Resilience in young people at risk of exclusion. The Coke case

Authors

  • Jesús Juárez Pérez Cea Universidad de Málaga
  • José Manuel Oña Cots Universidad de Málaga
  • Iulia Mancila Universidad de Málaga, Grupo de Investigación HUM 246 " Cultura de la Diversidad y Escuela"
  • Lorena Molina Cuesta Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.06

Keywords:

resilience, social exclusion, qualitative research, gipsy ethnicity, tutor for resilience

Abstract

This investigation is framed within a major project that aims to learn and develop networking to promote resilience in children at risk of exclusion. The issue of resilience
currently finds an important echo in the socio-educational world, and we value the need to address its knowledge and meaning to improve its understanding and use as a facilitating tool for socio-educational professional practice. Moreover, the main aim of the article is to analyze the resilient process of a young man of gipsy ethnicity from a neighborhood in social exclusion, delving into the elements that may have strengthened the resilient process, and making
proposals for educational practice. The research has an exploratory and qualitative design, carried out in the environment of the subject analyzed. The data have been obtained through
interviews with the subject himself, with people and professionals from his environment. The results that are offered us have to do with the understanding of resilience as a process in which different personal, family, and social factors converge and are related, where it is necessary to attend to the needs of the subjects from different levels and educational
agents, providing the task with a global, holist vision. We will also highlight the importance of training professionals to provide their interventions with styles that promote and facilitate the emergence of resilience: empathy, closeness, setting sensible objectives, etc.

Author Biographies

Jesús Juárez Pérez Cea, Universidad de Málaga

Diplomado en Educación Social, Licenciado en Pedagogía, Graduado en Magisterio de Primaria
“Mención en Escuela Inclusiva”, Máster en Cambio Social y Profesiones Educativas, y Doctor en
Educación. Tras más de quince años como educador social en barrios marginales, actualmente
trabaja como Profesor Asociado en el Departamento de Teoría de la Educación y M.I.D.E. en la
Universidad de Málaga. Esta actividad la compagina con la de profesor de primaria en el colegio
San José de la Montaña (Málaga).

José Manuel Oña Cots, Universidad de Málaga

Doctor en Pedagogía y Educador Social. Con más de 15 años de experiencia laboral e investigadora
en ámbitos de exclusión social, desarrollo comunitario, acompañamiento educativo y aprendizaje
a lo largo de la vida. Autor de un número significativo de publicaciones relacionadas con estas
áreas, en la actualidad es Coordinador del Grado de Educación Social de la UMA e Investigador
Principal del proyecto de I+D+i de la Junta de Andalucía llamado “Educar desde los márgenes:
inclusión y resiliencia de jóvenes de áreas urbanas desfavorecidas”.

Iulia Mancila, Universidad de Málaga, Grupo de Investigación HUM 246 " Cultura de la Diversidad y Escuela"

Doctora en Educación por la Universidad de Málaga y profesora en el Departamento de Didáctica
y Organización Escolar, Universidad de Málaga. (España). Ha participado en varios proyectos de
investigación nacionales e internacionales en temáticas relacionadas con la inclusión y enfoques
críticos de la educación intercultural y educación social, la “segunda generación” de inmigrantes,
jóvenes en riesgo de exclusión, la metodología cualitativa y participativa.

Lorena Molina Cuesta, Universidad de Málaga

Diplomada en Educación Social por la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad
de Málaga. Profesora en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga,
concretamente en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación y M.I.D.E. Durante doce
años ha realizado su profesión como educadora social. En la actualidad, está finalizando la tesis
doctoral por la Universidad de Málaga cuyo foco de investigación giran en torno a la resiliencia y
al acompañamiento socioeducativo.

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Published

2022-07-29