Youth participation in urban areas: concerns and associative trajectories. A case study of the Sant Martí district of Barcelona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.138

Keywords:

Young people, associationism, young participation, young activism, young concerns

Abstract

Youth civic participation policies have often been developed without considering the diversity of political and social interests of young people, nor have they payed attention to their particular associative context where their target groups are involved. Based on qualitative research among young people in Barcelona, the article traces the trajectories, concerns and anxieties of those who are active in social movements and associations. The case study of Sant Martí district, and specifically of its associative context in the period 2011-2019, allows for identifying four types of youth groups based on their interests and ages: informal groups, associations with community projects, protest platforms and association coordinators. These typologies are distinguished by the age margins of the young people and by their type of interests, whether those are predominantly "finalist" or "instrumental". Our results are crucial to the understanding of youth associationism and its relationship with public institutions.

References

Ajuntament de Barcelona (2017). Estadísticas de Barcelona, distritos y barrios. Ajuntament de Barcelona. https://www.bcn.cat/estadistica/castella/index.htm. Consultado en diciembre de 2019.

Alarcón, P. (2019). Participació en entitats i associacions de la joventut. En R. Soler-i-Martí (Coord.), Joventut, implicació i context polític a Catalunya. Una anàlisi de l’Enquesta de participació i política 2017 (pp. 193-230). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Allerberck, K. & Rosenmayr, L. (1979). Introducción a la sociología de la juventud. Buenos Aires: Kapelusz.

Andersson, E. (2017). Young people’s political participation: A public pedagogy challenge at the municipal level. Young, 26(2), 179-195. https://doi.org/10.1177/1103308817729971

Arnett, J. (2004). Emerging Adulthood: The Winding Road From Late Teens Through the Twenties. Oxford: Oxford University Press.

Ballesté, E., y Sánchez, J. (2020). Generación, capital militante y activismo juvenil: los movimientos sociales desde dentro. Revista Española de Sociología, 29(3-Sup2), 113-130. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.77

Benedicto, J. (2013). The political cultures of young people: an uncertain and unstable combinatorial logic. Journal of Youth Studies, 16(6), 712-729. https://doi.org/10.1080/13676261.2012.744812

Benedicto, J., y Morán, M. (2014). ¿Otra clase de politización? Representaciones de la vida colectiva y procesos de implicación cívica de los jóvenes en situación de desventaja. Revista Internacional de Sociología, 72(2), 429-452. https://doi.org/10.3989/ris.2013.02.21

Berger, J., & Luckmann, T. (1988). La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement. Barcelona: Herder.

Bessant, J., Pickard, S., & Watts, R. (2019). Translating Bourdieu into youth studies. Journal of Youth Studies, 23(1), 76-92. https://doi.org/10.1080/13676261.2019.1702633

Blanco, I., Gomà Carmona, R., & Subirats, J. (2018). El nuevo municipalismo: derecho a la ciudad y comunes urbanos. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (20), 14-28. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i20.10491

Bohman, J. (1997). Deliberative Democracy and effective social freedom: Capabilities, resources, and Opportunities. En J. Bohman y W. Rehg (Eds.), Deliberative democracy: Essays on reason and polítics (pp. 321-348). Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/2324.003.0014

Bonet, J. (2014). La participació ciutadana en l’urbanisme: potencials i límits. Papers: Regió Metropolitana de Barcelona, (57), 63-70.

Bourdieu, P. (1990). La juventud no es más que una palabra. En Sociología y cultura. México: Grijalbo/Conaculta.

Briggs, J. (2008). Young women and politics: an oxymoron?. Journal of Youth Studies, 11(6), 579-592. https://doi.org/10.1080/13676260802193132

Brito, R. (1998). Hacia una sociología de la juventud. Algunos elementos para la deconstrucción de un nuevo paradigma de la juventud. Última Década, (9). https://www.redalyc.org/pdf/195/19500909.pdf

Casal, J., García, M., y Merino, R. (2011). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers, 96(4), 139-1162. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.167

Casal, J. (1996). Modos emergentes de transición a la vida adulta en el umbral del siglo XXI. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 75, 295-316.

Castro-Coma, M., y Martí-Costa, M. (2016). Comunes urbanos: de la gestión colectiva al derecho a la Ciudad. EURE, 42(125), 131-153. https://doi.org/10.4067/S0250-71612016000100006

Cohen, J. (1997). Deliberation and democratic legitimacy. En J. Bohman, y W Rehg (Eds.), Deliberative democracy: Essays on reason and politics. Cambridge: MIT Press.

Cohen, M., y Omery, A. (1994). Schools of phenomenology: Implications for research. En: J. Morse (Ed.), Critical issues in qualitative research methods (pp.136-156). California: Sage.

Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage.

Cuervo, H., y Cook, J. (2020). Understanding young lives through longitudinal research design. En J. Wyn, H. Cahill, D. Woodman, H. M. Cuervo, C. Leccardi, y J. Chesters (Eds.), Youth and the new adulthood generations of change (pp. 13-30). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-3365-5

Cunill, N. (1991). Participación ciudadana, dilemas y perspectivas para la democratización de los Estados latinoamericanos. Caracas: CLAD.

Dalton, R. (2008). Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation. Political Studies, 56(1), 76-98. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2007.00718.x

Dostie-Goulet, E. (2009). Social Networks and the Development of Political Interest. Journal of Youth Studies, 12(4), 405-421. https://doi.org/10.1080/13676260902866512

Dryzek, J. (2000). Deliberative Democracy and Beyond: Liberals, Critics, Contestations. Oxford: Oxford University Press.

Duarte, C. (2000). ¿Juventud o juventudes? Acerca de cómo mirar y remirar a las juventudes de nuestro continente. Última década, 8(13), 59-77. http://doi.org/10.4067/S0718-22362000000200004

Duarte, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 20(36), 99-125. https://doi.org/10.4067/S0718-22362012000100005

Edmunds, J., & Turner, B. (2005). Global generations: social change in the twentieth century. The British Journal of Sociology, 56(4), 559-577. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2005.00083.x

Elizalde, S. (2006). El androcentrismo en los estudios de juventud: efectos ideológicos y aperturas posibles. Última década, 14(25), 91-110. https://doi.org/10.4067/S0718-22362006000200005

Feixa, C. (1998). De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel.

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1-18

Flasher, J. (1978). Adultism. Adolescence, 13(51), 517-523.

Francés, F. (2008). El laberinto de la participación juvenil. OBETS. Revista de ciencias sociales, (2), 35-51. https://doi.org/10.14198/OBETS2008.2.03

Francés, F. (2017). La interacción deliberativa en los procesos de participación vinculados a las decisiones públicas. Papers, 102(1), 53-72. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2149

Gaitán, L., y Liebel, M. (2010). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Madrid: Sintesis.

Giugni, M., y Grasso, M. (2016). “The biographical impact of participation in social movement activities”. En L. Bosi, M. Giugni, y Uba K. (Eds.), The consequences of social movements (pp. 85-105). Cambridge University Press.

González, R. (2011). Xarxes crítiques i polítiques públiques: els impactes del moviment per l’okupació a Catalunya i Madrid (1984-2009) [Tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.

Gutmann, A., & Thompson, D. (2004). Why Deliberative Democracy? Princeton: Princeton University Press.

Habermas, J. (1994). Three Models of Democracy. Constellations, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.1111/j.1467-8675

Hart, R. (1997). Children’s participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care. Londres: Earthscan Publications.

Healey, P. (1997). Collaborative Planning: Shaping Places in Fragmented Societies. UBC Press.

Held, D. (2001). Modelos de democracia. Madrid: Alianza.

Inglehart, R., & Catterberg, G. (2002). Trends in Political Action: The Developmental Trend and the Post-Honeymoon Decline. International Journal of Comparative Sociology, 43(3-5), 300-316. https://doi.org/10.1177/002071520204300305

Innes, J., & Booher, D. (1999). Consensus building as a role playing and bricolage. Journal of the Planning Association, 65(1), 9-26. https://doi.org/10.1080/01944369908976031

Kirshner, B. (2007). Introduction. Youth activism as a context for learning and development. American Behavioral Scientist, 51(3), 367-379. https://doi.org/10.1177/0002764207306065

Krauskopf, D. (2000). “Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes”. En S. Balardini (Comp.), La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo (pp. 119-134). Buenos Aires: Clacso.

Linares, L. (2007). El grupo de iguales como contexto de la inadaptación. Acciones e Investigaciones Sociales, (24), 65-99. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.200724316

Mannheim, K. (1952). The problem of generations. En P. Kecskemeti (Ed.), Essays in the sociology of knowledge (pp. 276-322). Boston: Routledge & Kegan Paul.

Manning, N. (2013). ‘I Mainly Look at Things on an Issue by Issue Basis’: Reflexivity and phronêsis in Young People's Political Engagements. Journal of Youth Studies, 16(1), 17-33. https://doi.org/10.1080/13676261.2012.693586

Mari-Klose, P. (2012). Prioridades poco prioritarias. Jóvenes en la agenda gubernamental en España (1982-1996). REIS, 140, 69-88. https://doi.org/10.5477/cis/reis.140.69

Martínez, R. (2013). Gust musical, inautenticitat i classe social. Sobre com els joves signifiquen les jerarquies socials malgrat l’aparent fluïdesa de la cultura popular contemporània. Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia, (29), 25-45. https://raco.cat/index.php/QuadernsICA/article/view/280183

Martínez, R., Cruz, H., Blanco, I., y Salazar, Y. (2019). La innovación social, ¿Prácticas para produir autonomia, empoderamiento y nueva institucionalidad?. Revista Internacional de Sociología, 77(2), e126. https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.2.17.022

McAdam, D. (1994). Cultura y movimientos sociales. En E. Laraña, y J. Gusfield (Eds.), Los nuevos movimientos sociales. De la ideología a la identidad (pp. 43-68). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage.

Montero, J., Font, J., y Torcal, M. (Coords.) (2006). Ciudadanos, asociaciones y participación en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Nikolayenko, O. (2008). Life Cycle, Generational and Period Effects on Protest Potential in Yeltsin’s Russia. Canadian Journal of Political Science, 41(2), 437-460. https://doi.org/10.1017/S0008423908080463

Norris, P. (2002). The Democratic Phoenix: Reinventing Political Activism. Cambridge: Cambridge University Press.

Ødegård, G., & Berglund, F. (2008). Political participation in late modernity among Norwegian youth: an individual choice or a statement of social class?. Journal of Youth Studies, 11(6), 593-610. https://doi.org/10.1080/13676260802247573

Paris, P., Serracant, P., Pascual, G., Martorell, E., Tintoré, M., Cardeña, E., & Gangolells, M. (2006). La recerca sobre joventut a Catalunya. Papers, 79, 285-317. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v79n0.837

Pickard, S. (2019). Politics, Protest and Young People. Londres: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-57788-7

Pickard, S., Bowman, B., & Arya, D. (2020). We are radical in our kindness: The political socialisation, motivations, demands and protest actions of young environmental activists in Britain. Youth and Globalization, 2(2), 251-280. https://doi.org/10.1163/25895745-02020007

Pindado, F. (2008). La participación ciudadana es la vida de las ciudades. Barcelona: Serbal

Poggi, C., Serra, G., y Carreras, R. (2011). Subjetividades juveniles: entre el adultocentrismo y el patriarcado. Revista Tesis, 1, 59-73. http://hdl.handle.net/11086/22014

Quintelier, E. (2007). Differences in political participation between young and old people. Contemporary Politics, 13(2), 165-180. https://doi.org/10.1080/13569770701562658

Rebollo, O. (2012). La transformación social urbana: La acción comunitaria en la ciudad globalizada. Gestión y política pública, 21, 159-186.

Rodó-de-Zárate, M. (2013). Gènere, cos i sexualitat. La joventut, l’experiència i l’ús de l’espai públic urbà. Papers, 98(1), 127-142. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n1.362

Rogers, J., Morrell, E., & Enyedy, N. (2007). Studying the struggle. Contexts for learning and identity development for urban youth. American Behavioral Scientist, 51(3), 419-443. https://doi.org/10.1177/0002764207306069

Rovira, M., Soler-i-Martí, R., y Roca, N. (2019). Les polítiques de participació juvenils als Ajuntaments. En S. Fabra (Coord.), La situació de les polítiques municipals de joventut a Catalunya (pp. 161-198). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Sagrera, M. (1992). El edadismo contra “jóvenes” y “viejos”. La discriminación universal. Madrid: Fundamentos.

Scandoglio, B. (2004). Violencia grupal juvenil de la teoría del comportamiento planificado a la teoría de la identidad social [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid.

Serracant, P. (2012). Changing Youth? Continuities and Ruptures in Transitions into Adulthood among Catalan Young People. Journal of Youth Studies, 15(2), 161-176. https://doi.org/10.1080/13676261.2011.643234

Simmel, G. (1988). Sociologia: investigacions sobre les formes de socialització. Barcelona: Edicions 62.

Soler-i-Martí, R. (2015). Youth political involvement update: measuring the role of cause-oriented political interest in young people’s activism. Journal of Youth Studies, 18(3), 396-416. https://doi.org/10.1080/13676261.2014.963538

Soler-i-Martí, R. (2019). Joves i política. Patrons, context i tendències. En Joventut, implicació i context polític a Catalunya. Una anàlisi de l’Enquesta de participació i política 2017 (pp. 295-320). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Taft, J., & Gordon, H. (2013). Youth activists, youth councils, and constrained democracy. Education, citizenschip and social justice, 8(1), 87-100. https://doi.org/10.1177/1746197913475765

Tonucci, F. (2004). La ciudad de los niños. Madrid: El árbol de la memoria.

Trilla, J., y Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de educación, (26), 137-164. https://rieoei.org/historico/documentos/rie26a07.htm

Trilla, J., y Novella, A. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356, 23-43. https://bit.ly/3d6UD1t

Tsekoura, M. (2016). Spaces for youth participation and youth empowerment: case studies from the UK and Greece. Young, 24(4), 1-16. https://doi.org/10.1177/1103308815618505

Urraco, M. (2007). La sociología de la juventud revisitada. De discursos, estudios, e historias sobre los jóvenes. Intersticios - Revista sociológica de pensamiento crítico, 1(2), 105-126.

Valentine, G. (2000). Exploring children and young people’s narratives of identity. Geoforum, 31(2), 257-267. https://doi.org/10.1016/S0016-7185(99)00047-0

Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Cuadernos Metodológicos, 32. Madrid: CIS.

Verba, S., & Nie, N. (1972). Participation in America. Political democracy and social equality. New York: Harper & Row.

Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. California: Sage.

Young, I. (2000). Inclusion and Democracy. Oxford: Oxford University Press.

Zukin, C., Keeter, S., Andolina, M., Jenkins, K., & Delli, M. (2006). A New Engagement? Political Participation, Civic Life, and the Changing American Citizen. New York: Oxford University Press.

Published

2022-09-30

How to Cite

Martín-Gómez, A. (2022). Youth participation in urban areas: concerns and associative trajectories. A case study of the Sant Martí district of Barcelona. Spanish Journal of Sociology, 31(4), a138. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.138

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.