Mapping the elite in Chilean universities: a quantitativemultidimensional analysis

Authors

  • Cristóbal Villalobos Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación (CEPPE-UC), Pontificia Universidad Católica de Chile, Av. Vicuña Mackenna 4860. Macul. Región Metropolitana. Chile http://orcid.org/0000-0002-1964-7213
  • María Luisa Quaresma Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma de Chile. Av. Pedro de Valdivia 425. Providencia. Región Metropolitana. Chile http://orcid.org/0000-0001-5292-2603
  • Gonzalo Franetovic Escuela de Trabajo Social, Universidad San Sebastián. Bellavista 7. Recoleta. Región Metropolitana. Chile. http://orcid.org/0000-0003-0337-0739

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.33

Keywords:

elite, universities, prestige, capitals, Chile, higher education

Abstract

One of the most important mechanisms of (re) production of the elites is still education and, specifically, higher education. This article seeks to map the elites in the Chilean university field, identifying the main undergraduates programmes and universities where this group is concentrated and, furthermore, typifying how these institutions promote (or not) processes of mobility and reproduction of the elites. Through a diversified statistical analysis, it is concluded that the academic and social elites are mainly concentrated
in two select groups: a few traditional institutions, with high prestige and a high level of selectivity; and in new institutions, privates and focused on capturing the country’s social high class. Additionally, the results show that the Chilean education system promotes low levels of social mobility of the elite, structured in a system that allows to perpetuate the reproduction processes of this group.

Author Biographies

Cristóbal Villalobos, Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación (CEPPE-UC), Pontificia Universidad Católica de Chile, Av. Vicuña Mackenna 4860. Macul. Región Metropolitana. Chile

Doctor en Ciencias Sociales de la Universidad de Chile. Magíster en Economía Aplicada de la Universidad Alberto Hurtado y Georgetown University. Sociólogo y Trabajador Social de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Actualmente, es Investigador Asociado del Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación (CEPPE UC). Sus áreas de investigación son calidad y equidad educativa, segregación escolar, educación cívica, educación superior y movimientos sociales de la educación. 

María Luisa Quaresma, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma de Chile. Av. Pedro de Valdivia 425. Providencia. Región Metropolitana. Chile

Doctora en Sociología, por la Universidade do Porto, Portugal. Actualmente, es profesora de la Universidad Autónoma de Chile e investigadora del Instituto de Estudios Sociales y Humanísticos de la misma Universidad. Sus áreas de investigación son excelencia y meritocracia, segregación escolar, educación superior y educación pública.

Gonzalo Franetovic, Escuela de Trabajo Social, Universidad San Sebastián. Bellavista 7. Recoleta. Región Metropolitana. Chile.

Sociólogo y Magíster en Sociología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Posee experiencia en centros de investigación y organismos públicos, sobre análisis de datos, metodologías de investigación y evaluación de políticas públicas. Actualmente forma parte de la División de Reinserción Social del Ministerio de Justicia y Derechos Humanos de Chile, y es docente de teoría sociológica y metodologías cuantitativas en la Universidad San Sebastián. Sus principales áreas de interés son: justicia social, políticas públicas y sociología económica. 

Published

2020-06-03

How to Cite

Villalobos, C., Quaresma, M. L., & Franetovic, G. (2020). Mapping the elite in Chilean universities: a quantitativemultidimensional analysis. Spanish Journal of Sociology, 29(3). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.33

Issue

Section

Números monográficos

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