Simulation teaching in times of confinement. How to transform clinical simulation into an online format in a university Health Sciences context

Authors

  • J.L. Díaz Agea Facultad de Enfermería. Universidad Católica de Murcia.
  • M.J. Pujalte-Jesús Facultad de Enfermería. Universidad Católica de Murcia.
  • C. Leal Costa Facultad de Enfermería. Universidad de Murcia.

DOI:

https://doi.org/10.23938/ASSN.0865

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

J.L. Díaz Agea, Facultad de Enfermería. Universidad Católica de Murcia.

Profesor Contratado Doctor.

Director del Máster Universitario en Enfermería de Urgencias, Emergencias y Cuidados Especiales.

Facultad de Enfermería. Departamento de Enfermería.

M.J. Pujalte-Jesús, Facultad de Enfermería. Universidad Católica de Murcia.

Profesora. Instructora en simulación.

Máster Universitario en Enfermería de Urgencias, Emergencias y Cuidados Especiales.

Facultad de Enfermería. Departamento de Enfermería.

C. Leal Costa, Facultad de Enfermería. Universidad de Murcia.

Profesor Contratado Doctor.

Vicedecano de Organización Académica, Infraestructuras y TFG.

Facultad de Enfermería. Departamento de Enfermería.

References

KOLB DA. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: FT Press, 2014; 417.

ROUSSIN CJ, WEINSTOCK P. SimZones: an organizational innovation for simulation programs and centers. Acad Med 2017; 92:1114-1120. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001746

DÍAZ AGEA J, LEAL COSTA C, GARCÍA-MÉNDEZ J, HERNÁNDEZ E, ADÁNEZ M, SÁEZ A. Self-learning methodology in simulated environments (MAES©): elements and characteristics. Clin Simul Nurs 2016; 12: 268-274. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.02.011

LEAL COSTA C, MEGÍAS NICOLÁS A, GARCÍA MÉNDEZ JA, ADÁNEZ MARTÍNEZ M DE G, DÍAZ AGEA JL. Enseñando con metodología de autoaprendizaje en entornos simulados (MAES©). Un estudio cualitativo entre profesores y alumnos de grado en Enfermería. Educ Medica 2019; 20: 52-58. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.003

DÍAZ AGEA JL, MEGÍAS NICOLÁS A, GARCÍA MÉNDEZ JA, ADÁNEZ MARTÍNEZ M DE G, LEAL COSTA C. Improving simulation performance through Self-Learning Methodology in Simulated Environments (MAES©). Nurse Educ Today 2019; 76: 62-67. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.01.020

DÍAZ AGEA JL, RAMOS-MORCILLO AJ, AMO SETIEN FJ, RUZAFA-MARTÍNEZ M, HUESO-MONTORO C, LEAL-COSTA C. Perceptions about the Self-Learning Methodology in Simulated Environments in Nursing students: a mixed study. International J Environ Res Public Health 2019; 16: 4646. https://doi.org/10.3390/ijerph16234646

EXPÓSITO J, LEAL COSTA C, DÍAZ AGEA J, IZQUIERDO M, JIMÉNEZ-RODRÍGUEZ D. Ensuring relational competency in critical care: importance of nursing students’ communication skills. Intens Crit Care Nur 2017; 44: 85-91. https://doi.org/10.1016/j.iccn.2017.08.010

GLASER BG, STRAUSS AL. Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Routledge, 2017.

Published

2020-08-31

How to Cite

1.
Díaz Agea J, Pujalte-Jesús M, Leal Costa C. Simulation teaching in times of confinement. How to transform clinical simulation into an online format in a university Health Sciences context. An Sist Sanit Navar [Internet]. 2020 Aug. 31 [cited 2025 Dec. 7];43(2):273-6. Available from: https://recyt.fecyt.es/index.php/ASSN/article/view/79300

Issue

Section

Letters to the Editor

Most read articles by the same author(s)