Training for teacher professional development in schools: systematic review

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Celia Camilli Trujillo
Lorena Gil Pastor
Sara Serrano Díaz
Luis Aymá González

Abstract

The educational challenges of the 21st century require training for professional development (PD) that meets the demands of students, advances in knowledge of the subject and the development of skills for quality teaching. The objective of the study is to carry out a systematic review of scientific articles to analyze the training received by practicing teachers of primary, secondary and high school for their PD, what characterizes these training models and what their impact has been. The databases consulted were SCOPUS, Web of Science, Education Resources Information Center and Dialnet. Of 586 documents finally found, 68 met the inclusion criteria. The extrinsic variables (year of publication and origin of the authors) and methodological (sample and research method used) were analyzed with descriptive statistics (frequencies and percentages) and the substantive variables (what teachers are trained in, characteristics of the teaching models). training received and impact) through a qualitative thematic analysis. Training has increased between 2019-2021 due to the COVID-19 pandemic, primary school teachers are the ones who have received the most training, training in digital skills and attention to diversity predominates, with the collaborative training model being the most worked up. The impact of training in PD is varied and is not always valued by schools as sufficient or adequate. Among the factors that reduce the quality of training are: difficulties in planning the program, incompatibility with the work schedule, workload and lack of motivation. A systemic, dynamic and multifaceted training is urged in which interconnected groups of teachers, administrators and managers participate.


Keywords: professional development, training, systematic review, basic education, obligatory education.

Article Details

How to Cite
Camilli Trujillo, C., Gil Pastor, L., Serrano Díaz, S., & Aymá González, L. (2024). Training for teacher professional development in schools: systematic review. Revista De Educación, 1(406), 203–231. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-643
Section
Research
Author Biographies

Celia Camilli Trujillo, Universidad Complutense de Madrid

Licenciada en Educación Infantil. Doctora en Educación con premio extraordinario. Profesora contratada doctora en asignaturas vinculadas a la orientación educativa y métodos de investigación en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación. Las líneas de investigación se centran en investigación cualitativa, revisiones sistemáticas y métodos mixtos de investigación.

Lorena Gil Pastor, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación (UCM, 2015) Licenciada en Psicopedagogía, entre otras titulaciones, como Educación Infantil (UCJC) y Audición y Lenguaje (UCJC). Actualmente ejerzo como profesora asociada universitaria (desde 2009 en la Universidad Complutense de Madrid) y soy jefa de estudios en un CEIP. Ha sido investigadora en el Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). Y entre otros puestos destaca haber sido coordinadora docente, tutora y miembro del EOEP de Discapacidad Visual de la CAM. Sus líneas de docencia e investigación se centran en la Orientación Educativa, Acción Tutorial y Atención a la diversidad.

Sara Serrano Díaz, Universidad Complutense de Madrid

Logopeda, maestra y psciopedagoga. Profesora asociada en el departamento de psicología e investigación educativa. Directora de Ábaco Logopedia, Centro de Lenguaje y aprendizaje. Experta en dificultades de aprendizaje. Coordinadora del grupo de trabajo comisión de educación desde el colegio profesional de logopeda. Coordinadora del grupo de expertos del proyecto red de la dislexia desde el Colegio Profesional de Logopedas. Evaluadora de acreditación de Formación continuada de la consejería de Sanidad.

Luis Aymá González, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor de la Escuela de Pensamiento y Creatividad desde el año 1996; Profesor Asociado de la Universidad Complutense de Madrid en la Facultad de Educación (Departamento de Investigación y Psicología en Educación) desde el año 2008. Ha sido profesor colaborador de diversas universidades: Universidad Pontificia de Comillas, Universidad Politécnica de Madrid (Escuela Técnica Superior de Arquitectura), Universidad Carlos III de Madrid. Una parte importante de su actividad profesional se ha desarrollado en la Fundación Tomillo coordinando proyectos de intervención social dirigidos a colectivos en situación de riego y exclusión social. Ha desempeñado diversos cargos directivos: director del Centro de Formación Profesional Fundación Tomillo; director del área del Área de Escuela y Comunidad de dicha entidad, donde se desarrollan proyectos para la prevención del abandono prematuro de la Escuela y trabajo con menores y familias en situación de riesgo y exclusión social. Actualmente, profesor Contratado Doctor en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación de la Facultad de Educación y Centro de Formación del Profesorado de la UCM. Titular del Consejo de Atención a la Infancia y Adolescencia de la Comunidad de Madrid; Vocal de la Junta directiva de EAPN (European Networking Against Poverty) Madrid; Evaluador externo de la Agencia Nacional de Evaluación y prospectiva (ANEP). Ministerio de Economía y Competitividad y de Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (S.I.P.S).