Emotional intelligence and adolescence: perception, understanding, and regulation of emotions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.43.11

Keywords:

emotional intelligence, TMMS-24, Secondary Education, emotional education, emotions

Abstract

Emotional education should be recognized as an ongoing educational process aimed at cultivating emotional skills that enable individuals to thrive in society, thus contribu­ting to their personal and social well-being. Traditionally, educational institutions have focused primarily on knowledge transmission and cognitive development, often neglecting the emo­tional aspects of students. However, learning processes are inherently social, relying on inter­personal interactions and the comprehension and internalization of emotions. This research aims to examine how adolescents in Secondary Education perceive, understand, and regulate their emotions, while also assessing the influence of gender, age, and educational context. The Trait Meta Mood Scale-24 (TMMS-24) was administered to a sample of 528 students enrolled in the second cycle of Compulsory Secondary Education (3rd and 4th year) in public schools in the province of Seville, Spain. Employing an ex post facto, quantitative, cross-sectional, and descriptive design, this study found that a majority of the surveyed adolescents exhibit emo­tional awareness by attentively analyzing their emotions. Moreover, gender was identified as a variable of significance in the analysis of results. Furthermore, the age of the participants was found to impact how emotions are perceived, understood, and regulated. Lastly, the educa­tional context in which students are situated was highlighted as a significant factor influencing the study’s outcomes.

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Author Biographies

Fernando López-Noguero , Universidad Pablo de Olavide

Profesor Titular de Universidad adscrito al Departamento de Educación y Psicología Social de la Universidad Pablo de Olavide. Doctor “Honoris Causa” por la UNAN-Managua (Nicaragua), con una dilatada trayectoria investigadora y docente en los siguientes ámbitos y temáticas: Pedagogía Social, Animación Sociocultural, Intervención Sociocomunitaria, Educación para la Salud, forma­ción de agentes de cambio social e innovación docente. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

José Alberto Gallardo-López , Universidad de Cádiz

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar (Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Cádiz). Principales líneas de investigación: Pedagogía Social, Metodologías activas y participativas, Educación Emocional, Atención a la Diversidad y Tecnología Educativa. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

Irene García-Lázaro , Universidad de Sevilla

Profesora sustituta interina en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla) y profesora en la Uni­versidad Isabel I de Castilla. Principales líneas de investigación: Inteligencia Emocional, teorías del juego en el ámbito educativo, Tecnología Educativa y Pedagogía Social. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS).

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Published

2023-07-28