Abstract
The acquisition of digital competences enables people’s active development in different areas of society. In the case of young people, and particularly student teachers, this competence is acquired through the daily use of digital technologies. Having instruments to measure digital competences, considering different purposes of use, can contribute to provide feedback concerning the training of these competences during the processes of initial teacher training. The aim of this study was to psychometrically analyze the Scale of Purposes of Use and Digital Competences (EPUCD, by its acronym in Spanish). A sample of 618 student teachers from two Chilean universities was used. The participants of this study answered a questionnaire that measures academic, entertainment, social and economic uses. This questionnaire uses DigCom as the framework for digital competences. The statistical procedures used (EFA, CFA and coefficient calculation of composite reliability and average variance extracted) allowed to get appropriate evidences of this instrument’s internal structure validity, discriminant validity and internal consistency. The acceptable psychometric properties of EPUCD allow to provide an instrument for the academic community, which contributes to reveal how future teachers use these digital technologies and allows in this way to provide feedback during the process of initial teacher training.
References
Abad, F., Olea, J., Ponsoda, V., & García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436
Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Guillén-Gámez, F. D., Gaete, A. F. (2022). Competencias digitales de estudiantes tecnico-profesionales: Creacion de un modelo causal desde un enfoque PLS-SEM. Campus Virtuales, 11(1), 167-179. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1008
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158
Cantón-Mayo, I., Cañón-Rodríguez, R., & Grande-de-Prado, M. (2017). La comunicación como subdimension de la competencia digital en futuros maestros de primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 33-47. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.02
Cañete, D. L., Torres, C. A., Lagunes, A., & Gómez, M. (2022). Competencia digital de los futuros docentes en una institución de educación superior en el Paraguay. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 159-195. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (EUR 28558). https://ec.europa.eu/jrc
Casal, L., Barreira, E. M., Mariño, R., & García, B. (2021). Competencia digital docente del profesorado de FP de Galicia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 165-196. https://doi.org/10.12795/pixelbit.87192
Castillo, S., Rodríguez, J., & Espinosa, V. (2020). Consumo vía digital en jóvenes universitarios de la ciudad de Bogotá. In F. Ribero (Ed.), IV Encuentro de Investigación en Publicidad. Nuevos retos de la publicidad en una sociedad en crisis (pp. 185-192). Universidad Sergio Arboleda.
Cerda, C., León, M., Saiz, J. L., & Villegas, L. (2020). Medición de propósitos de usos de tecnologías digitales en estudiantes de pedagogía: Validación de una escala. In E. Coloma, E. Sánchez, J. Ruiz, & J. Sánchez (Eds.), La tecnología como eje del cambio metodológico (pp. 1239-1242). Umaeditorial.
Cerda, C., Saiz, J. L., Villegas, L., & León, M. (2018). Acceso, tiempo y propósito de uso de tecnologías digitales en estudiantes de pedagogía chilenos. Estudios Pedagógicos, 44(3), 7-22. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000300007
Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
Elosua, P. (2003). Sobre la validez de los tests. Psicothema, 15(2), 315-321. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8125
Engen, B. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 61, 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
Etikan, I., & Bala, K. (2017). Sampling and sampling methods. Biometrics & Biostatistics International Journal, 5(6), 215-217. https://doi.org/10.15406/bbij.2017.05.00149
Farrell, A. M. (2010). Insufficient discriminant validity: A comment on Bove, Pervan, Beatty, and Shiu (2009). Journal of Business Research, 63(3), 324-327. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.05.003
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966
Flora, D. B., & Curran, P. J. (2004). An empirical evaluation of alternative methods of estimation for confirmatory factor analysis with ordinal data. Psychological Methods, 9(4), 466-491. https://doi.org/10.1037/1082-989x.9.4.466
Flores-Lueg, C., & Roig, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (48), 209-224. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
Fraile, M., Penalva-Velez, A., & Lacambra, A. (2018). Development of digital competence in secondary education teachers' training. Education Sciences, 8(3), Article 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Garzón-Artacho, E., Sola-Martínez, T., Trujillo-Torres, J. M., & Rodríguez-García, A. M. (2021). Competencia digital docente en educación de adultos: Un estudio en un contexto español. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 62, 209-234. https://doi.org/10.12795/pixelbit.89510
Gisbert, M., González, J., & Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: Una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, Junio(0), 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631
Jashari, X., Fetaji, B., Nusbaumer, A., & Guetl, C. (2021). Devising a prototype model for assessing digital competencies based on the DigComp proficiency levels. In M. E. Auer & D. Centea (Eds.), Visions and Concepts for Education 4.0: Proceedings of the 9th International Conference on Interactive Collaborative and Blended Learning (ICBL2020) (pp. 3-14). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-67209-6_1
Labbé, C., López-Neira, L., Saiz, J. L., Vinet, E., & Boero, P. (2019). Uso de TIC en estudiantes universitarios chilenos: Enfoque desde la adultez emergente. Pensamiento Educativo, 56(2), 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.56.2.2019.2
Lira, R. (2013). Los adolescentes y el uso social de las TIC. Eutopía, (19), 90-95. https://n9.cl/ifp7q
Lorenzo-Lledó, A., Roig-Vila, R., & Lorenzo, G. (2018). Evaluación de los MOOC por estudiantes universitarios desde una perspectiva metodológica. Publicaciones, 48(2), 401-414. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i2.8367
Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavior Research Methods, 38(1), 88–91. https://doi.org/10.3758/bf03192753
Matamala, C., & Hinostroza, J. E. (2020). Factores relacionados con el uso académico de Internet en educación superior. Pensamiento Educativo, 57(1), 1-19. https://doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.7
Morales, A., Zacatenco, J., Luna, M., García, R., & Hidalgo, C. (2020). Acceso y actitud del uso de Internet entre jóvenes de educación universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1). https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1174
Raykov, T. (2012). Scale construction and development using structural equation modeling. In R. H. Hoyle (Ed.), Handbook of Structural Equation Modeling (pp. 472-492). The Guilford Press.
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Luxembourg Publications Office of the European Union.
Shapiro, A., & Berge, J. F. (2002). Statistical inference of minimum rank factor analysis. Psychometrika, 67(1), 79–94. https://doi.org/10.1007/bf02294710
Siiman, L. A., Mäeots, M., Pedaste, M., Simons, R.-J., Leijen, Ä., Rannikmäe, M., Võsu, K., & Timm, M. (2016). An instrument for measuring students’ perceived digital competence according to the DIGCOMP framework. In P. Zaphiris & A. Ioannou (Eds.), Learning and Collaboration Technologies (LCT2016) (pp. 233-244). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-39483-1_22
Silva, J., Morales, M.-J., Lázaro-Cantabrana, J.-L., Gisbert, M., Miranda, P., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822
Streiner, D. L., Norman, G., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use. Oxford University Press.
Tapia, H., Campaña, K., & Castillo, R. (2020). Análisis comparativo de las asignaturas TIC en la formación inicial de profesores en Chile entre 2012 y 2018. Perspectiva Educacional, 59(1), 4-29. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.1-art.963
Usart, M., Lázaro, J. L., & Gisbert, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educacion XX1, 24(1), 353-373. https://doi.org/10.5944/educXX1.27080
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., & Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/11517
Wild, S., & Schulze, L. (2021). Re-evaluation of the D21-digital-index assessment instrument for measuring higher-level digital competences. Studies in Educational Evaluation, 68, Article 100981. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.100981
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pixel-Bit. Media and Education Journal