Mapping the elite in Chilean universities: a quantitativemultidimensional analysis
DOI:
https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.33Keywords:
elite, universities, prestige, capitals, Chile, higher educationAbstract
One of the most important mechanisms of (re) production of the elites is still education and, specifically, higher education. This article seeks to map the elites in the Chilean university field, identifying the main undergraduates programmes and universities where this group is concentrated and, furthermore, typifying how these institutions promote (or not) processes of mobility and reproduction of the elites. Through a diversified statistical analysis, it is concluded that the academic and social elites are mainly concentrated
in two select groups: a few traditional institutions, with high prestige and a high level of selectivity; and in new institutions, privates and focused on capturing the country’s social high class. Additionally, the results show that the Chilean education system promotes low levels of social mobility of the elite, structured in a system that allows to perpetuate the reproduction processes of this group.
References
Atria, J., Amenabar, J., Sánchez, J., Castillo, J., Cociña, M. (2017). Investigando a la élite económica. Lecciones y desafíos a partir del caso de Chile. Cultura, Hombre y Sociedad, 27(2), 5-36.
Bathmaker, A.-M., Ingram, N., Abrahams, J., Hoare, A., Waller, R., Bradley, H. (2017). Higher education, social class mobility. The degree generation. Londres: Palgrave Macmillan.
Bellei, C., Valenzuela, J.P. (2010). ¿Están las condiciones para que la docencia sea una profesión de alto estatus en Chile?. En S. Martinic, G. Elacqua (Eds.), ¿Fin de Ciclo?: Cambio en la gobernanza del sistema educativo (pp. 257-283). Santiago de Chile: UNESCO, PUC.
Bourdieu, P. (1989). La nobleza de Estado. Educación de élite y espíritu de cuerpo. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1964). Les héritiers. Paris: Les Editions de Minuit.
Brown, P., Power, S., Gerbrand, T., Allouch, A. (2016) Credentials, talent and cultural capital: a comparative study of educational elites in England and France. British Journal of Sociology of Education, 37(2), 191-211.
Brunner, J. (2012). La lucha por la educación de las élites: campo y canales formativos. Revista UDP, 9, 119-143.
Brunner, J. (2015). Medio Siglo de transformaciones de la Educación Superior Chilena. Un estado del arte. En A. Bernasconi (Ed.), La Educación Superior de Chile. Transformación, desarrollo y crisis (pp. 21-108). Santiago: Ediciones UC.
Brunner, J., Villalobos, C. (2014). Políticas de educación superior en Iberoamérica, 2009-2013. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Deppe, U., Helsper, W., Kreckel, R., Kruger, H.-H., Stock, M. (2005). Germany's hesitant approach to elite education Stratification processes in German secondary and higher education. En A. Van Zanten, S. Ball, B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp.82-94). Nueva York: Routledge.
Dudouet, F-X., Grémont, E., Joly, H., Vion, A. (2011). Radiographie des comités éxécutifs du CAC 40 au 31.12.2009. Les analyses de l'Opes C, 14, 1-8.
Flemmen, M. (2012). The Structure of the Upper Class: A Social Space Approach. Sociology, 46(6), 1039-1058
Gárate, M. (2012). La revolución capitalista de Chile (1973-2003). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Hair, J., Tatham, R., Anderson, R. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey: Prentice-Hall.
Hartmann, M (2005). Le recrutement des dirigeants des grandes entreprises en Allemagne. Une sélection sociale en l’absence d’institutions de formation des élites. En J. Herve (Ed.) Formation des élites en France et en Allemagne (pp.83-100). Cergy-Pontoise: CIRAC.
Joignant, A. (2011). Tecnócratas, technopols y dirigentes de partido: tipos de agentes y especies de capital en las élites gubernamentales de la Concertación (1990-2010). En A. Joignant, P. Güell (Eds.), Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de Sociología de las élites en Chile (1990-2010) (pp.49-76). Santiago: Ediciones Diego Portales.
Karabel, J. (2005). The chosen: The hidden history of admission and exclusion at Harvard, Yale and Princeton. Boston: Houghton Mifflin.
Khan, S. (2012a). The Sociology of elites. Annual Review of Sociology, 38, 361-377.
Khan, S. (2012b). Elite identities. Identities: Global Studies in Culture and Power, 19(4), 477–484.
Koljatic, M., Silva, M. (2012). Opening a side-gate: engaging the excluded in Chilean higher education through test-blind admission. Studies in Higher Education, 38(10), 1427-1441.
Little, R., Rubin, D. (2002). Statistical Analysis with Missing Data. Hoboken, USA: John Wiley & Sons, Inc.
Martuccelli, D., Santiago, J. (2017). El desafío sociológico hoy: individuo y retos sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Meller, P. (2010). Carreras universitarias: rentabilidad, selectividad y discriminación. Santiago: Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile.
Mönckeberg, M. (2005). La Privatización de las Universidades. Una historia de dinero, poder e influencias. Santiago: Copa Rota.
Moya, E., Hernández, J. (2014). El rol de los colegios de élite en la reproducción intergeneracional de la élite chilena. Revista Austral de Ciencias Sociales, 26(1), 59-82.
Muñoz, M., Blanco, C. (2013). Una taxonomía de las universidades chilenas. Calidad de la Educación, 38(1), 182-213.
Muñoz, P., Redondo, A. (2013). Desigualdad y logro académico en Chile. CEPAL Review, 109, 107-123.
Naudet, J. (2015). Paths to the elite in France and in the United States. En A. Van Zanten, S. Ball, B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp.185-200). Nueva York: Routledge.
Nogueira, M. (2002). Estratégias de escolarização em famílias de empresários. En A. Almeida, M. Nogueira (Eds.), A escolarização das elites. Um panorama internacional da pesquisa (pp.49-65).
Petrópolis: Editora Vozes
Norusis, M. J. (2007). SPSS 15.0 statistical procedures. Upper Saddle River: Prentice Hall.
Pérez, C. (2011). Técnicas de segmentación. Conceptos, herramientas y aplicaciones. Madrid: Gaceta Grupo Editorial.
Rubio-Hurtado, M.-J., Vilà-Baños, R. (2016). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. Revista d’ Innovació I Recerca En Educació, 10(1), 118–126.
Ruiz, C. (2010). De la República al Mercado. Ideas educacionales y política en Chile. Santiago: LOM.
Salazar, J., Leihy, P. (2017). The long journey: perspectives on the coordination of Chilean higher education. Education Policy Analysis Archives, 25(4), 1-29.
Santos, J. (2012). Treinta años de filosofía-FONDECYT: Construcción de una elite e instalación de un patrón investigativo. Revista La Cañada, 3, 76-116.
Stich, A. (2012). Access to inequality. Nueva York: Lexington Books.
Tiramonti, G., Ziegler, S. (2008). La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades. Buenos Aires: Paidós.
Torche, F., Wormald, G. (2004). Estratificación y movilidad social en Chile: entre la adscripción y el logro. Santiago de Chile: CEPAL.
Van Zanten, A. (2015). A family affair reproducing elite positions and preserving the ideals of meritocratic competition and youth autonomy. En A.Van Zanten, S. Ball, B. Darchy-Koechlin (Eds.). Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp.29-42). Nueva York: Routledge.
Wakeling, P., Savage, M. (2015). Elite universities, elite schooling and reproduction in Britain. En A.Van Zanten, S. Ball, B. Darchy-Koechlin (Eds.). Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp.169-184). Nueva York: Routledge.
Zimmerman, S. (2015). Making Top Managers: The Role of Elite Universities and Elite Peers. NBER Working Paper No.22900.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
• The transfer of the copyright of the article to Revista Española de Sociología.
• The assignment to the Revista Española de Sociología of the rights of commercial exploitation of the article to third parties both in the offset and digital formats, as well as to the search engines and platforms that may serve as intermediaries for the sale or knowledge of the article.