Dissemination of Sociology as a social contribution: practices and challenges to engage with public at large

Authors

  • Luis Navarro Ardoy Departamento de Sociología, Universidad Pablo de Olavide

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.45

Keywords:

dissemination, sociology, general publics, video, science of society

Abstract

This text argues the importance of scientific dissemination in Sociology as a social contribution. Thus, along with necessary academic impact, it suggests that Sociology needs to gain ground in social impact by improving dissemination of its scientific knowledge amongst public at large. Should Sociology intend to be the science of society, besides speaking for sociologists, it should do it for the general public, without ceasing to be rigorous, as well as in an amusing way, making an effort for the results of the research to land softly on the grounds of day-to-day experience.  Here, for illustrative purposes, we present the video titled Sociology in motion.

References

Andrade, L. (2010). Revisitando el oficio de sociólogo: notas sobre el habitus de investigador social. Cinta moebio, 39, 153-169.

Bauman, Z. (1990). Pensando sociológicamente.

Buenos Aires: Nueva Visión.

Becker, H. (2009). Trucos del oficio: cómo conducir su investigación en ciencias sociales. Madrid: Siglo XXI.

Beltrán, J. (2014). Para qué sirve la sociología. Re- vista Española de Sociología, 22, 127-134.

Bourdieu, P., Chamboredon, J. C., Passeron, J. C. (1976). El oficio de sociólogo. Madrid: Siglo XXI. Bourdieu, P., Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI. Brueggemann, J. (2014). Morality, sociological discourse and public engagement. Social Currents, 1(3), 211-219.

Burawoy, M. (2005). Por una Sociología Pública. Po- lítica y Sociedad, 42(1), 197-225.

Burawoy, M. (2014). Sociology as a vocation: Moral commitment and scientific imagination. Current Sociology Monograph, 62(2), 279-284.

Calvo, M. (2003). Divulgación y Periodismo Científico: entre la claridad exactitud. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Dirección General de Divulgación de la Ciencia.

Calvo, M. (2016). Arte y ciencia de divulgar el cono- cimiento. Quito: Ciespal.

Callejo, J. (2017). De la noche electoral al amanecer de la demoscopia. Revista Española de Sociología, 27(3), 379-394.

Castillo, J. J. (2015). Los desafíos de la Sociología. En tiempos de crisis y esperanza. Sociología del Trabajo, 85, 7-26.

De Miguel, J. M. (2003). El ojo sociológico. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 101, 49-88.

Dubet, F. (2012). ¿Para qué sirve realmente un sociólogo? Buenos Aires: Siglo XXI.

Estruch, J. (2003). La perspectiva sociológica. En

S. Cardús i Ros (ed.), La mirada del sociólogo. Qué es, qué hace, qué dice la sociología (pp. 17-19). Barcelona: Editorial de la Universitat Oberta de Catalunya.

Fernández-Esquinas, M. (2016). La profesión socio- lógica en el siglo xxi: Estrategias para potenciar la situación de la sociología en el mercado de trabajo. Revista Española de Sociología, 25(3), 213-224.

Flecha, R., Soler, M. (2014). Communicative Methodology: Successful actions and dialogic democracy. Current Sociology, 62(2), 232-242.

Giner, S. (1991). Una incierta victoria: la inteligencia sociológica. Ágora: Papeles de Filosofía, 12(1), 25-36.

Giner, S. (1999). Sociología y Filosofía Moral. En V. Camps (ed.), Historia de la Ética (pp. 118-162). Barcelona: Crítica.

Gómez, J. A. (2012). La sociología como profesión.

Revista Española de Sociología, 18, 125-130. González-Anleo, J. (2000). Para comprender la sociología. Estella: Verbo Divino.

Lahire, B. (2006). ¿Para qué sirve la sociología?

Buenos Aires: Siglo XXI.

Lamo de Espinosa, E. (2018). Think tanks y universidades. ¿Complementarios o competidores? Revista Española de Sociología, 27(2), 305-312. Machado, P. (2012). Retos de la profesionalización de la sociología en contexto de crisis. Revista Española de Sociología, 18, 107-120.

Martín, E. (2014). Describir, explicar, participar en el debate público. La necesidad de la investigación cualitativa. Arxius de Sociología, 31, 85-96.

Mills, W. (1974). La imaginación sociológica.

México: Fondo de Cultura Económica.

Sampedro, J. (2018). Las tres leyes de la divulgación. Jot Down, 26, 88-90.

Pérez Yruela, M. (2018). La producción de conocimiento social: universidades y think tanks. Revista Española de Sociología, 27(2), 313-324.

Tonda, J., Sánchez, A. M., Chávez, N. (2002). Antología de la divulgación de la ciencia en México. México: Universidad Nacional Autónoma de México- Dirección General de Divulgación de la Ciencia.

Published

2019-12-05

How to Cite

Navarro Ardoy, L. (2019). Dissemination of Sociology as a social contribution: practices and challenges to engage with public at large. Spanish Journal of Sociology, 28(3 - Sup2). https://doi.org/10.22325/fes/res.2019.45