What is Missing to Overcome Political Clientelism? The Clientelism crisis in Galicia (Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.58

Keywords:

clientelism, collective action, political parties, clientelistic networks, Galicia

Abstract

This paper tries to identify the conditions that produce the crisis in clientelist parties and explain the causal mechanisms of their deterioration. The original empirical material is developed in Galicia (Spain) and consists of case studies about political clientelism in a municipal arena, in a provincial council, and in a case of revolt against the local cacique. The paper uses an analysis of mechanisms, process tracking and small-N comparison. Each case study describes a electoral district led by a patron who coordinates a clientelist network, distributes favors to its voters, has large influences on the party machine and wins elections. 

Author Biography

José Manuel Pantín Morado, Universidad de Santiago de Compostela

es investigador-colaborador de la Universidad de Santiago de Compostela del Equipo de Investigaciones Políticas. Doctor Europeo en Gobierno y Administración Pública con Premio Extraordinario por el Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset - Universidad Complutense de Madrid (2017). Graduado en Ciencia Política y de la Administración por la Universidade de Santiago de Compostela (2011); y Máster en Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales en la Universidad Complutense de Madrid (2014). Ha publicado en revistas como Opinião Pública, Revista Española de Ciencia Política y una reciente monografía en la colección Estudios Políticos del Centro de Estudios Políticos y Constitucionales. Los temas de investigación de mayor interés son el clientelismo político, la corrupción, los mecanismos de vinculación
políticos-ciudadanos y las estrategias para la distribución de políticas, con especial interés en los procesos históricos de competición política. 

References

Auyero, J. (1999). From the Client´s Point of View: How Poor People Perceive and Evaluate Political Clientelism. Theory and Society, 28(2), 297-334. https://doi.org/10.1023/A:1006905214896

Barreiro, X.L. (2008). Vontade de Nación. Ourense: Difusora.

Blakeley, G. (2001). Clientelism in the Building of State and Civil Society in Spain. En Clientelism, Interests and Democratic Representation, Ed. Simona Piattoni. Cambridge: University Press, 77-100. https://doi.org/10.1017/CBO9781139175340.005

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Club Siglo XXI.

Caciagli, M. (1996). Clientelismo, corrupción y criminalidad organizada, Madrid: CEPC.

Chubb, J. (1982). Patronage, Power and Powerty in Southern Italy. Cambridge, CUP.

Cinar, K. (2016). A Comparative Analysis of Clientelism in Greece, Spain, and Turkey: the rural-urban divide. Contemporary Politics. 22, 77-94.

https://doi.org/10.1080/13569775.2015.1112952

Corzo, S. (2002). El clientelismo político. El Plan de Empleo Rural en Andalucia: Un estudio de caso. Granada, Editorial Universidad de Granada.

Coleman, J. (1990). Foundation of Social Theory. Cambriage: Harvard U. Press.

Della Porta, D. y Mény, Y. (eds.) (1995). Corruzione e democrazia. Napoli: Liguori.

Della Porta, D. y Diani, M. (2011). Los movimientos sociales. Madrid: CIS-UCM.

Eisenstadt, S. N. y Lemarchand, R. (1981). Political clientelism, Patronage and Development. London: Sage.

Eisenstadt, S. y Roniger, L. (1984). Patrons, Clients and Friends. Cambriage: CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511557743

Gambetta, D. (1988). Trust. Making and Breaking cooperative relations. Oxford: Blackwell.

Geddes, B. (1994). Political´s Dilemma. Berkely: California U. Press. https://doi.org/10.1525/9780520918665

George, A. L. y Bennett, A. (2005). Case studies and theory development in the social sciences. MIT Press.

Gerring, J. (2007). Case study research. Principles and practices. CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803123

Gil, M. (2009). Allaríz, crónica dunha revolta. Ourense: Difusora.

Gómez, R. y Verge, T. (2011). Party Patronage in Spain: A Appointments for Party Government, en Party Patronage and Party Government in European Democracies, Ed. Petr Graziano, L. (1984). Clientelismo e sistema político. Milano: F. Angeli.

Hedström, P. y Swedberg, R. (1998). Social mechanisms: An analytical approach to social theory, CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511663901

Heywood, P. (1996). Continuity and change: analysing political corruption in modern Spain, en Posada-Carbó y Walter (coords.), Political Corruption in Europe and Latin America. NY: St. Martin´s Press: 115-136. https://doi.org/10.1007/978-1-349-24588-8_6

Hopkin, J. (2001). A ‘Southern model’ of electoral mobilisation?: clientelism and electoral politics in Spain. West European Politics, 24, 115-136. https://doi.org/10.1080/01402380108425420

Hopkin, J. y Mastropaolo, A. (2001). “From Patronage to Clientelism: Comparing the Italian and Spanish Experiences”, En Clientelism, Interests and Democratic Representation, Ed. Simona Piattoni. Cambridge University Press, 152-171. https://doi.org/10.1017/CBO9781139175340.008

Jiménez, F. (2014). La trampa política: la corrupción como problema de acción colectiva, en Pastor Seller et al., Gobernabilidad, ciudadanía y democracia participativa (pp. 157-174). Madrid, Dykinson.

Kitschelt, H. y Wilkinson, S. (2007). Patrons, Clients, and Policies: Patterns of Democratic Accountability and Political Competition. Cambridge: CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511585869

Kopecký, P. y Scherlis, G. (2008). Party Patronage in Contemporary Europe. European Review, 16(3): 355-71. https://doi.org/10.1017/S1062798708000306

Landman, T. (2011). Política Comparada. Una introducción a su objeto y métodos de investigación. Alianza Editorial, Madrid.

Mahoney, J. (2003). Tentative Answers to questions about causal mechanisms, en Annual Meeting APSA.

Máiz, R. (2011). A arte do imposible. Editorial Galaxia, Xunta de Galicia. Vigo.

Medina, L. F. y Stokes, S. (2007). Monopoly and Monitoring: a approach to political clientelism, en Kitschelt y Wilkinson (coord.), Op. cit.

Merton, R. K. (1964). Teoría y estructuras sociales. Fondo de Cultura Económica. México.

Pantín, J. (2017). Votos por favores: el clientelismo político en la actualidad. Estudios de caso en la Galicia rural [tesis doctoral inédita]. Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset-Universidad Complutense de Madrid. Online en: http://eprints.ucm.es/45524/

Pantín, J. (2019). Votos por favores: el clientelismo de partido en las instituciones gallegas. Estudios Políticos, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales. Madrid.

Roniger, L. y Günes-Ayata, A. (1994). Democracy, Clientelism and Civil Society. Boulder: Lynne Rienner.

Ruiz, L. y Otero, P. (2013), Indicadores de partidos y sistemas de partidos. Cuadernos Metodológicos, CIS, Madrid.

Scott, J. (1972). Patron client politics and political change in Southeast Asia. American Political Science Review, 66(1). 91-113. https://doi.org/10.2307/1959280

Stokes, S. et al. (2013). Brokers, Voters, and Clientelism. Cambridge U. Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107324909

Tarrow, S. (2012). El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Alianza Editorial, Madrid.

Tilly, C. (2004). Contention and Democracy in Europe, 1650-2000, CUP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511756092

Yin, R.K. (2003). Case study research. Design and Methods Thousand Oaks: Sage.

Published

2020-11-25

How to Cite

Pantín Morado, J. M. (2020). What is Missing to Overcome Political Clientelism? The Clientelism crisis in Galicia (Spain). Spanish Journal of Sociology, 29(3 - Sup1), 75–96. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.58

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.