Education as a means for social inclusion between cultures (the social values of young people from Ceuta with a christian and muslim background)
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.05Keywords:
intercultural education, constitutional values, social inclusion, young Christians and MuslimsAbstract
In the current context of radicalization of the social relations between human groups and peoples, they have to worry and question us about the situation of the social values of coexistence. Concerned by this, this article discusses the constitutional values of Ceuta young, differentiated by the culture of origin, Christian and Muslim, looking at these same values in young Europeans. Thus, we know the meaning of education in the cultivation of these universal values in the achievement of objectives of culture and world civilization. The study was conducted with Christian and Muslim youth between 15 and 20 years of the city of Ceuta, with a design cross-sectional and descriptive, using the questionnaire of constitutional values to understand the perception of young people about the values: dignity, freedom, responsibility, equality, solidarity and justice. The data were subjected to two models of analysis: Anova for differences and Factorial with the maximum likelihood method for revealing the conceptual structures. Results reflect an assimilable youth in Europe that allows recognizing that education is fulfilling its socializing function, Homogenizer e inclusive between cultures. However, the conceptual structures of young Muslims, on the values of dignity, freedom, equality, solidarity and justice, reflect differences that denote the cultural background and the traditions of Islam.
Education as a means for social inclusion between cultures (the social values of young people from Ceuta with a christian and muslim background)
Downloads
References
Albares, J.M. (2013). Impacto y transformaciones del islam en África Occidental. Cuadernos de estrategia. 163, (Copy dedicated to: Islamismos en (revolución: movilización social y cambio político), pp. 227-258.
Amador, L.V., Mateos, F., & Cárdena, R. (2011). La juventud europea y el funcionamiento de la sociedad. In Monreal, M.C., Mateos, F., Musitu, G. and Pérez, G. (Coord.). Juventud europea: valores y actitudes ante las instituciones democráticas. Madrid: Dykinson. S.L.
Anduiza, E. (2001). Actitudes, valores y comportamiento político de los jóvenes españoles y europeos: un estudio comparado. Madrid: INJUVE.
Ary, D., Jacobs, L.Ch. & Razavieh, A. (1998). Introducción a la investigación pedagógica. México City: McGraw-Hill.
Bruner, J. (1997). La educación puerta de la cultura. Madrid: Machado Grupo de Distribución S.L.
Bullejos de la Higuera, J. (2002). Algunas reflexiones sobre el rendimiento escolar de los estudiantes araboparlantes en Ceuta y su comparación con los marroquíes de la misma lengua que estudian en centros españoles de Marruecos. In Herrera Clavero, F., Mateos Claros, F. Ramírez Salguero, I. and Ramírez Fernández, S. (Coord.). Ceuta. Instituto de Estudios Ceutíes.
Cárdenas, R. (2008). Valores y actitudes de los jóvenes andaluces en contextos pluriculturales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. 15, pp. 75-86.
Charter of Fundamental Rights of the European Union (2000). Nice. After being reviewed, it was proclaimed again in 2007.
Duch, L. & Mèlich, J. C. (2009). Ambigüedades del amor. Madrid: Trotta.
El Hadri, S. (2009). Los derechos de la mujer en el Islam y su estatuto personal en el Magreb (Marruecos, Argelia y Túnez). Generalitat Valenciana, Valencia.
Elzo , J. (coord.) (2002). En los valores de los vascos y navarros ante el nuevo milenio: tercera aplicación de la encuesta europea de valores (1990, 1995, 1999). Madrid. Deusto University. Ediciones S.M.
Elzo , J. (2006). Informe de los jóvenes 2005. Madrid. Fundación Santa María.
Escarbajal, A (2011). Hacia la Educación Intercultural. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, pp. 131-149. Madrid. SIPS
Fraijó, M. (2004). Fundamentalismo y religión: el caso del islam. In Fraijó Nieto, M. and Román Alcalá, R. (Coord.): Fun¬damentalismo y violencia. Córdoba: C.A. UNED.
García, M. J. & Sánchez, R.F. (2013). La familia occidental en el siglo XXI: una perspectiva comparada. ESE: Estudios sobre educación, 25, 2013, pp. 31-47.
González-Anleo, J.M. (2005). Jóvenes y valores cívico-políticos. Educación y futuro: Revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 13, pp. 59-70
Hair, J. F., Anderson, Rolph E., Tatham, Ronald L. & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall.
Hossein, S. (1985). Vida y pensamiento en el Islam. Barcelone: Orbis.
Huntington, P. (1997). El choque de civilizaciones. Barcelone: Paidós.
Iglesias de Ussel, J., Meil, G. (2001). La política familiar en España. Barcelone: Ariel.
Jover, G. (2001). Educación y ciudadanía: el compromiso cívico de los jóvenes españoles. Teoría de la Educación: Edu¬cación y Cultura en la Sociedad de la Información, 2.
Knafo, A. & Schwartz, S. H. (2003). Parenting and adolescents’ accuracy in perceiving parental values. In Child Devel¬opment, Vol. 74, Number 2, pp. 595-611.
Lucini, F.G. (1993). Temas transversales y educación en valores. Madrid: Alauda.
Mateos, F. (2002). El valor social del igualitarismo en los adolescentes ceutíes. Eúphoros, 4, 2002, pp. 81-96
Manzini, V. (2001). Multiculturalidad, Interculturalidad: Conceptos y estrategias. Bologna: Bologna University.
Martínez, B, Musitu G. and Amador L. (2011). La relación entre familia y escuela. Un recurso ante la globalización. In Amador, L. and Musitu, G, (Direct.) Exclusión Social y Diversidad. Madrid, Trillas.
Martisauskiene, E. (2002). An educology of values education: the attitudes of thirteen to fifteen year old teenagers towards spiritual values: priorities, change and some pre-conditions. International Journal Of Educology, Vol. 16, Number 2, pp. 91-115.
Mínguez , R. & Ortega, P. (2003). Familia y transmisión de valores. Teoría de la educación, 15, 2003, pp. 33-56.
Monferrer, J.P. (2004). Oriente y occidente, choque de culturas. In Fraijó Nieto, M., and Román Alcalá, R. (Coord.): Fundamentalismo y violencia. Córdoba: C.A. UNED.
Monreal, M.C. & Pérez-Serrano, G. (2009). Valores democráticos en los jóvenes europeos. Sociedad educadora, socie¬dad lectora. Colección Estudios, 127 University of Castilla-La Mancha.
Monreal, M.C., Mateos, F., Musitu, G. & Pérez, G. (Coord.) (2011). Juventud europea: valores y actitudes ante las institu¬ciones democráticas. Madrid: Dykinson. S.L.
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial.
Orizo, F.A. (1991). Los nuevos Valores de los Españoles. Madrid: Fundación Santa María.
Orizo, F.A. (1996). Sistemas de valores en la España de los 90. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Palacios, S. (1997). Los valores humanos y la comprensión de la desobediencia civil. Revista de psicodidáctica, 3, 1997, pp. 113-131.
Pérez, C. (2004). Técnicas de Análisis Multivariante de Datos. Aplicaciones con SPSS. Madrid: Pearson Education.
Pérez De Guzmán-Puya, M.V. & Bas-Peña, E. (2010). Desafíos de la familia actual ante la escuela y las tecnologías de información y comunicación. Revista Educatio Siglo XXI, 28 (1), pp. 41-68.
Pérez De Guzmán-Puya, M.V., Martín, N. & Monreal, MC. (2011). La praxis de los valores de la Constitución Europea. In Monreal Gimeno, M.C., Mateos Claros, F., Musitu Ochoa, G. and Pérez-Serrano, G. (Coord.). Juventud europea: valores y actitudes ante las instituciones democráticas. Madrid: Dykinson. S.L.
Pérez-Díaz, V., Chulia, E., & Valiente, C. (2000). La familia española en el año 2000. Madrid, Argentaría-Visor.
Pérez-Serrano, G. (2000). Valores democráticos y conocimientos cívicos de los estudiantes universitarios. In García Garrido, J.L. (Coord.) (2000). La sociedad educadora, pp. 35-65. Madrid: Fundación Independiente.
Pérez-Serrano, G. (2001). Valores sociopolíticos de los Jóvenes. Estudio empírico. Pedagogía Social. Revista Interuni¬versitaria, 6, pp. 279-305.
Pérez-Serrano, G., Cárdenas, R., López, F., Mateos, F. & Pérez De Guzmán, M.V. (2003). Valores y actitudes democráti¬cas de los jóvenes andaluces. Seville: IAJ. Andalusian Department of the Presidency
Pérez-Serrano, G., Pérez De Guzmán, M.V., & López, F. (2008). Valores y actitudes sociopolíticas de los jóvenes euro¬peos. In López Noguero, F. (Dir.). La educación como respuesta a la diversidad. Una perspectiva comparada. Seville: Pablo de Olavide University and S.E.E.C.
Quintana, A. (2011). Las políticas públicas de juventud en Europa: cuatro casos y doce propuestas. Revista de Estudios de Juventud, 94, pp. 141-158.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
Román-Alcalá, R. (2004). Justicia internacional, derechos humanos y estados forajidos. In Fraijó Nieto, M. and Román Alcalá, R. (Coord.). Fundamentalismo y violencia. Córdoba: C.A. UNED.
Rontomé, C. (2003). Multiculturalidad y ciudadanía diferenciada en Ceuta. In Herrera, F., Mateos, F. Ramírez, I., y Ra¬mírez, S. (Coord.). Inmigración, interculturalidad y convivencia II (475-485). Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes.
Sartori, G. (2001). La sociedad multiétnica: pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid. Taurus.
Stallaert, Ch. (1998). Etnogénesis y etnicidad. Una aproximación histórico-antropológica al casticismo. Barcelone: Pro¬yecto A. Ediciones.
Páez, T. (2013). Libertad de expresión, democracia y propiedad. Derecom, 12, pp. 33-51.
Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos, iguales y diferentes? Madrid: Editorial PPC.
Unesco (1991). International Forum on Culture and Democracy. Prague.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.