How can we explain the enrollment trends in Catalan university?

Authors

  • Helena Troiano Grup de Recerca Educació i Treball (GRET). Departamento de Sociología. Universitat Autònoma de Barcelona
  • Dani Torrents Grup de Recerca Educació i Treball (GRET). Departamento de Sociología. Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.8

Keywords:

University, higher education, university enrollment, crisis, opportunity cost, enrolment.

Abstract

This contribution to the debate about crisis effects is focused on the university access issue, in particular is centered on the Catalan university. Using data provided by the Oficina de Pre-inscripció Universitaria (CIC-OPU) we analyze the evolution of the entrance to university over three periods of time: before the crisis, during the first part of the crisis (2008-2011), and throughout the second part (2011-2014), where there was a slight improvement of the young labor market and an important rise in university fees. In the first part we find a raise increment in university enrolment, thus giving support to the opportunity cost hypothesis. In the second period, we observe a decrease for some specific student profiles. Finally we give some examples of the strategies students build in order to enrol into univeristy, in order to interpret last period trends.

Author Biographies

Helena Troiano, Grup de Recerca Educació i Treball (GRET). Departamento de Sociología. Universitat Autònoma de Barcelona

Miembro del Grupo de Investigación sobre Educación y Trabajo (GRET) del Departamento de Sociología de la Universitat Autò- noma de Barcelona (España) desde el 1992. Doctora en Sociología por la Universitat Autònoma de Barcelona, por la cual está contratada como profesora agregada, impartiendo cursos en las facultades de Ciencias Políticas y Sociología y en la de Ciencias de la Educación. Su área de investigación principal son los estudios sobre universidad: el proceso de implementación de reformas educativas, el acceso y progreso de los estudiantes universitarios, la transformación de la institución y el profesorado y la inserción profesional de sus graduados.

Dani Torrents, Grup de Recerca Educació i Treball (GRET). Departamento de Sociología. Universitat Autònoma de Barcelona

miembro del Grupo de Investigación sobre Educación y Trabajo (GRET) del Departamento de Sociología de la Universitat Autò- noma de Barcelona (España) desde el 2010. Doctor en Sociología por la UAB, con Mención Internacional. Actualmente contratado como técnico superior en la Agència per la Qualitat del Sistema Universitari de Cataluña. Especializado en el análisis del acceso a la universidad y de la inserción laboral de los graduados universitarios, el análisis de las desigualdades educativas y la estructura social.

References

AQU (2014). Universitat i treball a Cataluña 2014. Estudi de la inserció laboral de la població titulada de les universitats catalanes. Barcelona: AQU Cataluña.

Boudon, R. (1974). Education, inequality and social opportunity. New York: Wiley.

Elias, M., Daza, L. (2014). Sistema de becas y equidad participativa en la universidad. Revista de la Asociación Española de Sociología, 7 (1), 233-251.

Escardíbul, J. O., Morales, S., Esparrells, C. P., De La Torre, E. (2013). Evolución de los precios de matrícula en las enseñanzas universitarias por comunidades autónomas (1992-2013): un análisis antes y después del Espacio Europeo de Educación Superior (en línea). http://2013.economicsofeducation.com/user/pdfsesiones/028.pdf, acceso 23 de julio de 2017.

Kaye, L. K., Bates, E. A. (2017). The impact of higher fees on psychology students’ reasons for attending university. Journal of Further and Higher Education, 41 (3), 379-392.

Kroth, A. J. (2015). The effects of the introduction of tuition on college enrollment in Germany: results from a natural experiment with special reference to students from low parental education backgrounds (en línea). https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/111597/ankroth_1.pdf, acceso 14 de septiembre de 2017.

Langa, D., Río, M. (2013). Los estudiantes de clases populares en la universidad y frente a la universidad de la crisis: persistencia y nuevas condiciones para la multiplicación de la des- igualdad de oportunidades educativas. Témpora, 16, 71-96.

Menchén, M. (2015). Expectatives acadèmiques d’educació superior en context de canvis educatius i econòmics. Cerdanyola: Universitat Autònoma de Barcelona.

Moulin, L., Flacher, D., Harari-Kermadec, H. (2016). Tuition fees and social segregation: lessons from a natural experiment at the University of Paris 9-Dauphine. Applied Economics, 48 (40), 3861-3876.

Sánchez-Caballero, D. (2017). Reino Unido abre el melón de los grados universitarios comprimidos en dos años (en línea). http://www.eldiario.es/sociedad/Reino-Unido-grados-universitarios-compactos_0_651635713.html, acceso 13 de junio de 2017.

Torrents, D. (2017). Estratègies d’accés a la universitat i origen social. L’adaptació de l’estudiant al seu perfil socioeconòmic i al context institucional com a font de diferenciació educativa. Cerdanyola: Universitat Autònoma de Barcelona.

Vigurs, K., Jones, S., Harris, D. (2016). Greater expectations of graduate futures? A comparative analysis of the views of the last generation of lower-fees undergraduates and the first generation of higher-fees undergraduates at two english universities (en línea). http://eprints.staffs.ac.uk/2502/1/SRHE%20Final%20Report%20February%202016.pdf, acceso 25 de julio de 2017.

Wilkins, S., Shams, F., Huisman, J. (2013). The de- cision-making and changing behavioural dynamics of potential higher education students: the impacts of increasing tuition fees in England. Educational Studies, 39 (2), 125-141.

Published

2018-01-01

How to Cite

Troiano, H., & Torrents, D. (2018). How can we explain the enrollment trends in Catalan university?. Spanish Journal of Sociology, 27(1), 127–136. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.8

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.