Childhood and Human Rights in Zamora city

Keywords: childhood, adolescence, participation, city, policies

Abstract

Current cities are offering spaces of citizenship answering to social transforma-tions and new realities; turning territories into sociopersonal development universes. In this context, children and adolescents are interacting, leading to know what are urban develop¬ments located in this healthy, intelligent and sustainable cities paradigm. The main objective of this study has been to analyse parental, professional and technical figures opinions who work with children and adolescents in Zamora city, related to childhood and adolescence’s municipalities’ policies. It’s used an exploratory and descriptive research, be means of a qual-itative approach generating 3 focus group discussion which children and adolescents. The narratives show that children and adolescent’s rights in this city are not always a priority, al¬though participants reveal there should be a special concern for those children in vulnerable circumstances. These results will allow adapting municipal programs and spaces, and contrib¬ute to children autonomy and empowerment, by means of coordinated political processes and the children’s participation. 

Current cities are offering spaces of citizenship answering to social transforma­tions and new realities; turning territories into sociopersonal development universes. In this context, children and adolescents are interacting, leading to know what are urban develop­ments located in this healthy, intelligent and sustainable cities paradigm. The main objective of this study has been to analyse parental, professional and technical figures opinions who work with children and adolescents in Zamora city, related to childhood and adolescence’s municipalities’ policies. It’s used an exploratory and descriptive research, be means of a qual­itative approach generating 3 focus group discussion which children and adolescents. The narratives show that children and adolescent’s rights in this city are not always a priority, al­though participants reveal there should be a special concern for those children in vulnerable circumstances. These results will allow adapting municipal programs and spaces, and contrib­ute to children autonomy and empowerment, by means of coordinated political processes and the children’s participation.

Author Biographies

José Manuel del Barrio Aliste, UNIVERSIDAD DE SALAMANCA

José Manuel del Barrio Aliste es Doctor en Sociología por la Universidad de Salamanca. Actualmente desempeña el cargo de Decano de la Facultad de Ciencias Sociales. Imparte docencia en el Grado de Trabajo Social y en el Máster de Servicios Públicos y Políticas Sociales. Ha sido profesor visitante en la Universidad Autónoma Metropolitana de México. Entre sus publicaciones destacan Desarrollo y desigualdad territorial en Zamora en los inicios del siglo XXI (2009), La población de Castilla y León en los inicios del siglo XXI (2009), Voces desde el Oeste. Una radiografía provocadora de Zamora y sus gentes (2002) y Espacio y estructura social (1996). En 2001 obtuvo el I Premio de Investigación del Consejo Económico y Social de Castilla y León. Entre sus líneas de investigación destacan el estudio de las nuevas ruralidades, la cooperación transfronteriza hispano-lusa y la evaluación de programas y servicios públicos en ámbitos rurales.

Antonia Picornell Lucas, Universidad de Salamanca

Profesora Titular de Universidad de Trabajo Social y Servicios Sociales de la Universidad de Salamanca. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación y Graduada en Trabajo Social por la Universidad de Salamanca.

Ha impartido docencia en Grado y Posgrado en diferentes universidades españolas y europeas (Alemania, Bélgica, Italia, Noruega, Portugal). Ha sido investigadora visitante en centros de Chile, Ecuador y México y Profesora Visitante Extranjera en la Universidade Federal da Paraíba (Brasil). Ha coordinado proyectos de investigación sobre estudios de infancia, objeto de investigación en las Tesis Doctorales dirigidas. Ha organizado y participado en numerosos congresos nacionales e internacionales y conferencias invitadas (Argentina, Chile, Uruguay, Brasil), así como en la coordinación de obras colectivas y la colaboración en revistas científicas sobre el campo objeto de su estudio. Fundadora y Presidenta, desde el año 2013, de la Red Iberoamericana para la Docencia e Investigación en Derechos de la Infancia [REDidi].

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Published
2020-01-20