External Academic Internships: Some Reflections for the Degree in Sociology

Authors

  • Lucila Finkel Morgenstern Departamento de Sociología IV. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.11

Keywords:

External academic internships, Professions, Job placement, Higher Education, Employment.

Abstract

With the full implementation of the European Higher Education Area, Sociology studies have experienced a new challenge: the organization of external academic internships in entities of different types. This article tries to analyze the current context of academic internships in Sociology on the basis of the answers of the staff in charge of them in all Spanish universities. Information related to the management of such programs, the profile of those responsible of implementing them, student’s motivations, the obstacles they find, and a breakdown of posts among different organizations is offered. Finally, in order to frame and improve the existing internship programs, we propose some problems that should be taken into account, such as the changes in the labor processes and in the professional reconfigurations, the jurisdictional conflicts with other social sciences, the role of theorizing on one’s own empirical work and the relationship between internships and professional job opportunities.

Author Biography

Lucila Finkel Morgenstern, Departamento de Sociología IV. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.

Profesora en el Departamento de Sociología IV de la Facultad de Ciencias Polí- ticas y Sociología de la Universidad Complutense, donde se doctoró en Sociología tras haber obtenido el Master of Arts en la Universidad de California, Los Angeles (UCLA). A lo largo de su carrera académica ha ocupado distintos cargos académicos en la UCM y es miembro del Comité Ejecutivo de la Federación Española de Sociología (FES).

En la actualidad es Delegada del Rector para Formación Permanente, Prácticas Externas y Empleabilidad de la UCM y coordinadora del subgrupo de prácticas externas de CRUE-Asuntos Estudiantiles.

Sus principales áreas de interés se encuadran en la Sociología del Trabajo y de las Profesiones y en el análisis de las desigualdades, tanto en el ámbito de la pobreza y la precariedad laboral, como en el de la educación superior. Ha participado en distintas investigaciones sobre las condiciones de vida y trabajo de los estudiantes universitarios, la responsabilidad social de las universidades y la brecha de género y de cuidados.

Published

2016-12-01

How to Cite

Finkel Morgenstern, L. (2016). External Academic Internships: Some Reflections for the Degree in Sociology. Spanish Journal of Sociology, 25(3-Sup). https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.11