Abstract
The increase in investigations linked to the level of digital competence of university professors is increasing, with the DigComp and DigCompEdu frameworks as the main reference models for diagnosing the state of development of their digital skills and define strategies for the improvement of digital competence in different areas. This study, which combines quantitative and qualitative methodology, seeks to analyze the level of digital teaching competence of university professors in content creation and to find out the variables that influence its development by investigating possible differences related to academic level, area of knowledge, degree, training in digital competence or the adjustment between perceived and real competence. The results show, on the one hand, some differences in the competence for content creation according to the area of knowledge; evidencing, in addition, the connection between the use of digital content and the didactic methodology used, and the relevance of a technological training for the creation of digital content.
References
Barragán, R., Llorente, C., Aguilar, S., & Benítez, R. (2022). Autopercepción inicial y nivel de competencia digital del profesorado universitario. Texto Livre, 15, e36032. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.36032
Cabanillas, J. L., Lungo, R., & Torres Crvalho, J. L. (2020). La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 23(1), 241–267. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24128
Cabero‐Almenara, J., Barroso‐Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020a). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601
Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Palacios-Rodríguez, A., & Barroso-Osuna, J. (2020b). Development of the teacher digital competence validation of DigCompEdu check-in questionnaire in the university context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094. http://doi.org/10.3390/su12156094
Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A., y Barroso-Osuna, J. (2021a). Quadro Comparativo Europeu DigCompEdu (JRC) e Quadro Comum para o Ensino de Competência Digital (INTEF) a partir da opinião de especialistas. Texto Livre, 14(1), e25740. http://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25740.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A. (2021b). The Teaching Digital Competence of Health Sciences Teachers. A Study at Andalusian Universities (Spain). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2552. https://doi.org/10.3390/ijerph18052552
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. Joint Research Centre. https://doi.org/10.2760/38842
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Methodology of educational research. Metaichmio.
Durán, M., Prendes, M.P., & Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
Fernández-Río, J. (2018). Creación de vídeos educativos en la formación docente: un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 115‐127. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.293121
Ferrando-Rodríguez, M.L., Marín-Suelves, D., Gabarda-Méndez, V., & Ramón-Llin, J. (en prensa). Profesorado universitario. ¿Consumidor o productor de contenidos digitales educativos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., Palacios, A., & Martín-Párraga, L. (2022). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, 24, 1-11. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
Henríquez-Coronel, P., Fernández-Fernández, I., & Usart-Rodríguez, M. (2020). Factores determinantes en la competencia digital de los universitarios latinoamericanos. En J.I. Aguaded y A. Vizcaníno (Eds.). Redes sociales y ciudadanía: hacia un mundo ciberconectado y empoderado (pp. 521-531). Grupo Comunicar.
Huerta-Soto, R., Guzmán-Avalos, M., Flores-Albornoz, J., & Tomás-Aguilar, S. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 49-60. https://doi.org/10.6018/reifop.500481
International Society for Tecnhnology in Education (2008). National educational technology standards for teachers (NETS). https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers
Martínez-Bonafé, J., & Rodríguez-Rodríguez, J. (2010). El curriculum y el libro de texto. Una dialéctica siempre abierta. En J. Gimeno-Sacristán (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 246-268). Morata.
Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.
Padilla-Hernández, A.L., Gámiz-Sánchez, V.M., & Romero-López, M.A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
Paz, L.E., Gisbert, M., & Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 93–130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Redecker, C., & Punie Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
Rodríguez-Rodríguez, J., & Martínez-Bonafé, J. (2016). Libros de texto y control del currículum en el contexto de la sociedad digital. Cad. Cedes, Campinas, 36, 319-336. http://doi.org/10.1590/cc0101-32622016171317
Torres, L., Martínez, A., Jaén, A., & Hermosilla, J.M. (2021). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: UNESCO. https://bit.ly/3DhmxCk
Viñoles-Cosentino, V., Esteve-Mon, F.M., Llopis-Nebot, M.A., & Adell-Segura, J. (2021). Validación de una plataforma de evaluación formativa de la competencia digital docente en tiempos de Covid-19. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 87-106. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29102
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pixel-Bit. Media and Education Journal