Service evaluation under rules tested at Volleyball Men’s Under 23 World Championship (Evaluación del saque en función de las reglas probadas en el Campeonato del Mundo de Voleibol Masculino sub-23)

Autores/as

  • Mladen Stankovic Universidad de Las Palmas de Gran Canaria http://orcid.org/0000-0001-9975-3050
  • Guillermo Ruiz-Llamas University of Las Palmas de Gran Canaria
  • Dušan Perić Educons University
  • Miriam E. Quiroga-Escudero University of Las Palmas de Gran Canaria

DOI:

https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.51512

Palabras clave:

in-game role, server’s zone, receiving zone, serve quality, set phase, type of serve. (rol del jugador, zona de saque, zona de recepción, calidad del servicio, fase del set, tipo de saque.)

Resumen

In a sample of 36 matches from the inaugural Volleyball Men’s Under 23 World Championship played using two experimental rules (set to 21 points, excluding the fifth set; 15 seconds between points), 4588 serves were analysed. Analysing 123 sets, the aim of the study was to determine the influence of the new rules on the serve in relation to in-game role, serve type, serve quality, serve trend by set phase, serve zone and placement zone. Pearson’s Chi-Square test was used for data analysis. Significant differences were observed in serve type by set phase (p = .000), serve quality of set Winner and set Loser teams (p = .000), serve zone by set Winner and set Loser teams (p = .000), placement zone by serve zone (p = .004), serve quality distribution by serve zone (p = .039), serve quality distribution by placement zone (p = .000), serve type distribution by in-game role (p = .000), serve quality distribution by in-game role (p = .000), and serve zone distribution by in-game role (p = .000). This study can help volleyball coaches organise their training programmes and match strategies and set appropriate physical preparation for serve requirements. It also provides insight for Fédération Internationale de Volleyball (FIVB) on the influence of the tested rules for further developments in this sport.

En una muestra compuesta por 36 partidos del primer Campeonato del Mundo de Voleibol Masculino Sub-23, jugado probando dos reglas experimentales (el set a 21 puntos, sin incluir el quinto set; 15 segundos entre puntos), 4588 saques fueron analizados. El objetivo principal fue determinar la influencia de las nuevas reglas sobre el saque en relación a: rol del jugador, tipo de servicio, calidad del saque, tendencia del saque en función de la fase del set, zona desde la que se ejecuta el saque y zona a la que se dirige. Para el análisis de los datos se utilizó el test de Chi-Cuadrado de Pearson. Fueron observadas diferencias significativas en: el tipo de saque en función de la fase del set (p = .000), la calidad del saque en función del equipo ganador o del equipo perdedor del set (p = .000), la zona de saque en función del equipo ganador o perdedor del set (p = .000), la zona a la que se dirige el saque en función de la zona desde la que se ejecuta el saque (p = .004), la distribución de la calidad del saque en función de la zona desde la que se ejecuta el saque (p = .039), la distribución de la calidad del saque en función de la zona a la que se dirige el saque (p = .000), la distribución del tipo de saque en función  del rol del jugador (p = .000), la distribución de la calidad del saque en función del rol del jugador (p = .000), y la distribución de la zona desde la que se saca en función del rol del jugador (p = .000). Este estudio puede ayudar a los entrenadores de voleibol en la organización de sus programas de entrenamiento y estrategias de competición y a la hora de establecer la preparación física apropiada a los requerimientos del saque. Además proporciona, a la FIVB, una visión de la influencia de las reglas probadas para el desarrollo de este deporte.

Biografía del autor/a

Guillermo Ruiz-Llamas, University of Las Palmas de Gran Canaria

Department of Physical Education

Dušan Perić, Educons University

Department of Physical Education,  Faculty of Sport and Tourism

Miriam E. Quiroga-Escudero, University of Las Palmas de Gran Canaria

Department of Physical Education

Citas

Agelonidis, Y. (2004). The jump serve in volleyball: From oblivion to dominance. Journal of Human Movement Studies, 47(3), 205–213.

Asterios, P., Kostantinos, C., Athanasios, M., & Dimitrios, K. (2009). Comparison of technical skills effectiveness of men’s National Volleyball teams. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(1), 1–7.

Callejón-Lirola, D. (2006). Estudio y análisis del saque en el voleibol masculino de alto rendimiento. Research and analysis of the serve in the current high performance Men’s Volleyball. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(5), 12–28.

Ciuffarella, A., Russo, L., Masedu, F., Valenti, M., Izzo, R. E., & De Angelis, M. (2013). Notational Analysis of the Volleyball Serve. Timisoara Physical Education and Rehabilitation Journal, 6(11), 29–35.

Claver, F., Jiménez, R., Gil, A., Moreno, A., & Moreno, M. P. (2013). Relationship between performance in game actions and the match result: a study in volleyball training stages. Journal of Human Sport and Exercise, 8(Proc3), S651–S659.

Conejero, M., Claver, F., Fernández-Echeverría, C., Gil-Arias, A., & Moreno, M. P. (2017). Toma de decisiones y rendimiento en las acciones de juego intermedias y finalistas en voleibol, en sets con diferente resultado Decision-making and performance in intermediate and terminal actions in volleyball, according to the set result. Retos - Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 31, 28-33.

Dávila-Romero, C., García-Hermoso, A., & Saavedra, J. M. (2012). Poder discriminatorio de las acciones finales de voleibol en etapas de formación Discriminatory power of final game actions volleyball in formative stages. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48), 745–755.

Drikos, S., Kountouris, P., Laios, A., & Laios, Y. (2009). Correlates of team performance in volleyball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(2), 149–156. Fédération Internationale de Volleyball. (2000). VIS (Volleyball Information System) STAFF Guidelines - Evaluation Criteria 2000. Lausanne, Switzerland.

Fernández-Echeverria, C., Gil, A., Moreno, A., Claver, F., & Moreno, M. P. (2015). Analysis of the variables that predict serve efficacy in young volleyball players. International Journal of Performance Analysis in Sport, 15(1), 172–186.

FIVB. (n.d.). Volleyball Information System (VIS). Retrieved October 1, 2013, from http://www.fivb.org/en/volleyball/VIS.asp

FIVB. (2000). VIS (Volleyball Information System) STAFF Guidelines - Evaluation Criteria 2000. Lausanne, Switzerland.

FIVB. (2012). Official volleyball rules 2013-2016. In 33rd FIVB Congress. Anaheim, CA: FIVB. Retrieved from http://www.fivb.org/EN/Refereeing-Rules/documents/FIVB-Volleyball_Rules2013-EN_20121214.pdf

FIVB. (2013a). New rules test to be held in Brazil only. Retrieved October 1, 2013, from http://www.fivb.org/viewPressRelease.asp?No=43147&Language=en#.VMOwz8aI9YE

FIVB. (2013b). Twenty-one point rule to be tested at U23 World Championships. Retrieved October 1, 2013, from http://www.fivb.org/viewPressRelease.asp?No=42863&Language=en#.VL5CBcaI9YE

FIVB. (2015). The Game - Volleyball Rules; Major changes in volleyball rules. Retrieved January 1, 2015, from http://www.fivb.org/TheGame/TheGame_VolleyballRules.htm

Fleiss, J. L., Levin, B. A., & Paik, M. C. (2003). Statistical Methods for Rates and Proportions (3rd ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

García-Tormo, J. V, Redondo, J. C., Valladares, J. A., & Morante, J. C. (2006). Análisis del saque de voleibol en categoría juvenil femenina en función del nivel de riesgo asumido y su eficacia Analysis of volleyball serve in junior female category by risk taken and efficiency. Motricidad. European Journal of Human Movement, 16, 99–121.

Giddens, S., & Giddens, O. (2005). Volleyball: Rules, Tips, Strategy, and Safety. The Rosen Publishing Group.

Gil-Arias, A., Claver, F., Fernández-Echeverría, C., Moreno, A., & Moreno, M. P. (2016). Análisis comparativo del saque en voleibol entre los campeonatos de España 2005-2010 Comparative Analysis of the Serve in Volleyball between the Spanish Championships 2005-2010. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 439-456.

Gónzález-Silva, J., Moreno, A., Fernández-Echeverría, C., Conejero, M., & Moreno, M. P. (2016). Características de la colocación en voleibol, en etapas de formación, en sets ganados y perdidos Characteristics of the set in volleyball, in formative stages, in set win and lost. Retos - Nuevas Tendencias en Educación Física Deporte y Recreación, 30, 43-47.

Häyrinen, M., Hoivala, T., & Blomqvist, M. (2004). Differences between winning and losing teams in men’s European top-level volleyball. In P. O’Donoghue, & M. Hughes (Eds.), Proceedings of VI Conference Performance Analysis of Sport (pp. 491–496). Belfast, Northern Ireland: University of Wales Institute Cardiff.

Häyrinen, M., Lahtinen, P., Mikkola, T., Honkanen, P., Paananen, A., & Blomqvist, M. (2007). Serve speed analysis in men’s volleyball. Science for Success II, 10–11.

Huang, C., & Hu, L. H. (2007). Kinematic analysis of volleyball jump top spin and float serve. In H. J. Menzel, & M. H. Chages (Eds.), XXV International Symposium on Biomechanics in Sports (pp. 333–336). Ouro Preto – Brazil.

João, P., Leite, N., Mesquita, I., & Sampaio, J. (2010). Sex differences in discriminative power of volleyball game-related statistics. Perceptual and Motor Skills, 111(3), 893–900.

João, P., Silva, M., Lacerda, D., & Vaz, L. (2012). The scoring skills which discriminate result, according set number in World Championship volleyball 2010. In R. Meeusen, J. Duchateau, B. Roelands, M. Klass, B. De Geus, S. Baudry, & E. Tsolakidis (Eds.), XVII annual Congress of the European College of sport science (Vol. 30, pp. 149–150). Bruges, Belgium: European College of Sport Science.

Kenny, B., & Gregory, C. (2006). Volleyball: Steps to success. Campaign, IL: Human Kinetics.

López, J. P. (2013). Analysis of the service as a performance factor in high-level volleyball and beach volleyball (doctoral dissertation). University of VIC – Central University of Catalonia, Barcelona, Spain.

López-Martínez, A., & Palao, J. M. (2009). Effect of serve execution on serve efficacy in men’s and women's beach volleyball. International Journal of Applied Sports Sciences, 21(1), 1–16.

MacKenzie, S., Kortegaard, K., LeVangie, M., & Barro, B. (2012). Evaluation of two methods of the jump float serve in volleyball. Journal of Applied Biomechanics, 28(5), 579–586.

Marcelino, R., Mesquita, I., Sampaio, J., & Anguera, M. T. (2009). Ventaja de jugar en casa en voleibol de alto rendimiento [Home advantage in high-level volleyball]. Revista de Psicología del Deporte, 18(2), 181–196.

Marcelino, R. Mesquita, I., & Afonso, J. (2008). The weight of terminal actions in volleyball. Contributions of the spike, serve and block for the teams’ rankings in the World League 2005. International Journal of Performance Analysis in Sport, 8(2), 1–7.

Masumura, M. Marquez, W. Q., Koyama, H., & Michiyoshi, A. E. (2007). A biomechanical analysis of serve motion for elite male volleyball players in official games. Journal of Biomechanics, 40(S2), S744.

Molina, J. J., Santos, J. A., Barriopedro, M. I., & Delgado, M. A. (2004). Análisis de juego desde el modelo competitivo: un ejemplo aplicado al saque en voleibol Game analysis from the competitive model: an example applied to the volleyball serve. Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte KRONOS, III(5), 37–45.

Moras, G., Buscà, B., Peña, J., Rodríguez, S., Vallejo, L., Tous-Fajardo, J., & Mujika, I. (2008). A comparative study between serve mode and speed and its effectiveness in a high-level volleyball tournament. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 48(1), 31–36.

Moreno, M. P., García de Alcaráz, A., Moreno, A., Molina, J. J., & Santos, J. A. (2007). Estudio de la dirección del saque en la superliga masculina de voleibol Study of serve direction in elite men’s volleyball. Motricidad. European Journal of Human Movement, 18, 111–134.

Palao, J. M., Manzanares, P., & Valadés, D. (2015). Way of scoring of Spanish first division volleyball teams in relation to winning/losing, home/away, final classification, and type of confrontation. Journal of Human Sport & Exercise, 10(1), 36-46.

Parisi, F., & Raiola, G. (2014a). The serve in under 12-13 Italian volleyball team. Journal of Human Sport & Exercise, 9(Proc1), S588-S591.

Parisi, F., & Raiola, G. (2014b). Video analysis in youth volleyball team. Journal of Human Sport & Exercise, 9(Proc1), S584-S587.

Raiola, G., Altavilla, G., De Luca, C., & Di Tore, P. A. (2016). Analysis on some aspects of the service in volleyball. Sport Science 9(1), 74-77.

Raiola, G., Parisi, F., Giugno, Y., & Di Tore, P. A. (2013). Video analysis applied to volleyball didactics to improve sport skills. Journal of Human Sport & Exercise, 8(Proc2), S307-S313.

Rentero, L., João, P. V., & Moreno, M. P. (2015). Análisis de la influencia del líbero en diferentes fases del juego en voleibol Analysis of the influence of the líbero in different phases of game in volleyball. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(60), 739-756.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson Education.

Tillman, M., Hass, C., Brunt, D., & Bennet, G. (2004). Jumping and landing techniques in elite women’s volleyball. Journal of Sports Science and Medicine 3, 30–36.

Tsivika, M., & Papadopoulou, S. D. (2008). Evaluation of the technical and tactical offensive elements of the Men’s European Volleyball Championship. Physical Training. Retrieved from http://ejmas.com/pt/2008pt/ptart_tsivika_0812.html

Ureña, A., Gallardo, C., Delgado, J., Hernández, E., & Calvo, R. (2000). Estudio sobre la evolución de las reglas de juego en voleibol Study on the evolution of game rules in volleyball. Habilidad motriz: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16, 32-39.

Ureña, A., Santos, J. A., Martínez, M., Calvo, R., Hernández, E., & Oña, A. (2001). El principio de variabilidad como factor determinante en la táctica individual del saque en voleibol masculino de nivel internacional Variability principle as a determining factor in individual tactics of male volleyball serve of an international level. Revista Motricidad, 7, 63–74.

Descargas

Publicado

2018-01-01

Cómo citar

Stankovic, M., Ruiz-Llamas, G., Perić, D., & Quiroga-Escudero, M. E. (2018). Service evaluation under rules tested at Volleyball Men’s Under 23 World Championship (Evaluación del saque en función de las reglas probadas en el Campeonato del Mundo de Voleibol Masculino sub-23). Retos, 33, 20–26. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.51512

Número

Sección

Artículos de carácter científico: trabajos de investigaciones básicas y/o aplicadas