Physical self-concept in high school students from a school institution in the north of Chile

Authors

  • Jorge Valdivia Díaz Universidad de Las Américas
  • Antonio Castillo Paredes University of the Americas
  • José González Campos Catholic University of Maule

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v59.102743

Keywords:

Physical self-concept, ego, task, motivational profile, physical education.

Abstract

The objective of the study was to analyze the motivational orientations associated with physical self-concept and motivational profiles in high school students from an educational institution in the northern part of Chile. The sample size reaches 1075 students for secundary education, of which 585 were men and 490 women. The methodological approach is quantitative, transversal, prospective. The level of depth is inferential and stratified random sampling. A cross-sectional comparative associative strategy was used with a natural group design. The Ego and Task Orientation Questionnaire (TEOSQ) and the Physical Self-Perception Profile Questionnaire (PSPP) were applied. It is observed that the combination between "Low Task" and "Low Ego" presents the maximum values, while "High Task" with "Low Ego" groups the lowest values. The predominant profile in the male sex is that which represents very competitive subjects, preferably motivated from an external perspective, and in the female sex the profile of low general motivational orientation predominates. In relation to self-concept, men obtain higher scores than women in all dimensions. The results show the existence of significant differences in the five dimensions of physical self-concept depending on the type of motivational profile, with the general motivational orientation predominating, obtaining the highest scores in physical condition, appearance, perceived competence and strength. Regarding the findings, the practical relationship between self-concept and motivational profile is discussed.

Keywords: Physical self-concept, ego, task, motivational profile, physical education.

Author Biographies

Antonio Castillo Paredes , University of the Americas

Académico Investigador Escuela de Pedagogía en Educación Básica de Universidad de Las Américas.

José González Campos , Catholic University of Maule

Academic Researcher at the School of Statistics, Universidad Católica del Maule.

References

Añazco-Martínez, L. (2023). La clase de Educación Física en el contexto escolar chileno: significados desde la percep-ción de alumnado del sur de Chile. Revista INTEREDU, 2(7), 52-83. https://doi.org/10.32735/S2735-652320220007123

Armitage, P., Berry, G. & Matthews, J. N. S. (1994). Statistical methods in medical research (3a ed.). Oxford, Reino Unido: Blackwell Science.

Arslanoglu, C. (2016). Relationship between target orientations and perceived motivational climate levels of students engaged in individual and team sports activities. International Journal of Environmental and Science Educa-tion, 11(10), 3311-3318.

Atienza, F. L., Balaguer, I., Moreno, Y., & Fox, K. R. (2004). El perfil de autopercepción física: propiedades psicomé-tricas de la versión española y análisis de la estructura jerárquica de las autopercepciones físicas. Psicothema, 16(3), 461-467.

Ato, M., López, J. & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3),1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511.

Ayala, C. M. S., & Gastélum, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revi-sión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 838-844. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729

Balaguer, I., Castillo, I. y Tomás, I. (1996). Análisis de las propiedades psicométricas del Cuestionario de Orientación al Ego y a la Tarea en el Deporte (TEOSQ) en su traducción al castellano. Psicológica, 17, 71-81.

Barrachina-Peris, J.; Fin, G.; Moreno-Murcia, J. A. (2024). Mejora de las competencias en educación física: Interven-ción basada en las preferencias de práctica de los estudiantes y en el apoyo a la autonomía. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 19, n. 00, e024020, 2024. e-ISSN: 1982-5587.

https://doi.org/10.21723/riaee.v19i00.18093

Burgueño, R., García-González, L., Abós, Á., & Sevil-Serrano, J. (2024). Students’ motivational experiences across profiles of perceived need-supportive and need-thwarting teaching behaviors in physical education. Physical Educa-tion and Sport Pedagogy, 29(1), 82-96. DOI: 10.1080/17408989.2022.2028757

Cachón-Zagalaz, J., Carrasco-Venturelli, H., Sánchez-Zafra, M., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2023). Motivation to-ward physical activity and healthy habits of adolescents: a systematic review. Children, 10(4), 659.. https://doi.org/10.3390/children10040659

Carriedo Cayón, A., González González de Mesa, C. & López Manrique, I. (2015). Relación entre la meta de logro en las clases de educación física y el autoconcepto de los adolescentes. Revista Española De Educación Física Y De-portes, (403), pp. 13–24. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i403.53

Castro, M. & Gallardo, I. (2022). Autoconcepto Físico en practicantes de Calistenia de la Región Metropolitana. Ar-chivos de la Sociedad Chilena de Medicina del Deporte, 67(1), 12-21. https://revistasochmedep.cl/index.php/Revista/article/view/21/23

Cerezal, J. & Fiallo, J. (2004) Como investigar en Pedagogía. La Habana. Pueblo y Educación.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.).

Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.

Corpas, J. M.; Villodres, G. C. (2023). Análisis del tiempo de compromiso motor en educaciónfísica: Una revision bibliográfica. Journal of Sport and Health Research. 15(3):455-470.https://doi.org/10.58727/jshr.94287

Cumming, J., & Hall, C. (2004). The relationship between goal orientation and self-efficacy for exercise. Journal of Applied Social Psychology,34 (4), 747 – 763.

Deborah R. Vivo (2023) The effects of online enactive education on secondary school students, The Journal of Educa-tional Research, 116:4, 230-239, DOI: 10.1080/00220671.2023.2251405

de Moraes Ovando, R. G., dos Santos, L. L. M., & Bertolini, S. M. M. G. (2023). Perfil motivacional para prática de exercícios físicos: uma coorte retrospectiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (50), 8-14. DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v50.99435

Duda, J. L. (1989a). Relationship between task and ego orientation and the perceived

purpose of sport among high-school athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(3), 318-335.

Duda, J. L. (1989b). Task and Ego Orientation in Sport Questionnair (TEOSQ) [Database

record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t21903-000

Espinar Álava, Estrella Magdalena, & Vigueras Moreno, José Alberto. (2020). El

aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), e12. Epub 01 de octubre de 2020. Recuperado en 23 de abril de 2024, dehttp://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300012&lng=es&tlng=es.

Fajardo, J. A. T., & Márquez, V. S. (2024). Relationship between Physical Activity and Body Image in Adoles-cents. Journal ISSN, 2766, 2276.

Fernández-Álvarez, L. E.; Carriedo, A.; González, C. (2020). Relaciones entre el autoconcepto físico, la condición física, la coordinación motriz y la actividad física en estudiantes de secundaria. Journal of Sport and Health Re-search. 12(Supl 3):259-270.

Fox, K.R. (1990). The physical self-perception manual. Dekalb, IL: Office for Health

Promotion, Northern Illinois University.

Fox, K.R. y Corbin, C.B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. Jour-nal of Sport and ExercisePsychology, 11, 408-430.

García-Mas, A., & Gimeno, F. (2008). La Teoría de Orientación de Metas y la enseñanza de la educación física: consi-deraciones prácticas. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 511-522.

García, S. M., Massó, X. G., & Torres, G. M. (2023). Relación entre actividad física, autopercepción física, hábitos de vida saludable y nivel socio-económico en el alumnado adolescente. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (49), 1027-1037. DOI:https://doi.org/10.47197/retos.v49.97045

Gencer, E., & Öztürk, A. (2018). The Relationship between the Sport-Confidence and the

Coach-Athlete Relationship in Student-Athletes. Journal of Education and Training Studies, 6(10), 7-14.

Gómez-del-Campo-del-Paso M.-I., Medina-Pacheco B., & Hernández-Martínez I.

(2018). Autoconcepto y motivación en adolescentes que abandonan voluntariamente sus estudios de preparatoria. Una aproximación cualitativa. Búsqueda, 5(21), 135-145. https://doi.org/10.21892/01239813.400

Gonzalez, J. I. (2015). Análisis del autoconcepto en relación con factores educativos, familiares, físicos y psicosociales en adolescentes de la provincia de granada [Universidad de Granada]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=57827

Guamán Jiménez, L. X., Bravo Navarro, W. H., & Rodríguez Zárate, N. M. (2023). Autoconcepto físico e intención de ser físicamente activos en atletas prejuveniles y juveniles. MQRInvestigar, 7(1), 3150–3167. https://doi.org/ 10.56048/ MQR20225.7.1.2023.3150-3167

Guerrero, M. F., Merchán, F. H., Cayetano, A. R., & Muñoz, S. P. (2024). Asociación del

acoso escolar y el autoconcepto físico en la transición de primaria a secundaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (52), 178-184. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v52.101130

Hapsari, H. I., Huang, M. C., & Kanita, M. W. (2023). Evaluating self-concept

measurements zin adolescents: A systematic review. Children, 10(2), 399. https://

doi.org/10.3390/children10020399

Heredia, C. M. R., Sánchez, A. J. L., Gallego, F. L., Zagalaz, J. C., & Moral, P. Á. V. (2019). Análisis del tiempo de clase en EF y propuestas para su optimización. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 126-129. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.61880

Heredia-León, Diego Andrés, Alfonso Valero-Valenzuela, Alberto Gómez-Mármol, and David Manzano-Sánchez (2023). "Motivational Profiles in Physical Education: Differences at the Psychosocial, Gender, Age and Extracur-ricular Sports Practice Levels" Children 10, no. 1: 112. https://doi.org/10.3390/children10010112

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mix-ta. Mcgraw-hill.

Huéscar Hernández, Elisa, Juan Antonio Moreno-Murcia, Lorena Ruíz González, and Jaime León González. 2019. "Motivational Profiles of High School Physical Education Students: The Role of Controlling Teacher Behav-ior" International Journal of Environmental Research and Public Health 16, no. 10: 1714. https://doi.org/10.3390/ijerph16101714

Huéscar, E., Barrachina, J., & Moreno-Murcia, J. A. (2022). En búsqueda de la autonomía en educación física. Octaedro. Ley Orgánica, 3, 2020.

Kumar, A., Kumar, V., & Singh, H. (2019). Exploration of five domains of self-concept

between body builders and power lifters a comparative study. International Journal of Physiology, Nutrition and Phys-ical Education 2019; 4(1): 86-87.

la Torre-Cruz, D., Manuel, J., Ruiz-Ariza, A., Ocaña-Expósito, S., & Martínez-López, E.

J. (2017). Perfiles de orientación hacia la meta y su relación con indicadores de

actividad físico-deportiva. Universitas Psychologica, 16(3), 100-111.

Lirola, M. J., & Spray, C. (2021). Validation of the Amotivation Inventory in Physical

Education: physical activity and physical self-concept. DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v19i54.3596

Llerandi Padrón, Vicente, & Barrios Palacios, Yury Douglas. (2022). La motivación y el aprendizaje en la clase de educación física: reflexiones prácticas. Conrado, 18(84), 30-39.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext &pid=S1990-86442022000100030&lng=es&tlng=es

López-Walle, J., Balaguer, I., Meliá, J. L., Castillo, I., & Tristán, J. (2011). Adaptación a la población mexicana del Cuestionario de Orientación al Ego y a la Tarea en el Deporte (TEOSQ). Revista De Psicología Del Deporte, 20(2), 523-536.

Luna, N. C., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica De Investigación Y Docencia (REID), (10). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/991

Maltagliati, S., Sarrazin, P., Fessler, L., Lebreton, M., & Cheval, B. (2024). Why people should run after positive affective experiences instead of health benefits. Journal of sport and health science, 13(4), 445. DOI: 10.1016/j.jshs.2022.10.005

Martínez-Hita, FJ, García-Cantó, E., Gómez-López, M. & Granero-Gallegos, A. (2021). Revisión sistemática del tiempo de com¬promiso motor en Educación Física. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 365-378. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1609

Mato Medina, Oscar Enrique, Ambris Sandoval, Julio, Llergo Young, Mónica, & Mato Martínez, Youhanna. (2020). Autoconcepto en adolescentes considerando el género y el rendimiento académico en Educación Física. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 22-30.

Morales-Sánchez, V. O., Hernández-Martos, J., Reigal Garrido, R., & Hernández-Mendo, A. (2024). Orientación motivacional e intención de ser físicamente activo en estudiantes de educación física: El papel de la autoeficacia mo-triz. Cuadernos de Psicología del Deporte, 24(1), 26–38. https://doi.org/10.6018/cpd.583561

Moreno, S., López, D., & Chaverra, B. (2021). La educación física desde la perspectiva de los estudiantes. Un estudio de caso. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 22 (2), julio-diciembre, 1-12 DOI https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.7

Moschner, B. & Dickhäuser, O. (2018). Selbstkonzept. In D. H. Rost, J. R. Sparfeldt &

S. R. Buch (Eds.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (pp. 750-756). Beltz. ISBN 978-3-621-28297-0

Munser-Kiefer, M., Martschinke, S., Lindl, A., & Hartinger, A. (2023). Development of

Self-Concept in Multi-Grade 3rd and 4th Classes. International Electronic Journal of Elementary Education, 15(4), 343–356. Retrieved from

https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/2010

Navas, L., Soriano Llorca, J. A., Holgado Tello, F. P., & López Núñez, M. (2009). Las orientaciones de meta de los estudiantes y los deportistas: perfiles motivacionales. Acción Psicológica, 6 (2), 17-29. https://doi.org/10.5944/ap.6.2.218

Nunnally, J. (1987).Teoría Psicométrica. México: Trillas.

Pérez-Mármol M., Chacón-Cuberos R. y Castro-Sánchez M. (2023). Autoconcepto físico en educación secundaria: relación con factores académicos. Revista Complutense de Educación, 34(3), 667-678. https://doi.org/10.5209/rced.79956

Pulido Guerrero, Edgar Guillermo, Redondo Marín, Miladys Paola, Lora Carrillo, Lesby Johana, & Jiménez Ruiz, Luz Karine. (2023). Medición del Autoconcepto: Una Revisión. Psykhe, 32(1), 00113. https://dx.doi.org /10.7764 /psykhe. 2020.22389

Rastogi S, Cadmus-Bertram L, Meyers L. (2023). Efectos psicosociales de las intervenciones de actividad física para niños en edad preescolar, niños y adolescentes: papel de los entornos de intervención. American Journal of Health Promotion. 37(4):538-554. doi: 10.1177/08901171221133803

Rose, E., Hands, B. & Parker, H. (2022). The relationship Between Perceptions of Physica Self-Worth, Subdomain Importance, and Physical Fitness in Adolescent With Low Motor Competence: An Exploratory Study. Research for Exercise and Sport, 94(2), 383-390. https://doi.org/10.1080/02701367.2021.1998306

Ruano, P. C., Martínez, S. G., Valero, A. F., & Martínez, J. T. (2021). Análisis comparativo de los perfiles motivacio-nales y el Estado de Flow entre una metodología tradicional y la metodología Flipped Classroom en estudiantes de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 338-344. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78574

Ruiz-Juan, F., Piéron, M., & Zamarripa, J. (2014). Spanish version of the “Task and Ego

Orientation in Sport Questionnaire or TEOSQ” adapted to Physical Education. Studies in Psychology, 32(2), 179-193. https://doi.org/10.1174/021093911795978162

Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Baena-Extremera, A., & Hortigüela-Alcalá, D.

(2020). Gender, physical self-perception and overall physical fitness in secondary school students: A multiple media-tion model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6871. DOI: 10.3390/ijerph17186871

Urrutia-Medina, J., Vera-Sagredo, A., Rodas-Kürten, V., Pavez-Adasme, G., Palou-Sampol, P., & Poblete-Valderrama, F. (2024). Autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física. Revista Cien-cias De La Actividad Física UCM, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.29035/rcaf.25.1.3

Sánchez-Oliva, D., Leo Marcos, F. M., Amado Alonso, D., Pulido-González, J. J., & García-Calvo, T. (2015). Analy-sis of motivational profiles and their relationship with adaptive behaviours in physical education classes. Revista la-tinoamericana de Psicología, 47(3), 156-166.

Serena Montañana, A., González Serrano, M. H., Pérez-Campos, C., & Gómez-Tafalla,

A. M. (2023). Análisis de las variables relacionadas con el interés por la Educación Física en el alumnado de educación secundaria: ¿cómo fomentarlo? (Analysis of the variables related to interest in Physical Education in secondary school students: how to foster it?). Retos, 46, 378–385. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92585

Shakoor, H., Platat, C., Ali, H. I., Ismail, L. C., Al Dhaheri, A. S., Bosevski, M., ... & Stojanovska, L. (2023). The benefits of physical activity in middle-aged individuals for cardiovascular disease outcomes. Maturitas, 168, 49-52. DOI: 10.1016/j.maturitas.2022.11.002

Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of educational research, 46(3), 407-441. https://doi.org/10.2307/1170010

Schluchter, T., Nagel, S., Valkanover, S., & Eckhart, M. (2023). Correlations between

motor competencies, physical activity and self‐concept in children with intellectual disabilities in inclusive educa-tion. Journal of applied research in intellectual disabilities. https://doi.org/10.1111/jar.13115

Soriano Llorca, J. A., Navas Martínez, L., & Holgado Tello, F. P. (2011). El autoconcepto

físico y su relación con el género y la edad en estudiantes de educación física. Apunts. Educació física i esports. https://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2011/4).106.04

Stein (1996) Stein, R. J. (1996). Physical self-concept en B. A. Bracken (Ed.), Handbook of self-concept: Develop-mental, social and clinical considerations (pp. 374-394). Oxford: John Wiley and Sons.

UCE (2023). Plan de Reactivación Educativa. Priorización Curricular 2023 – 2025. Educación física y salud. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Educacion-General/Educacion-fisica-y-salud/

Urrutia-Medina, J.I., Vera-Sagredo, A., Rodas-Kürten, V., Pavez-Adasme, G., Palou-Sampol, P., & Poblete-Valderrama, F. (2024). Autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 25(1), enero-junio, 1-18. https://doi.org/10.29035/rcaf.25.1.3

Torres, B. J. A., Membrilla, I. N., Pérez, G. P., & Buñuel, P. S. L. (2015). Consecuencias

de la motivación en las clases de educación física. EmásF: revista digital de m educación física, (34), 26-41.

Valderrama, F. P., Sagredo, A. J. V., & Medina, J. U. (2023). Rol del autoconcepto físico, motivación de logro y acti-tudes hacia la Educación Física en función del sexo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recrea-ción, (48), 461-469.

Vaquero-Solís, M., Tapia-Serrano, M.A., Moreno-Díaz, M.I., Cerro-Herrero, D., &

Sánchez-Miguel, P.A. (2021). Análisis exploratorio de la actividad física en la auto-objetificación e insatisfacción cor-poral de jóvenes adolescentes. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(48), 199-206. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i48.1724

Vega-Díaz, M., de Labra Pinedo, C., & González-García, H. (2023). Perfiles de autoconcepto físico percibidos: inten-ción de ser físicamente activo y regulación emocional. Psicología conductual= behavioral psychology: Revista in-ternacional de psicología clínica y de la salud, 31(1), 179-196. https://doi.org/10.51668/bp.8323111s

Vernetta, M., Álamo Martínez, G., & Peláez-Barrios, E. M. (2023). Condición física-

salud y autoconcepto físico en adolescentes canarios en función del género (Physical condition-health and physical self-concept in adolescents from the Canary Islands according to gender). Retos, 50, 566–575. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99875

Villalobos, J. M. R., Vega, H. B., Vásquez, S. I. A., Blanco, J. R., Leal, A. C. D., Pando, E. V. B., & García, P. J. J. (2023). Physical Self-concept in Mexican Adolescent men and women. Retos: nuevas tendencias en educación físi-ca, deporte y recreación, (47), 610-614. DOI: 10.47197/retos. v47.90686

Yang, L., & Wong, L. P. (2020). Career and life planning education: Extending the self-

concept theory and its multidimensional model to assess career-related self-concept of students with diverse abili-ties. ECNU Review of Education, 3(4), 659-677. DOI: 10.1177/2096531120930956

Zamorano-García, D., Infantes-Paniagua, Á., Cuevas-Campos, R., y Fernández-Bustos,

JG (2021). Impacto de las intervenciones basadas en la actividad física en el autoconcepto físico de niños y adolescen-tes: un metaanálisis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 94 (1), 1–14. https://doi.org/10.1080/02701367.2021.1927945

Published

2024-10-02

How to Cite

Valdivia Díaz, J., Castillo Paredes, A. ., & González Campos, J. . (2024). Physical self-concept in high school students from a school institution in the north of Chile. Retos, 59, 255–266. https://doi.org/10.47197/retos.v59.102743

Issue

Section

Original Research Article