The transition to adult life of the young people leaving care The dimension of “residential life”

Main Article Content

Rosa Goig Martínez
Isabel Martínez Sánchez

Abstract

INTRODUCTION. The publication includes an analysis of the risks and opportunities that are generated for young people leaving care in their transition to adult life, focusing on one dimension: residential life. The study is contextualized in the Autonomous Community of Madrid. METHOD. Descriptive quantitative study; the questionnaire is used as an instrument with open and closed questions distributed in eight dimensions: housing and accommodation, family, social and emotional relationships, health, training, labor integration and economic management and residential life. The sample is comprised of a group of young adults (over the age of 18) leaving care of the age equivalent to 70% of the total population. RESULTS. A large percentage of the respondents participated in programs designed to favor adaptation to adult life (77.8%); among these 68.9% say that these programs have contributed positively to ensure that they could continue their studies. 77.8% report that they have increased their capacity to find and keep a job. For 93.3% the strengths of these programs lie in the positive influence on lifestyle and the acquisition of positive habits. For 68.9% the program helped them improve their ability to manage their income and encourage savings. 84.4% indicate that the program has increased their concerns about health and social relationships. DISCUSSION. It reveals the existence of a series of specific risks that condition this population on which to intervene, such as the lack of preparation for adult life and the difficulty in obtaining resources on which to suggest future interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Goig Martínez, R., & Martínez Sánchez, I. (2019). The transition to adult life of the young people leaving care The dimension of “residential life”. Bordon. Revista De Pedagogia, 71(2), 71–84. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.67905
Section
Articles
Author Biographies

Rosa Goig Martínez, UNED Departamento MIDE I

Rosa Goig Martínez. Doctora en Pedagogía. Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I, en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Actualmente ocupa el cargo de Coordinadora del Grado en Pedagogía. Forma parte del Grupo Internacional de Investigación sobre Inclusión Social y Derechos Humanos (TABA International Research Group). Ha publicado trabajos en revistas de prestigio nacional e internacional.

Isabel Martínez Sánchez, UNED Departamento MIDE I

Isabel Martínez Sánchez. Doctora en Pedagogía. Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I, en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Actualmente ocupa el cargo de Secretaria Adjunta de la Facultad. Forma parte del Grupo Internacional de Investigación sobre Inclusión Social y Derechos Humanos (TABA International Research Group). Ha publicado trabajos en revistas de prestigio nacional e internacional.

 

References

○ Alonso, E., Santana, L. y Feliciano, L. (2017). Proyecto de inserción sociolaboral, ¿Subimos juntos la escalera? Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 18, 69-73.

○ Araújo Moreira da Silva, L. y Montserrat, C. (2014). Jóvenes que estuvieron en el sistema de protección social a la infancia. Reflexiones a partir de una investigación realizada en Girona, España. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(1), 198-229.

○ Ballesteros, M. A. y Sevillano, V. (2017). Los programas de transición a la vida adulta y de orientación laboral para los jóvenes extutelados. En G. Jover (presidencia), Pedagogía social y desarrollo humano. Congreso Internacional de Pedagogía Social-XXX Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. Sevilla, España.

○ Bernal, T. (2017). Proyecto de vida de jóvenes en el sistema de protección colombiano. Una perspectiva desde las intervenciones socioeducativas. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 6, 28-47.

○ Bernal, T. y Melendro, M. (2017). Pedagogía Social e intervención socioeducativa con jóvenes españoles y colombianos egresados del sistema de protección. Revista Trama Interdisciplinar, 8(1), 160-186.

○ Bernal, T. y Melendro, M. (2017). Resolución de conflictos desde la resiliencia: el caso de los jóvenes extutelados en Colombia. Revista de Paz y Conflictos, 10(2), 65-87.

○ Broadley, K. (2015). Is there a role for adult protection services in the lives of young people with disabilities transitioning from out-of-home care? Australian Social Work, 68(1), 84-98.

○ Casas, F. y Monserrat, C. (2009). Sistema educativo e igualdad de oportunidades entre los jóvenes tutelados: estudios recientes en el Reino Unido. Psicothema, 21(4), 543-567.

○ Cid, X. M. y Simo, D. (2014). Dificultades de los menores en protección ante la superación de etapas escolares y la emancipación. Saber & Educar, 19, 128-137.

○ Comasòlivas, A., Sala-Roca, J. y Marzo, T. (2018). Los recursos residenciales para la transición hacia la vida adulta de los jóvenes tutelados en Cataluña. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 31, 125-137.

○ Cuenca, E., Campos, G. y Goig, R. (2018). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: el rol de la familia. Revista Educación XX1, 21(1), 321-344.

○ Curry, S. y Abrams, L. (2015). Housing and social support for youth aging out of foster care: State of the research literature and directions for future inquiry. Child and Adolescent Social Work Journal, 32(2), 143-153.

○ Di Rosa, R. (2015). Los MENA en Italia: criticidades en la integración entre políticas nacionales e intervenciones locales. En F. J. García (presidencia), Migraciones internacionales en España. VIII Congreso sobre Migraciones Internacionales en España. Granada: Instituto de Migraciones.

○ Dixon, J. (2012). Obstacles to participation in education, employment and training for young people leaving care. Social Work and Social Sciences Review, 13(2), 18-34.

○ Dixon, J. (2016). Opportunities and challenges: supporting journeys into education and employment for young people leaving care in England. Revista Española de Pedagogía, 263, 13-29.

○ Dixon, J. y Stein, M. (2005). Leaving care: Through care and aftercare in Scotland. Scotland: Jessica Kingsley Publishers.

○ García, J. L., González, M. A. y Ballesteros, B. (2001). Unidad didáctica de Pedagogía: Introducción a la Investigación en Educación. Madrid: UNED.

○ Jariot, M., Sala, J. y Arnau, L. (2015). Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: indicadores de éxito. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 90-103.

○ Lee, T. y Morgan, W. (2017). Transitioning to adulthood from foster care. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 26(2), 283-296.

○ López, M., Santos, I., Bravo, A. y Valle, J. F. D. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Anales de Psicología, 29(1), 187-196.

○ Martinis, J. (2015). The Right to Make Choices: How vocational rehabilitation can help young adults with disabilities increase self-determination and avoid guardianship. Journal of Vocational Rehabilitation, 42(3), 221-227.

○ Melendro, M. (2009). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Estrategias flexibles de intervención socioeducativa. Madrid: Editorial UNED.

○ Melendro, M. (2011). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social: la incidencia de la intervención socioeducativa y la perspectiva de profesionales y empresarios. Revista de Educación, 356, 327-352.

○ Melendro, M. (2016). Transitar a una vida adulta cuando se es joven y vulnerable: estrategias de actuación en una sociedad en crisis. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 1, 37-54.

○ Melendro, M., Monserrat, C., Iglesias, A. y Cruz, L. (2016). Effective social education of exclusion: contributions from social pedagogy. European Journal of Social Work, 19(6), 931-945.

○ Mendes, P. y Moslehuddin, B. (2006). From dependence to interdependence: Towards better outcomes for young people leaving state care. Child Abuse Review, 15(2), 110-126.

○ Montserrat, C. y Casas, F. (2010). Educación y jóvenes extutelados: revisión de la literatura científica española. Educación XX1, 12, 117-138.

○ Santana, L., Alonso, E. y Feliciano, L. (2016). La inserción sociolaboral de jóvenes en riesgo de exclusión social. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(3), 61-75.

○ Simon, A. (2008). Early access and use of housing: care leavers and other young people in difficulty. Child & Family Social Work, 13(1), 91-100.

○ Stein, M. (2006). Research review: Young people leaving care. Child & Family Social Work, 11(3), 273-279.

○ Stein, M. (2012). Young people leaving care: Supporting pathways to adulthood. Scotland: Jessica Kingsley Publishers.

○ Stein, M. y Munro, E. R. (eds.) (2008). Young people's transitions from care to adulthood: international research and practice. Scotland: Jessica Kingsley Publishers.

○ Wade, J. y Dixon, J. (2006). Making a home, finding a job: investigating early housing and employment outcomes for young people leaving care. Child & Family Social Work, 11(3), 199-208.

○ Ward, H. (2011). Continuities and discontinuities: Issues concerning the establishment of a persistent sense of self amongst care leavers. Children and Youth Services Review, 33(12), 2512-2518.

○ Weinstein, S., Bixenstine, P., Karlin, D., Saab, F., Schuttner, L., Zen, A. y Kuo, A. A. (2016). Care of the Emerging Adult. En M. Pilapil et al. (eds.), Care of Adults with Chronic Childhood Conditions (pp. 17-35). London: Springer.