Adults’ motivating factors to study a foreign language

  • Margarita González-Peiteado Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Beatriz Rodríguez-López Universidad Nacional de Educación a Distancia
Keywords: intrinsic motivation, extrinsic motivation, lack of motivation learning, foreign languages

Abstract

This study arises from questioning the reasons why students study foreign lan¬guages and the variables that may influence their choice. The sample consists of 90 individu¬als enrolled in foreign language courses through the UNED Associated Center in Pontevedra. They are mostly women (70%), with an average age of 42.23. An adaptation of the Educational Motivation Scale (EME-E; Nunez, Martin-Albo and Navarro, 2005) was used as a research tool for this study. This new scale includes 28 items which assess three types of learning motivation (extrinsic motivation, intrinsic motivation and lack of motivation) and seven subtypes. Regard¬ing the motivation dimension (α = .87), the factor analysis determined that the seven subscales corresponding to knowledge-oriented intrinsic motivation, achievement-oriented intrinsic motivation, intrinsic motivation oriented towards stimulating experiences, external regulation, introjected regulation, identified regulation and lack of motivation are consistent for its con¬struct. A demographic questionnaire was also used to collect information on gender, age and education level. Descriptive and inferential analyses of the data were performed. The results show significant differences between the variables under study. They pointed out the impor¬tance of encouraging intrinsic motivation and professors’ role in motivating students’ learning process. This clearly shows the need for faculty training programs. The discussion revolves around potential implications of motivational nature, based on students’ job, age, and gender, to learn foreign languages

Author Biographies

Margarita González-Peiteado, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesora de Pedagogía con venia docendi en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Vigo. Licenciada en Ciencias de la Educación por la UNED. Diplomada en Formación del Profesorado de Educación General Básica.

Ha impartido docencia en la Universidad de Vigo y en la actualidad es profesora-tutora del Centro Asociado de la UNED en Pontevedra y Coordinadora del Aula UNED de Vigo. Sus líneas de investigación están centradas en la Formación Inicial del Profesorado y los Estilos Docentes. Ha participado en Congresos y ha realizado numerosas investigaciones y publicaciones en revistas del ámbito educativo en revistas de reconocido prestigio nacional e internacional

Beatriz Rodríguez-López, Universidad Nacional de Educación a Distancia
Licenciada en Filología Germánica por la Universidad de Santiago de Compostela y doctora en
Filología Inglesa por la UNED. Durante los últimos veintidós años ha impartido docencia en distintas
universidades como la Universidad de Vigo, la Universidad Complutense de Madrid, la Universidad
Autónoma de Madrid y, en la actualidad, en el Departamento de Filologías Extranjeras y sus
Lingüísticas de la UNED. También tiene experiencia docente en los niveles de Educación Infantil,
Primaria y Secundaria. Respecto a su labor investigadora, ha publicado artículos en importantes
revistas del ámbito educativo y libros publicados por editoriales de reconocido prestigio como
Alianza Editorial o CLE Internacional y participado en varios proyectos sobre lingüística aplicada a
la enseñanza y aprendizaje del inglés y del español como lengua extranjera.

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Published
2017-07-03