Relationship between social media and digital resources of instruction in the university: comparative Spain – Colombia
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

medios sociales
recursos educacionales
universidades
España
Colombia Social media
educational resources
universities
Spain
Colombia

How to Cite

Matosas-López, L., Luzardo-Briceño, M., Aguilar-Jiménez, A.-S., & Jaimes-Carrillo, L. (2021). Relationship between social media and digital resources of instruction in the university: comparative Spain – Colombia: Relaciones entre redes sociales y recursos digitales de instrucción en la universidad: comparativa España – Colombia. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 60, 77–93. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77522

Abstract

The present work analyzes the influence that use patterns in the social networks of reference (Twitter, Facebook, Instagram) have when predicting the utility perceived by the university student in a list of digital educational resources (video tutorials, forums, podcasts, self-assessable test, blogs or eBooks among others). The authors carry out this task adopting a comparative approach examining the phenomenon under observation in two samples of students in Spain and Colombia. The study, developed using a survey in a sample of 549 participants, applies techniques of exploratory and confirmatory factor analysis (EFA and CFA), univariate analysis and ordinal logistic regression.The results reveal that, although there are associations between use patterns in social networks and the utility perceived in certain digital educational resources, and even, optimal estimation models can be identified in some cases; the use of these platforms has little predictive power in determining the importance that the university student grants to digital educational resources of interest in both countries.

https://doi.org/10.12795/pixelbit.77522
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Aymerich-Franch, L., & Fedele, M. (2015). La Implementación de los Social Media como Recurso Docente en la Universidad presencial: La perspectiva de los Estudiantes de Comunicación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1).

Barquero Cabrero, M. (2015). Estrategias comunicativas de las organizaciones académicas en el entorno de la web 2.0. Opción, 31(3), 145-160.

Bossolasco, M. L., Chiecher, A. C., & Dos Santos, D. A. (2020). Perfiles de acceso y apropiación de TIC en ingresantes universitarios. Estudio comparativo en dos universidades públicas argentinas. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 57, 151-172. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.06

Cabero-Almenara, J., & Marín-Díaz, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 21(42), 165-172. https://doi.org/10.3916/C42-2014-16

Cabero Almenara, J., Martínez Pérez, S., Valencia Ortiz, R., Leiva Nuñez, J. P., Orellana Hernández, M. L., & Harvey López, I. (2020). La adicción de los estudiantes a las redes sociales on-line: un estudio en el contexto latinoamericano. Revista Complutense de Educación, 31(1), 1-12. https://doi.org/10.5209/rced.61722

Cacheiro, M. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39(39), 69-81. https://doi.org/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007

Escobedo Seguel, C., & Arteaga Viveros, E. (2015). Evaluación de los estudiantes y docentes sobre las Tecnologías de Información y Comunicación en los procesos de enseñanza - aprendizaje: Una mirada desde la carrera de Sociología de la UC Temuco. Un estudio de caso. Digital Education Review, 28, 102-122.

Fernández Sánchez, E. G. (2014). Selección, elaboración, adaptación y utilización de materiales, medios y recursos didácticos en formación profesional para el empleo: Uso de las TIC y otras herramientas en la educación. Ideaspropias Editorial SL.

García-Ruíz, R., Ramirez-Garcia, A., & Rodriguez-Rosell, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, XXII(43), 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

Gómez-Aguilar, M., Roses-Campos, S., & Farias-Batlle, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 19(38), 131-138. https://doi.org/10.3916/C38-2011-03-04

Gómez-García, M., Matosas-López, L., & Palmero-Ruiz, J. (2020). Social Networks Use Patterns among University Youth: The Validity and Reliability of an Updated Measurement Instrument. Sustainability, 12(9), 3503. https://doi.org/10.3390/su12093503

Guzmán-Duque, A. P., Luzardo-Briceño, M., & Aguilar-Jiménez, A. S. (2013). Un acercamiento al Social Media como herramienta de comunicación de los profesores. Caso Universidad Pontificia Bolivariana. Bucaramanga.

Lacave Rodero, C., Molina Díaz, A. I., Fernández Guerrero, M., & Duque Redondo, M. A. (2015). Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática, 1-7. Andorra La Vella.

Leguey Galán, S., Leguey Galán, S., & Matosas López, L. (2018). ¿De qué depende la satisfacción del alumnado con la actividad docente? Espacios, 39(17), 13-29.

Linne, J. (2014). “Ahora hago fast food académico”. Los estudiantes de la Universidad de Buenos Aires en tiempos de Internet. Palabra Clave, 17(3), 717-748. https://doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.7

Martínez Clares, P., Pérez Cusó, F. J., & González Morga, N. (2019). ¿Qué necesita el alumnado de la tutoría universitaria? Validación de un instrumento de medida a través de un análisis multivariante. Educación XX1, 22(1), 189-213. https://doi.org/10.5944/educxx1.21302

Matosas-López, L., & Romero-Ania, A. (2019). Preferencias de uso de redes sociales entre los estudiantes universitarios de ciencias sociales. XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa: Investigación Comprometida para la Transformación Social, 164-170. AIDIPE.

Mayor Buzón, V., García Pérez, R., & Rebollo Catalán, Á. (2019). Explorando factores predictores de la competencia digital en las redes sociales virtuales. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 56, 51-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.03

Mayorga Fernández, M. J., & Ruiz Baeza, V. M. (2002). Muestreos utilizados en investigación educativa en España. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8(2), 159-165.

Monge Benito, S., & Olabarri Fernández, M. E. (2011). Los alumnos de la UPV/EHU frente a Tuenti y Facebook: usos y percepciones. Revista Latina de Comunicación Social, 66.

Quirós-Meneses, E. (2009). Recursos didácticos digitales: medios innovadores para el trabajo colaborativo en línea. Revista Electrónica Educare, XIII(2), 47-62.

Rodríguez-Ayán, M. N. (2005). La perspectiva estudiantil sobre el desempeño del profesor: un modelo de regresión logística ordinal. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.17811/rema.10.1.2005.1-13

Sánchez-Rodríguez, J., Ruiz-Palmero, J., & Sánchez-Rivas, E. (2015). Uso problemático de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista Complutense de Educación, 159(26), 1130-2496. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46360

Tejedor Calvo, S., Simelio Solá, N., Marín Ochoa, B. E., & Rodríguez, C. (2016). El uso de las redes sociales por parte de los estudiantes de comunicación de Costa Rica y Colombia. Revista Q, 11(21), 18-32. https://doi.org/10.18566/revistaq.v11n21.a02

Tejedor, S., Carniel Bugs, R., & Giraldo Luque, S. (2018). Communication students in social media: Comparative study among Brazil, Colombia and Spain. Transinformação, 30(2), 267-276. https://doi.org/10.1590/2318-08892018000200010

Túñez López, M., Valdiviezo Abad, C., & Martínez Solana, Y. (2015). Las redes sociales en la gestión de la comunicación universitaria. Opción, 31(6), 852-874. Recuperado de http://200.74.222.178/index.php/opcion/article/view/20773/20654

Urbina Nájera, A. B. (2019). Estrategia tecnológica para mejorar el rendimiento académico universitario. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 56, 71-93. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.04

Valerio Ureña, G., & Serna Valdivia, R. (2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 19. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796

Vrocharidou, A., & Efthymiou, I. (2012). Computer mediated communication for social and academic purposes: Profiles of use and University students’ gratifications. Computers & Education, 58(1), 609-616. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.09.015

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pi­xel-Bit. Media and Education Journal

Downloads

Download data is not yet available.