Pablo de Olavide University teaching staff's perception of their Digital Teaching Competence
HTML (Español (España))
PDF (Español/English) (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

competencia digital
evaluación de competencias
educación superior
formación del profesorado
tecnologías de la información y la comunicación Digital Competence
Competency Assessment
Higher Education
Teacher Training
Information and Communication Technology

How to Cite

Torres Barzabal, M. L., Martínez Gimeno, A., Jaén Martínez, A., & Hermosilla Rodríguez, J. M. (2022). Pablo de Olavide University teaching staff’s perception of their Digital Teaching Competence: [Pablo de Olavide University teaching staff’s perception of their Digital Teaching Competence]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 63, 35–64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943

Abstract

Teaching Digital Competence is becoming a consolidated line of research, being the focus of numerous investigations. The European Commission published in 2017 the Digital Competence Framework for Teachers: DigCompEdu, in which the present study is framed, and whose main objective is to ascertain what perception the teaching staff of the Pablo de Olavide University have about their level of digital competence. With a non-experimental design, and under a descriptive approach, this study focused on the participation of 214 teachers who were administered the questionnaire (DigComEdu Check-in). The analyses accomplished focus on a first descriptive approach with mean scores and standard deviations, by items and areas. The main results show a young sample, but with more than 10 years of experience, who recognise that they have been familiar with the use of information and communication technologies (ICT) as an educational tool for some time and who recognise themselves as having an "Acceptable" level of Digital Competence.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
HTML (Español (España))
PDF (Español/English) (Español (España))

References

Amaya, A., Salazar, M., Zúñiga, E., & Ávila, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura, 10(1), 104-115. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1174.

Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L., & Gutiérrez-Castillo, J.J. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m8-17.ctap

Cabero, J., & Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M., & Palacios-Rodríguez, A. (2020a). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente Cejudo, C. (2020b). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601

Carmona, L., & Puertas, F. (2012). ULearning: la revolución del aprendizaje. Observatorio de Recursos Humanos y Relaciones Laborales, 70, 24-26. https://bit.ly/3nrCiPa

Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 2-20. https://doi.org/10.6018/red/56/6

Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. [El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural]. Comunicar, 61, 21-32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02

Domínguez-Lara, S., & Merino-Soto, C. (2015). Why is it im-portant to report the confidence intervals of Cronbach’s alpha coefficient? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13, 1326-1328.

Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco Segovia, S., & Sánchez Valero, J. A. (2020) Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-782. http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551

Durán, M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15

Durán, M. C., Prendes, M.P.E., & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069.

Esteve, F., Gisbert, M., & Lázaro, J.L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, 55(2), 38- 54.

European Commission. (2007). Key Competencies for Life long Learning: European Reference Framework. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. https://bit.ly/3b5tLup

European Commission. (2013a). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. https://bit.ly/3pB1ZOA

Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359

Gallego-Arrufat, M.J., Torres-Hernández, N., & Pessoa, T. (2019). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (61), 57-67. https://doi.org/10.3916/C61-2019-05

García-Ruiz, R., & Pérez-Escoda, A. (2021). La competencia digital docente como clave para fortalecer el uso responsable de Internet. Campus Virtuales, 10(1), 59-71.

Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Selfassessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. En Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education 1, 541-548. SCITEPRESS - Science and Technology Publications. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

González Martínez, J., Espuny Vidal, C., de Cid Ibeas, M.ª J., & Gisbert Cervera, M. (2012). INCOTIC-ESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 287-302. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941

Gudmundsdottir, G. B., & Hatlevic, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231.

International Society for Technology in Education (ISTE) (2018). ISTE Standards for Educators. https://bit.ly/2XIVvBP

Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning. A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations. EUR 27599 https://doi.org/10.2791/54070

Lázaro, J., Usart, M., & Gisbert, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-78. https://doi.Org/10.7821/naer.2019.1.370

Loreli, A., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, A. (2019). Niveles de desarrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 140-150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600.

Marqués, P. (2014). Competencias docentes en la Era Internet (v. 6.0) (Diapositiva de PowerPoint). SlideShare. https://bit.ly/2rZBrLP

O’Dwyer, L., & Bernauer, J. (2014). Cuantitativo research for the qualitative researcher. SAGE publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781506335674

Olivares Carmona, K.M., Angulo Armenta, J., Prieto Méndez, M.E., & Torres Gastelú, C.A. (2018). EDUCATIC: implementación de una estrategia tecnoeducativa para la formación de la competencia digital universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 27-40. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.02

Quiñonez, S.; Chan, G., & Reyes, W. (2021). Desarrollo de la competencia digital en profesores universitarios. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 83-114. http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16005

Redecker, C., & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://goo.gl/YovFy4

Rodríguez-García, A., Raso, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54(4), 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

UNESCO (2011). UNESCOICT Competency Framework for Teachers. UNESCO. https://bit.ly/3Gk2jXY

Ventura-León, J., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). Confidence Intervals for Omega Coefficient: Proposal for Calculus. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15, 625-627.

Ventura-León. J. (2018). Confidence intervals for Ome-ga coefficient: Proposal for calculation. Adicicones, 30, 77-78. https://bit.ly/3vHaPeX

Viñals-Blanco, A., & Cuenca-Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: RIFOP, (86), 103-114.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.