Translation and transcultural adaptation of the theoretical Person-Centred Practice Framework to the Spanish context

Authors

  • Ana Choperena Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0002-2359-6674
  • Yvonne Gavela-Ramos Instituto de Lengua y Cultura Españolas (ILCE). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Navarra. Pamplona. España https://orcid.org/0000-0003-0137-8569
  • Marta Lizarbe-Chocarro Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0002-4120-016X
  • María José Galán-Espinilla Centro de salud de Ultzama. Gerencia de Atención Primaria de Navarra. Servicio Navarro de Salud-Osaunbidea https://orcid.org/0000-0003-4609-1887
  • Begoña Errasti-Ibarrondo Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0002-1359-3330
  • Virginia La Rosa-Salas Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0002-6762-1616
  • Mónica Vázquez-Calatayud Área de Desarrollo Profesional e Investigación en Enfermería. Clínica Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0003-1073-4668
  • Brendan McCormack The Susan Wakil School of Nursing and Midwifery. Faculty of Medicine and Health. The University of Sydney. Sydney. Australia.
  • Ana Carvajal-Valcárcel Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España. https://orcid.org/0000-0001-7085-1722

DOI:

https://doi.org/10.23938/ASSN.1016

Keywords:

Person centred practice, Person centred care, Translation and transcultural adaptation, Theoretical Framework

Abstract

Background. Person-centered care has become a key global approach that seeks to provide answers to all factors of the complex health care-related processes. This has led to the development of theoretical frameworks that represent the components of person-centered care. The internationally recognized Person-Centred Practice Framework (PCPF) (McCormack and McCance) allows multidisciplinary teams to understand and operationalize the dimensions for the development of person-centered care. The aim of this study was to obtain the first Spanish version of the PCPF translated and adapted to the Spanish context.

Methods. We translated the PCPF following the Translation and cultural adaptation process for Patient-Reported Outcomes (PRO) Measures guidelines. A consulting session with experts was part of the process and content validation on clarity and relevance for each domain was performed.

Results. We encountered no significant difficulties to reach agreements on most of the terms except for Having a sympathetic presence. Not only was a complex term to translate but also to trans-culturally adapt. Regarding relevance and clarity, the content index by construct (I-CVI) and the global framework (S-CVI/Ave) were consistent with their original counterparts (≥0.90).

Conclusion. The adapted Spanish version is clear, significant, and conceptually equivalent to the original PCPF. It will allow a better comprehension of the person-centered practice framework in the Spanish context and facilitate the implementation of this approach in clinical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Choperena, Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

RN, BSc, MSc, PhD

Twitter: @Ana.Choperena

  1. Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  2. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  3. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.

Yvonne Gavela-Ramos, Instituto de Lengua y Cultura Españolas (ILCE). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Navarra. Pamplona. España

Instituto de Lengua y Cultura Españolas (ILCE). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

Marta Lizarbe-Chocarro, Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

RN, BSc, MSc, PhD

1. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

2. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.

3. Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

 

María José Galán-Espinilla, Centro de salud de Ultzama. Gerencia de Atención Primaria de Navarra. Servicio Navarro de Salud-Osaunbidea

Centro de salud de Ultzama. Gerencia de Atención Primaria de Navarra. Servicio Navarro de Salud-Osaunbidea. 

 

 

Begoña Errasti-Ibarrondo, Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

  1. Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  2. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  3. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.

Virginia La Rosa-Salas, Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

 

 

BSc, MSc, PhD

  1. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  2. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.
  3. Unidad de Docencia Práctica. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

Mónica Vázquez-Calatayud, Área de Desarrollo Profesional e Investigación en Enfermería. Clínica Universidad de Navarra. Pamplona. España.

RN, MSc, PhD

  1. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  2. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.
  3. Área de Desarrollo Profesional e Investigación en Enfermería. Clínica Universidad de Navarra. Pamplona. España.

Brendan McCormack, The Susan Wakil School of Nursing and Midwifery. Faculty of Medicine and Health. The University of Sydney. Sydney. Australia.

D.Phil (Oxon.), BSc (Hons.), FRCN, FEANS, FRCSI, PGCEA, RMN, RGN, FAAN, MAE

Head of The Susan Wakil School of Nursing and Midwifery (inc. Sydney Nursing School) & Dean,  Faculty of Medicine and Health, The University of Sydney.

Twitter: @profbrendan

Ana Carvajal-Valcárcel, Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.

RN, BSc, MSc, PhD

Twitter: @carvajal3

  1. Departamento de Enfermería de la Persona Adulta. Facultad de Enfermería. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  2. Grupo de investigación ICCP-UNAV, Innovación para un Cuidado Centrado en la Persona. Universidad de Navarra. Pamplona. España.
  3. Instituto de Investigación Sanitaria de Navarra (IdiSNA). Pamplona. España.

Published

2022-12-07

How to Cite

Choperena, A., Gavela-Ramos, Y. ., Lizarbe-Chocarro, M., Galán-Espinilla, M. J. ., Errasti-Ibarrondo, B., La Rosa-Salas, V., Vázquez-Calatayud, M., McCormack, B., & Carvajal-Valcárcel, A. (2022). Translation and transcultural adaptation of the theoretical Person-Centred Practice Framework to the Spanish context. Anales Del Sistema Sanitario De Navarra, 45(3), e1016. https://doi.org/10.23938/ASSN.1016

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)