Abstract
The digital competence of teachers is a key aspect for education in the current socio digital context. The approach to the knowledge that students have in this area is essential in initial teacher training to guide training programs to its development and updating. The objectives of this research are to analyze the perception that first-year undergraduate students of Education have about their competence mastery, and to detect possible differences according to the variables age, gender, degree, academic year and university entrance route. A quantitative, non-experimental and transectional study with a post-hoc design and descriptive, associative and correlational analysis was carried out with 3029 first-year undergraduate students in Education in Catalonia and Andorra during 3 academic years. The results indicate a high self-perception that, contrasted by means of a discussion group with students in their final year, is considered not to reflect reality. There are no significant differences in the level of self-perception according to gender, degree and university entrance route, but there are significant differences according to age and the academic year in which they begin their studies, probably due to the Covid-19 situation and the adaptation of the environments to online and hybrid formats.
References
Browne, J. (2009). Assessing pre-service teacher attitudes and skills with the technology integration confidence scale. Computers in the Schools, 26(1), 4-20. https://doi.org/10.1080/07380560802688240
Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, 56, 1-20. https://doi.org/10.6018/red/56/6
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge.
Departament d’Empresa i Ocupació. (2012). Ordre EMO/417/2012, de 27 de novembre, per la qual es revisen i s'actualitzen els continguts de les competències digitals detallats en l'annex 2 del Decret 89/2009, de 9 de juny, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, núm. 6277. https://bit.ly/3qQJd67
Departament d’Ensenyament. (2016). Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, per la qual es dóna publicitat a la definició de la Competència digital docent. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, núm. 7133. http://t.ly/gvlX
Departament d’Ensenyament. (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya. Servei de Comunicació i Publicacions de la Generalitat de Catalunya. https://bit.ly/37AJH5f
Departament de Governació i Administracions Públiques. (2009). Decret 89/2009, de 9 de juny, pel qual es regula l‘acreditació de competèncias en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, núm. 5398. https://bit.ly/3qOv6OP
Esteve-Mon, F. M., Gisbert-Cervera, M. & Lázaro-Cantabrana, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación?. Perspectiva educacional, 55(2), 38-54. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
European Commission. (2018). Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. European Education Area. https://bit.ly/3nKGitF
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83 https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. Publications Office of the European Union. http://doi.org/10.2791/82116
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office of the European Union. http://doi.org/10.2788/52966
Fuentes, A., López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
Gewerc, A., & Montero, A. (2015). Conocimiento profesional y competencia digital en la formación del profesorado. El caso del Grado de Maestro en Educación Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 31-43. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.31
Girón-Escudero, V., Cózar-Gutiérrez, R., & González-Calero, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193-218. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3.373421
Guitert, M., Romeu, T., Romero, M., & Alonso, C. (2015). Estrategias y actuaciones para la integración digital en las aulas de Cataluña. En J. De Pablos, (Coord.), Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales (pp. 319-347). La Muralla.
Gutiérrez, J.J., & Cabero J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de Grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 180-199. http://t.ly/aQ8R
Hervas, C., Real, S., López, E., & Fernández, E. (2016). Tecnofobia: competencias, actitudes y formación del alumnado del Grado en Educación Infantil. International Journal of Educational Research and Innovation, 6, 83–94.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://bit.ly/3hyB6Vb
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
Lázaro, J. L., & Gisbert, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para evaluar la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis, Revista de Ciències de l'Educació, 1, 30-47. http://dx.doi.org/10.17345/ute.2015.1.648
Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Prendes, M. P., & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382
Salcines, I., González-Fernández, N., RamírezGarcía, A., & Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la escala de autopercepción de competencias transversales y profesionales de estudiantes de educación superior. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 31-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7989
Sancho-Gil, J. M., Sánchez-Valero, J. A., & Domingo-Coscollola, M. (2017). Research-based insights on initial teacher education in Spain. European Journal of Teacher Education, 40(3), 310-325. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388
Schlösser, T., Dunning, D., Johnson, K. L., & Kruger, J. (2013). How unaware are the unskilled? Empirical tests of the “signal extraction” counterexplanation for the Dunning–Kruger effect in self-evaluation of performance. Journal of Economic Psychology, 39, 85–100. https://doi.org/10.1016/j.joep.2013.07.004
Silva, J., Lázaro, J. L., Miranda, P., Morales, M. J., Gisbert, M., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). Digital teaching competence in initial training: Case studies from Chile and Uruguay. Education Policy Analysis Archives, 27(93), 1-30. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822
UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. http://t.ly/2XhL
UNESCO. (2014). Teaching and learning: achieving quality for all; EFA global monitoring report, 2013-2014. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/2VaTp8m
UNESCO. (2018). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Version 3. United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. https://bit.ly/3nN9gt0
Usart, M., Lázaro, J. L., & Gisbert, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XX1, 24(1), 353-373, http://doi.org/10.5944/educXX1.27080
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., & Van Den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model. Joint Research Centre. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/607218
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pixel-Bit. Media and Education Journal