-115.

D´Angelo, L. (2017). Proyecto Patios Divertidos: Programa de inclusión escolar para el alumnado con dificultades de interacción social en los recreos. Educ@ción en Contexto, 3, 181-210.

Davis, C. S. (2017). Focus Groups. Routledge.

Doak, L. (2020). Realising the ‘right to play’ in the special school playground. International Journal of Play, 9(4), 414-438. https://doi.org/10.1080/21594937.2020.1843805

García, M., Ortega, M. C., & Cervera, B. (2021). Bienestar en el contexto escolar: ocio a través de los patios inclusi-vos. En M. García, M. C. Ortega y B. Cervera (Coords.), Ocio y educación: experiencias, innovación y transferencias (pp. 297-310). Universidad Nacional de Educación a Distancia.

García-Gómez, A., Ambrosio-Bravo, M., & Gil-Díaz, L. (2020). Intervenciones para mejorar el juego de los niños con autismo en el patio de recreo. ESE: Estudios sobre Educación, 38, 253-278. https://doi.org/10.15581/004.38.253-278

González-Plate, L. I., Rivera, E., & Trigueros, C. (2022). El recreo escolar un espacio de juego, comunicación y transmisión cultural. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 45, 1188–1198. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91871

Heinemann, K. (2008). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte. Paidotribo.

Hellín, M., García-Jiménez, J. V., García-Pellicer, J. J., & Alfonso-Asencio, M. (2024). Influencia del tipo de recreo sobre los niveles de actividad física en chicas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 51, 124–128. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100958

Lagar, G. (2015). Patios y parques dinámicos. Programa y herramienta de inclusión social para personas con TEA. TRABE.

Lautaro, E., & Rivero, I. (2022). Juego y cuerpo en la educación infantil: de la frivolidad productiva y el desorden ordenado a la intensidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 51, 642-650. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91711

Ludvigsen, A., Creegan, C., & Mills, H. (2005). Let´s Play Together: Play and inclusion, evaluation of better play. Barnar-do's.

Lynch, H., Moore, A., Edwards, C., & Horgan, L. (2020). Advancing Play Participation for All: The Challenge of Addressing Play Diversity and Inclusion in Community Parks and Playgrounds. British Journal of Occupational Thera-py, 83(2), 107–117. https://doi.org/10.1177/0308022619881936.

Manzano-León, A., Ortiz-Colón, A. M., Rodríguez-Moreno, J., & Aguilar-Parra, J. M. (2022). La relación entre las estrategias lúdicas en el aprendizaje y la motivación: un estudio de revisión. Revista Espacios, 43(4), 29-45.

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.

Moore, A., Boyle, B., & Lynch, H. (2023). Designing public playgrounds for inclusion: a scoping review of grey litera-ture guidelines for Universal Design. Children's Geographies, 21(3), 422-441. https://doi.org/10.1080/14733285.2022.2073197

Münch, L., & Ángeles, E. (1997). Métodos y técnicas de investigación. Editorial Trillas.

Ndhlovu, S., & Varea, V. (2016). Primary school playgrounds as spaces of inclusion/exclusion in New South Wales, Australia. Education, 46(5), 494-505. https://doi.org/10.1080/03004279.2016.1273251

ONU (1989). Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño. Naciones Unidas.

ONU (2006). Convención de los Derechos de las Personas con Discapacidad. Naciones Unidas.

Prellwitz, M., & Skär, L. (2007). Usability of playgrounds for children with different abilities. Occupational Therapy International, 14(3), 144-155. https://doi.org/10.1002/oti.230

Roca, M. A. (2019). Proyecto de patios activos inclusivos. DYLE: Dirección y liderazgo educativo, 4, 45-49.

Soto Lagos, R., Cortés Varas, C., Freire Arancibia, S., & Pozo Gómez, L. (2023). El patio de las escuelas públicas, subvencionadas y privadas como espacio para realizar prácticas corporales: un estudio cuasi etnográfico. Retos: nue-vas tendencias en educación física, deporte y recreación, 48, 429–438. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96927

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Thomas, S. (2005). Territorialising the Primary School Playground: Deconstructing the Geography of Play Time. Chil-dren’s Geographies, 3(1), 63–78.

Torres-García, S., Valverde, T., & Salvador, C. (2022). Los patios divertidos en Secundaria y Técnico en Animación de Actividades Físicas y Deportivas una experiencia a través del Aprendizaje Servicio. Aula Abierta, 51(1), 37-44.

Wenger, I., Prellwitz, M., Lundström, U., Lynch, H., & Schulze, C. (2023). Designing inclusive playgrounds in Swit-zerland: why is it so complex? Children's Geographies, 21(3), 487-501. https://doi.org/10.1080/14733285.2022.2077093

Winter, S. M., Bell, M. J., & Dempsey, J. D. (1994). Special Challenges in Education: Creating Play Environments for Children with Special Needs. Childhood Education, 71(1), 28–32.

Yantzi, N. M., Young, N. L., & McKeever, P. (2010). The suitability of school playgrounds for physically disabled children. Children's Geographies, 8(1), 65-78.

Published

2024-10-02

How to Cite

Alcaraz García, S., Sánchez Sánchez, R., & Arnaiz Sánchez, P. (2024). Implications of the dynamization of play in the school recess of a special school. Retos, 59, 274–285. https://doi.org/10.47197/retos.v59.104659

Issue

Section

Original Research Article