The digital skills of teachers for innovating in university teaching Analysing the use of mobile devices
HTML (Español (España))
PDF (Español/English) (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Alfabetización digital
educación basada en las competencias
competencia digital
docente
tecnología computer literacy
comptency based teaching
digital competence
teacher
technology

How to Cite

Rodríguez-Hoyos, C., Fueyo Gutiérrez, A., & Hevia Artime, I. (2021). The digital skills of teachers for innovating in university teaching Analysing the use of mobile devices: [The digital skills of teachers for innovating in university teaching]. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 61, 71–97. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86305

Abstract

Based on the theoretical framework of the DigCompEdu this article analyses the digital skills that teachers put into practice when using mobile devices in university classrooms in innovative educational experiences. To achieve this goal a mixed investigation was designed in which two data collection techniques were used. In addition, three discussion groups were developed in several Spanish universities aimed at understanding what meanings teachers attributed to the type of skills that were being put into practice in the development of innovative educational processes in which mobile devices were being used. This article presents the results of a questionnaire in which a sample of 155 teachers from different Spanish universities participated. All the teachers involved had participated in teaching innovation processes with mobile devices. The results suggest that university teachers possess digital skills that enable them to use mobile devices for the selection of digital resources. The participating teachers suggest that, beyond the devices used, the innovative nature of the experiences is related to the way in which these are involved in projects designed for innovation and improvement, taking full advantage of their potential for communication and access to information.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.86305
HTML (Español (España))
PDF (Español/English) (Español (España))

References

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2019). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero-Almenara, J.; Gutiérrez-Castillo, J.-J.; Palacios-Rodríguez, A.; & Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094. https://doi.org/10.3390/su12156094

Castaño, C., & Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Síntesis.

Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia RED, 56(6), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

Chai, C. S., Koh, J. H., & Tsai, C. (2010). Facilitating preservice teachers' development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Journal of Educational Technology & Society, 13(4), 63-73.

Colomer, J.C., Sainz, J., & Bel, J.C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK- Educatio Siglo XXI, 36(1), 107-128.

Durán, M. C., Prendes, M. P., & Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 87-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Figueras-Maz, M., Ferrés, J., & Mateus, J. C. (2018). Percepción de los/as coordinadores/as de la innovación docente en las universidades españolas sobre el uso de dispositivos móviles en el aula. Revista Prisma Social, (20), 160-179. https://bit.ly/2tm2T3j

Fueyo, A., & Hevia, I. (2017). Prácticas docentes con dispositivos móviles: investigar para innovar la docencia universitaria. En A. Gutiérrez, A. García, & R. Collado, (Eds.). Actas del III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital (p.p. 1925–1934). Universidad de Valladolid.

Fueyo, A., Rodríguez-Hoyos, C. & Hoechsmann, M. (2018). Construyendo ciudadanía global en tiempos de neoliberalismo. Confluencias entre la Educación Mediática y la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 57-68.

Gegenfurtner, A., Veermans, K., & Vauras, M. (2013). Effects of computer support, collaboration, and time lag on performance self-efficacy and transfer of training: a longitudinal meta-analysis. Educational Research Review, 8, 75-89. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.04.001

Hernández, J., & Pérez, J. A. (2018). Demografía de la Universidad Española. Aproximación a su dimensión, estructura y evolución. Estudia XXI. Fundación Europea Sociedad y Educación.

Gisbert, M., & Lázaro, J. (2015). Professional development in teacher digital competence and improving school quality from the teachers´ perspective: a case study. Journal of New Approaches in Educational Research, 4(2), 115-122. https://doi.org/10.7821/naer.2015.7.123

González Isasi, R. M., & Medina Morales, G. C. (2018). Uso de dispositivo móviles como herramientas para aprender. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 52, 217-227. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.15

Instefjord, E. J., & Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016

Ketil, B, Hilde, T., & Mifsud, F. (2015). Guidelines and Regulations for Teaching Digital Competence in Schools and Teacher Education: A Weak Link? Nordic Journal of Digital Literacy,10(2), 69–83.

Lázaro, J. L., & Gisbert, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para evaluar la competencia digital del docente. UT. Revista de Ciències de l’Educació,1(1), 48–63. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

Mangisch, G. C., & Mangisch Spinelli, M. D. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 201-222. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25065

Mayor Buzón, V., García Pérez, R., & Rebollo Catalán, M. Á. (2019). Explorando factores predictores de la competencia digital en las redes sociales virtuales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 56, 51-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.03

Ministerio de Educación Cultura y Deporte (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017 INTEF. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://bit.ly/2jqkssz

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017). Datos y cifras. Curso Escolar 2016/1017. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://bit.ly/2E96QNO

Prendes, M. P., Gutiérrez, I., & Martínez F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, 56(7), 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/159770

Rodríguez-García A. M., Raso, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 65-81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Roig Vila, R., & Pascual Luna, A. M. (2012). Las competencias digitales de los futuros docentes. Un análisis con estudiantes de Magisterio de Educación Infantil de la Universidad de Alicante. @tic. revista d'innovació educativa, 9, 53-60. http://dx.doi.org/10.7203/attic.9.1958

Røkenes, F., & Krumsvik, J. (2016). Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education, 97, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.014

Ruiz, I., Rubia, B., Anguita, R., & Fernández, E. (2010). Formar al profesorado inicialmente en habilidades y competencias en TIC: Perfiles de una experiencia colaborativa. Revista de Educación, 352, 149-178.

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

UNESCO. (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/2V9TuYC

UNESCO (2013). El futuro del aprendizaje móvil. Implicaciones para la planificación y formulación de políticas. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Cultura y la Ciencia. https://bit.ly/1Oi42ZR

Vázquez-Cano, E. (2015). El reto de la formación docente para el uso de dispositivo digitales móviles en la Educación Superior. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(1), 149-162. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.54-Iss.1-Art.236

Vázquez-Cano, E., & Sevillano, M. L. (2014). Análisis de la funcionalidad didáctica de las tabletas digitales en el espacio europeo de educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3), 67-81. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1808

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C. K. (2011). Alfabetización Mediática e informacional: Currículum para profesores. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://bit.ly/2CrwA7m

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.