Social construction and SFL: metalinguistic reflection, interculturality and pragmatic discourse competence in mobile students

Natasha Leal Rivas

Abstract


The purpose of this study is to seek to improve the Spanish as a foreign language (SFL) teaching/learning process through linguistic and multidisciplinary research, interrelating the theoretical foundations of text linguistics, gender discourse analysis, intercultural pragmatics and social pedagogy applied to SFL. The theoretical framework warranted experimentation with an action research proposal carried out with mobile Italian students during the 2016/2017 academic year. The aim of the study was to develop a meaningful SFL learning process at beginner levels, in which social construction, grammatical learning and the development of intercultural pragmatic discourse competence adapted to the communicative needs of the learner are integrated holistically. From the treatment of gender stereotypes through the grammatical phenomenon of the feminisation of professions in Spanish, a didactic proposal was articulated that emphasised the importance of promoting, at beginner levels, critical intercultural communication competence (ICC) using online journalistic texts that enable the learner to observe and learn to analyse elaborated linguistic schemas that are fostered in the sociocultural environment of communicative interaction and determine linguistic use.

Keywords


SFL; meaningful learning; intercultural competence; digital literacy; Erasmus

References


Alfaro, C. (1997). El papel de la prensa en E/LE. In Moreno Fernández, F., Gil Bürmann, M. & Alonso, E. (Eds.). VIII Congreso Internacional ASELE. La enseñanza del español. ASELE: Alcalá de Henares. Accesible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0095.pdf

Benavides, D. R., & Sierra, G. (2013). Estrategias didácticas para fomentar la lectura crítica desde la perspectiva de la transversalidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 11, 3, (79-109). Accesible en: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num3/art4.htm

Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (Diciembre). Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927006

Bisquerra, R., Pérez, J.C., & García Navarro, E. (2015), La inteligencia emocional en educación, Madrid : Síntesis.

Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Caride, J.A., Gradaílle, R., & Caballo, M.B. (2015). De la pedagogía social como educación, a la educación social como Pedagogía. Perfiles educativos, 37 (148), 04-11. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000200016&lng=es&tlng=es

Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2000). El aprendizaje de la lengua. Enseñar lengua (35­50). España: Graó. Retrieved from http://lenguaydidactica.weebly.com/uploads/9/6/4/6/9646574/cassany,_d._luna,_m._sanz,_g._-_ensenar_lengua.pdf

Celce-Murcia et al. (1995). Communicative Competence: A Pedagogically Motivated Model with Content Specifications, Issues in Applied Linguistics. Vol. 6, n. 2, 5-35.

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Fontich, X. (2006). Hablar y escribir para aprender gramática. Cuadernos de educación, 50. ICE Universitat de Barcelona, Horsori Ed. Barcelona, 2006 Barcelona: Horsori, 2006. Retrieved from http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/gramatica/hablaryescribirparaaprendergramatica.pdf

García, J. (2003). La autenticidad de los materiales de enseñanza-aprendizaje y el uso de los medios de comunicación audiovisuales en la clase de E.L.E. In Perdiguero, H. & A. Álvares, (eds.), XIV Congreso Internacional ASELE. Medios de comunicación y enseñanza del español como lengua extranjera. ASELE: Burgos. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0883.pdf

Gómez, I. (2000). Bases teóricas de una propuesta didáctica para favorecer la comunicación en el aula. En J. Jorba, I. Gómez & A. Prat. (eds.). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situaciones de enseñanza/aprendizaje desde las áreas curriculares (19-28). España: Síntesis.

González, M., & Rodríguez, B. (2017). Factores motivacionales de los adultos para el estudio de una lengua extranjera, Pedagogía social: revista interuniversitaria, 30, (129-141). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6247544

Guillén, C., Alario, A.I ,& Castro, P. (1994). Los documentos auténticos en la renovación metodológica del área de la lengua extranjera. CL&E: Comunicación, Lenguaje y Educación, 24, 89-100. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2941416

Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. Interpretación social del lenguaje y del significado. México: Fondo de Cultura Económica.

Jorba, J. La comunicación y las habilidades cognitivo lingüísticas. In J. Jorba, I. Gómez & A. Prat (eds.). (2000). Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situaciones de enseñanza aprendizaje desde las áreas curriculares (29­49). España: Síntesis.

Leal, N. (2018). Aprendizaje consciente en entornos digitales: estrategias cognitivas para una competencia comunicativa intercultural. In Chiapello S., Royo CG, Sánchez TM, Balafuy N. (eds.), Telecolaboración y corpus para el estudio de lengua y cultura, Alicante: Servei de Publicacions de la Universitat d’Alacant (169-184). Retrieved from https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=vVV0DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&ots=539aKrOJ_W&sig=yoKfwWF7eEFS6RBr_hMBWJGc2k8#v=onepage&q&f=false

Libro Blanco sobre el Diálogo Intercultural (2008). Estrasburgo: Consejo de Europa. Retrieved from https://www.coe.int/t/dg4/intercultural/Source/Pub_White_Paper/WhitePaper_ID_SpanishVersion.pdf

Marco Común Europeo de Referencia (2002). Retrieved from http://www.coe.int

Marimón, C. (2016). Hacia una dimensión crítica en la enseñanza de español como lengua extranjera: La Competencia Comunicativa Intercultural Crítica (CCIC). Revista española de lingüística aplicada, Vol. 29, Vol. 1, 2016, 191-21. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/456371

Martí, J. (2002). La investigación-acción-participativa. Estructuras y fases. In Rdz. Villasante, T.; Montañés y Martí. La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1: El viejo topo, (79-123). Retrieved from http://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/m_JMarti_IAPFASES.pdf

Ordóñez, C.L. (2004). Pensar pedagógicamente desde el constructivismo: de las concepciones a las prácticas pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 19, 7­12. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81501901

Ordóñez, C.L. (2006b). Pensar pedagógicamente, de nuevo, desde el constructivismo. Revista Ciencias de la Salud (Universidad del Rosario), 4 (Número especial, octubre), 14­23. Retrieved from https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/780

Parcerisa, A. (1999). Didáctica en la educación social: enseñar y aprender fuera de la escuela, Barcelona: Graò. In Sánchez Lobato, J.; & Gargallo, I. (dir.) (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua/lengua extranjera. Madrid: SGEL.

Pinilla, R. (2006). Las posibilidades del periodismo digital como fuente de material didáctico para el aula de ELE. In Pastor Cesteros, S. & Roca Marín, S. (eds.), XVIII Congreso Internacional ASELE. La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como lengua extranjera/ segunda lengua. ASELE: Alicante. Retrieved from http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/18/18_0489.pdf

Plan curricular del Instituto Cervantes. Retrieved from https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/indice.htm

Rovira, J., Leal, N. y Escolano, R. (2016). Comparación de dos modelos de Open Courses para la didáctica de las lenguas: de xarxamooc a los MOOC de Federica. In Díez-Mediavilla et al. (eds.). Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos. Alicante: Universidad de Alicante, 1021-1032. Retrieved from https://web.ua.es/es/sedll/publicacion/publicacion.html

Sánchez, J. & Santos, I. (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE), Madrid: SGEL.

Savery, J. & Duffy, T. (1996). Aprendizaje basado en problemas: un modelo instruccional y su marco constructivista. In B. Wilson (ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (135­147). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational technology publications, Inc.

Sitman, R. (2003). Más allá de la información: la prensa en la enseñanza de E/LE. In Perdiguero, H. & A. Álvares, (eds.), XIV Congreso Internacional ASELE. Medios de comunicación y enseñanza del español como lengua extranjera. ASELE: Burgos. Retrieved from http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/14/14_0097.pdf.

Suárez, B. (2015). La alteridad como factor afectivo en los manuales de ELE en España. Tres casos concretos: ELE para inmigrantes, ELE para erasmus y ELE sin destinatario específico. In Morimoto, Y., Pavón Lucero, MV. & Santamaría Martínez, R. (eds.) XXV Congreso Internacional ASELE. La enseñanza de ELE centrada en el alumno,(943-952). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581025

Tramma S. (2010), Pedagogia sociale, Milano: Guerini Scientifica.

Vicent, R. (2011). Vinculación entre lo afectivo y lo cognitivo en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 12 (Julio-Diciembre). (83-97). Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41030368007

Zapata, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje, RED. Revista de Educación a Distancia. Monográfico, II. Retrieved from http://www.um.es/ead/red/M2/




DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.05

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

DOI: 10.7179/PSRI

 

    

Licencia Creative Commons

Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España.

ISSN: 1139-1723

DOI: 10.7179/PSRI