The First Trace of a Latinized Plutarch in Castile at the middle of XVth Century: the Pedagogical Treatise of Rodrigo Sánchez de Arévalo
DOI:
https://doi.org/10.23808/rel.v7i0.87885Keywords:
Plutarch; pedagogy; translation; Guarino; Sánchez of Arévalo; Nebrija.Abstract
Plutarch’s treatise De liberis educandis, as well as the rest of his works, was unknown during the Middel Ages. In 1411, when Guarino da Verona translated it into latin, begun his ample diffusion in Italy, and later in the rest of Europa. This latin translation was among Rodrigo de Arévalo’s books in the first half of the XVth century; he used it in his short pedagogical book, the first written in Spain, previous to Antonio de Nebrija’s one. Nebrija, on his turn, used also Guarino’s latin translation but from an exemplar different from Arevalo’s one.
Downloads
References
BARTOLOMÉ, B. (1987), «Escuelas de gramática», en Diccionario de Historia Eclesiástica de España, Suplemento I, Madrid, C.S.I.C., pp. 285-300.
BERGUA CAVERO, J. (1995), Estudio sobre la tradición de Plutarco en España (siglos XIII - XVII ), Zaragoza, Universidad.
BERMEJO CABRERO, J. L. (1979), «Los primeros secretarios de los Reyes», Anuario de Historia del Derecho Español, 49, pp. 187-296.
BEVEGNI, C. (1994), «Appunti sulle traduzioni latine dei Moralia di Plutarco nel Quattrocento», Studi umanistici piceni, pp. 71-84.
BONNER, St. F. (1984), La educación en la Roma Antigua. Desde Catón el Viejo a Plinio el Joven, Barcelona, Herder.
CHARLO BREA, L. (2002), «Medievalismo y Renacimiento en Sánchez de Arévalo: El prólogo de su obra Compendiosa Historia Hispanica», en M.Pérez González (coord.), Actas III Congreso Hispánico de Latín Medieval (León, 26-29 de septiembre de 2001), vol. I, León, Universidad, pp.93-104.
ESTEBAN, L.-ROBLES, L. (1981), Elio Antonio de Nebrija, La educación de los hijos. Estudio, edición, traducción y notas, Valencia, Universidad.
FERNÁNDEZ GALLARDO, L. (2001-2002), «La Historia Hispanica de Rodrigo Sánchez de Arévalo: Propaganda enriqueña y actitudes antihumanistas», Anthologica Annua, 48-49, pp. 275-337.
FERNÁNDEZ GALLARDO, L. (2002), Alonso de Cartagena (1385-1456). Una biografía política en la Castilla del siglo XV, Valladolid, Junta de Castilla y León.
GARCÍA LÓPEZ, J.-MORALES OTAL, C. (trad.) (1985), Plutarco, Obras morales y de costumbres, I, Madrid, Gredos.
GARCÍA MASEGOSA (1998), «El De eruditione puerorum, de Rodrigo Sánchez de Arévalo», en M. Pérez González (coord.), Actas Congreso Internacional sobre Humanismo y Renacimiento, vol. I, León, Universidad, pp. 363-370.
GARIN, E. (1987), La educación en Europa 1400-1600. Problemas y programas, Barcelona, Crítica.
GIL, L. (1984), «Gramáticos, humanistas, domines», El Basilisco, 9,1980, pp. 20-30; recogido en Estudios de humanismo y tradición clásica, Madrid. Universidad Complutense, pp. 41-65.
GILLI, P. (2004), «Humanisme et Église», en P. Gilli (dir.), Humanisme et Église en Italie et en France Méridionale (XV e siècle-milieu du XVI e siécle), Roma, pp. 1-15.
GONZÁLEZ ROLÁN, T.-MORENO HERNÁNDEZ, A.-SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P. (2000), Humanismo y Teoría de la Traducción en España e Italia en la primera mitad del siglo XV . Edición y Estudio de la Controversia Alphonsiana (Alfonso de Cartagena vs. L. Bruni y P. Candido Decembrio), Madrid, Ediciones Clásicas.
GONZÁLEZ ROLÁN, T.-SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P. (2000), «El Axíoco pseudo-platónico traducido e imitado en la Castilla de mediados del siglo XV . Edición de la versión romance de Pedro Díaz de Toledo y de su modelo latino», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 19, pp. 157-197.
GONZÁLEZ ROLÁN, T.-SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P. (2001), «El Humanismo italiano en la Castilla del cuatrocientos: estudio y edición de la versión castellana y del original latino del De infelicitate principum de Poggio Bracciolini», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 21, pp. 115-150.
GONZÁLEZ ROLÁN, T.-SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P. -LÓPEZ FONSECA, A. (2002), La tradición clásica en España (siglos XIII - XV ). Bases conceptuales y bibliográficas, Madrid, Ediciones Clásicas.
GONZÁLEZ ROLÁN, T.-BAÑOS BAÑOS, J.M.-LÓPEZ FONSECA, A. (2008), EX CASTRO. Cartas desde la prisión papal de Sant’Angelo entre los humanistas de la Academia Romana y su alcaide, Rodrigo Sánchez de Arévalo. Introducción, edición crítica, traducción y notas, Madrid, Ediciones Clásicas.
GUALDO ROSA, L. ((1973), «Le lettere di dedica delle traduzioni dal greco nel ‘400. Appunti per un’ annalisi stilistica», Vichiana. Rassegna di studi filologici e storici, 2, fasc I-II, pp. 68-85.
GUALDO ROSA, L. (1985), «Le traduzioni dal greco nella prima metà del `400: alle radici del classicismo europeo», en Hommages à Henry Bardon, Bruselas, pp. 177-193.
JAEGER, W. (1968), Paideia: los ideales de la cultura griega, México, Fondo de Cultura Económica.
JOSET, J. (ed.) (1978), Pero López de Ayala, Libro rimado de Palaçio, 2 vols., Madrid, Alhambra.
KENISTON, H. (1930), «A Fifteenth Century Treatise on Education by Bishop Rodericus Zamorensis», Bulletin Hispanique, XXXII, 3, pp. 193-217.
KOHUT, K. (1980), «Sánchez de Arévalo (1404-1470) frente al Humanismo italiano», en Actas del Sexto Congreso Internacional de Hispanistas, Toronto, pp. 431-434.
KRISTELLER, P.O. (1982), El pensamiento renacentista y sus fuentes (compilador M. Mooney), México, Fondo de Cultura Económica.
LABOA, J.M. (1973), Rodrigo Sánchez de Arévalo, alcaide de Sant’Angelo, Madrid, F.U.E.
LÓPEZ DE TORO, J. (1933; 1934; 1935) «El primer tratado de pedagogía en España (1453)», Boletín de la Universidad de Granada, 5, pp. 259-275; 6, pp. 153-171, 361-388; 7, pp. 195-218.
MAGNINO, D. (1992), «La riscoperta di Plutarco nel primo umanesimo italiano», en F. Gascó-E. Falque (eds.), El pasado renacido. Uso y abuso de la tradición clásica, Sevilla, pp. 71-85.
PABLO MAROTO, D. de (2000), Espiritualidad de la Baja Edad Media (siglos XIII-XV), Madrid, Editorial de Espiritualidad.
MÉSONIAT, Cl. (1984), Poetica Theologia. La ‘Lucula Noctis’ di Giovanni Dominici e le dispute letterarie tra ’300 e ’400, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura.
MARROU, H.-I (1965), Historia de la educación en la Antigüedad, Buenos Aires, Editorial Universitaria.
NEBRIJA, A. de (1951), Vocabulario Español Latino (reproducción facsímil de la edición de Salamanca ¿1495? por acuerdo de la Real Academia Española, Madrid.
MORALES ORTÍZ, A. (2000), Plutarco en España: Traducciones de Moralia en el siglo XVI, Murcia, Universidad.
PÉREZ JIMÉNEZ, A. (1990), «Plutarco y el humanismo español del Renacimiento», en A.Pérez Jiménez-G. del Cerro Calderón (eds.), Estudios sobre Plutarco: obra y tradición (Actas del I Symposion español sobre Plutarco, Fuengirola 1988), Málaga, pp. 229-247.
RICO, F. (1993), El sueño del humanismo (De Petrarca a Erasmo), Madrid, Alianza.
RUBIO, F. (1955), «Don Juan II de Castilla y el movimiento humanístico de su reinado», La Ciudad de Dios, 168, pp. 55-100.
RUIZ VILA, J.M.-CALVO FERNÁNDEZ, V. (2000), «El primer tratado de pedagogía del Humanismo español. Introducción, edición crítica y traducción del Brevis tractatus de arte, disciplina et modo alendi et erudiendi filios, pueros et iuvenes (ca. 1453) de Rodrigo Sánchez de Arévalo», Hesperia. Anuario de Filología Hispánica, III,pp. 35-81.
SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE,P.-GONZÁLEZ ROLÁN, T. (1985), «Las Questiones sobre los dioses de los gentiles del Tostado: un documento importante sobre la presencia de Boccaccio en la literatura medieval española», Cuadernos de Filología Clásica, 19, pp. 85-114.
SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P.-GONZÁLEZ ROLÁN, T. (1995), Alonso Fernández de Madrigal (El Tostado), Sobre los dioses de los Gentiles, Madrid, Ediciones Clásicas.
SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P.-GONZÁLEZ ROLÁN, T. ( 1988), «Sobre la presencia en España de la versión latina de la Ilíada de Pier Candido Decembrio. Edición de la Vita Homeri y de su traducción castellana», Cuadernos de Filología Clásica, 21, pp. 319-344.
SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P.-GONZÁLEZ ROLÁN, T. ( 1991), «Actitudes renacentistas en Castilla durante el siglo XV : la correspondencia entre Alfonso de Cartagena y Pier Candido Decembrio», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, n.s., 1, pp. 195-233.
SAQUERO SUÁREZ -SOMONTE, P. (2002), «Nuevos datos sobre los orígenes del Renacimiento mitológico en España: Alfonso de Madrigal, el Tostado», en Estudios ofrecidos al profesor José Jesús de Bustos Tovar, vol. II, Madrid, Universidad Complutense, pp. 1135-1146.
STOK, F. (1998), «Le traduzioni latine dei Moralia di Plutarco», Fontes, 1, pp. 117-136.
TONI, T. (1935), «Don Rodrigo Sánchez de Arévalo (1404-1470), su personalidad y actividades: el tratado de De Pace et Bello», Anuario de historia del derecho español, XII, pp. 97-360.
TRUYOL Y SERRA (1998), Historia de la Filosofía del Derecho y del Estado.1. De los orígenes a la baja Edad Media (13 a edición revisada), Madrid, Alianza.
WEISS, R. (1953), «Lo studio di Plutarco nel trecento», La parola del Pasato, 32, pp. 321-342.
VAN HECK, A. (1990), «Plutarco e l’educazione nell’Umanesimo», en L.Rotondi Secchi Tarugi (ed.), L’educazione e la formazione intellettuale nell’età dell’ Umanesimo, Milán, pp. 99-107.
VOLPE, P. (2007), «Riflessioni sulla traduzione del De liberis educandis di Guarino Guarini», en J.M. Nieto Ibáñez-R. López López (eds.), El amor en Plutarco, León, Universidad, pp. 699-708.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Revista de Estudios Latinos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The originals published in the printed and electronic editions of this journal are the property of the Revista de Estudios Latinos and can be circulated as long as the original source and authorship is made clear in any reproduction, full or partial, of the same, and as long as this is not done for commercial purposes.