Alfabetización mediática en Educación Primaria. Perspectiva internacional del nivel de competencia mediática
PDF (Español (España))

Métricas alternativas

Keywords

Media Literacy
media competence
primary education
diagnosis
digital media Alfabetización mediática
competencia mediática
educación primaria
diagnóstico

How to Cite

García-Ruiz, R., Pinto da Mota Matos, A., Arenas-Fernández, A., & Ugalde, C. (2020). Alfabetización mediática en Educación Primaria. Perspectiva internacional del nivel de competencia mediática: Media Literacy in Primary Education. International perspective of level of literacy competence. Pi­xel-Bit. Media and Education Journal, 58, 217–236. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74535

Abstract

The knowledge society requires media literacy education of citizens, who need to be critical and responsible as receivers and producers of information. School addresses media competence as a key tool that provides the knowledge, skills, and attitudes citizens need to be competent before the mass and digital media. This work presents the results of a study with 3,782 students, aged between 9 and 12 years from 7 countries, which aimed to diagnose their level of media competence, in order to design educational strategies that respond to the needs identified. The measuring instrument was an online questionnaire validated for primary education students. The level of media competence detected is medium-low in the 7 countries, especially in the processes of production and dissemination of content on the Internet, related to network security. More efforts are required, mainly in Brazil, Equator, and Peru to improve their children’s and young people’s media competence. The obtained results reveal the need to establish a plan to improve citizen’s media competence from an early age

https://doi.org/10.12795/pixelbit.74535
PDF (Español (España))

References

Bonilla-Del-Río, M. & Aguaded, I. (2018). La escuela en la era digital: smartphones, apps y programación en Educación Primaria y su repercusión en la competencia mediática del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 151-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.10

Bordac, S. (2014). Introduction to Media Literacy History. Journal of Media Literacy Education, 6(2), 1-2.

Buckingham, D. (2019). Teaching media in a ‘post-truth’age: fake news, media bias and the challenge for media/digital literacy education/La enseñanza mediática en la era de la posverdad: fake news, sesgo mediático y el reto para la educación en materia de alfabetización mediática y digital. Cultura y Educación, 31(2), 213-231. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603814

Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente, un marco de referencia europeo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. Disponible en: https://bit.ly/2yyS18h

Fedorov, A. (2011). Alfabetización mediática en el mundo: Breve repaso histórico. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 5, 7-23.

Fernández, F. J. & Fernández, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 24(46), 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10

Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 15(29), 100-107. https://doi.org/10.3916/C29-2007-14

Ferrés, J., Aguaded, I. & García, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos. Icono 14, 10(3), 23-42. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.201

Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Friesem, Y., Quaglia Beltran, D. & Crane, E. (2014). Media now: A historical review of a media literacy curriculum. Journal of Media Literacy Education, 6(2), 35-55. https://doi.org/10.23860/JMLE-2016-06-02-4

García-Ruiz, R., Ramírez-García, A. & Rodríguez-Rosell, M. M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 22(43), 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

García-Ruiz, R., Gozálvez, V. & Aguaded, I. (2014). La competencia mediática como puente entre comunicación y educación: instrumentos para su evaluación. Cuadernos.info, 35, 15-27. https://doi.org/10.7764/cdi.35.623

Gardner, H. & Davis, K. (2014). La generación App. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Barcelona: Espasa.

Gil, A. M. (2012). El fenómeno de las redes sociales y los cambios en la vigencia de los derechos fundamentales. Revista de Derecho UNED, 10, 209-255. https://doi.org/10.5944/rduned.10.2012.11097

González, N., Ramírez, A. & Salcines, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321. https://doi.org/10.5944/educxx1.16384.

González, N., Gozálvez, V. & Ramírez, A. (2015). La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación, 365, 117-146. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-285

Gozálvez Pérez, V. & Zeballos Clavijo, R. (2013). Las interacciones mediáticas de la juventud boliviana: la competencia mediática de jóvenes de La Paz. Chasqui, (124), 36-42. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i124.16

Hallaq, T. (2016). Evaluating online media literacy in higher education: validity and reliability of the Digital Online Media Literacy Assessment (DOMLA). Journal of Media Literacy Education, 8(1), 62-84. Recuperado de https://bit.ly/2mAO3Gu

Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. A White Paper on the Digital and Media Literacy. Washington: The Aspen Institute. Retrieved from https://bit.ly/2oSI28P

Hobbs, R. & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. Journal of media literacy education, 1(1), 1-11. Retrieved from https://bit.ly/2o6hm3Y

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. São Paulo: Aleph.

Kanka, M. H., Wagner, P., Buchmann, M. & Spiel, C. (2019). Gender-stereotyped preferences in childhood and early adolescence: A comparison of cross-sectional and longitudinal data. European Journal of Developmental Psychology, 16(2), 198-214.

https://doi.org/10.1080/17405629.2017.1365703

Matos, A. P., Vieira, C. C., Amado, J., Pessoa, T. & Martins, M. J. (2018). Cyberbullying in Portuguese schools: Prevalence and characteristics. Journal of school violence, 17(1), 123-137. https://doi.org/10.1080/15388220.2016.1263796

Nikken, P. & Opree, S. J. (2018). Guiding young children’s digital media use: SES-differences in mediation concerns and competence. Journal of child and family studies, 27(6), 1844-1857. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1018-3

OCDE. (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://bit.ly/1bykEdT

OECD (2018 a). The future of education and skills. Education 2030. Paris: OECD. Retrieved from https://bit.ly/2IAIcXc

OECD (2018 b). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world the OECD PISA global competence framework. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://bit.ly/2kHxsLu

Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. & Fandos, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 24(49), 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07

Pérez-Rodríguez, M. A. & Delgado, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Pérez-Rodríguez, A., Delgado-Ponce, A., Marín-Mateos, P. & Romero-Rodríguez, L. M. (2019). Media Competence in Spanish Secondary School Students. Assessing Instrumental and Critical Thinking Skills in Digital Contexts. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(3). https://doi.org/10.12738/estp.2019.3.003

Pérez-Tornero, J. M. & Martínez, J. (2011). Políticas de alfabetización en la Unión Europea. Hacia un sistema supranacional de indicadores mediáticos. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 5, 39-57.

Ramírez, A. & González, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España. Comunicar, 24(49), 49-58. https://doi.org/10.3916/C49-2016-05

Ramírez, A., Sánchez, J. & Contreras, P. (2016). La competencia mediática en educación primaria en el contexto español. Educação e Pesquisa, 42(2), 375-394. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201606143127

Rivera, D., Ugalde, C., González, C. & Carrión, G. (2015). Competencias mediáticas en el contexto educativo de Ecuador: resultados de Loja, Zamora y Cuenca. La pantalla insomne (pp. 2366-2381). Sociedad Latina de Comunicación Social. http://doi.org/10.4185/cac90

Romero-Rodríguez, L. M., Contreras-Pulido, P. & Pérez-Rodríguez, M. A. (2019). Las competencias mediáticas de profesores y estudiantes universitarios. Comparación de niveles de España, Portugal, Brasil y Venezuela. Cultura & Educación, 31, 326-368. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597564

Sánchez-Carrero, J., & Aguaded, I. (2013). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19(1), 265-280.

Tulodziecki, G. & Grafe, S. (2019). Media Competence. The International Encyclopedia of Media Literacy, 1-14. https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0113

UNESCO (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para Profesores. Paris: Publicado por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Retrieved from https://bit.ly/2myY3jx

Vorderer, P. (2016). Communication and the Good Life: Why and How Our Discipline Should Make a Difference. Journal of Communication, 66(1), 1-12. https://doi.org/10.1111/jcom.12194

Xu, S., Yang, H.H., MacLeod, J. & Zhu, S. (2019). Social media competence and digital citizenship among college students. Convergence, 25(4), 735-752. https://doi.org/10.1177/1354856517751390

Yankovych, O. I., Chaika, V. M., Ivanova, T. V., Binytska, K. M., Kuzma, I., Pysarchuk, O. T. & Falfushynska, H. I. (2018). Technology of forming media literacy of children of the senior pre-school age of Ukraine. Tecnologías en la nube en educación: Actas del sexto taller, CTE 2018, vol. 2433. 126-144.

Downloads

Download data is not yet available.