Perception of family relationships by young people in or having left state care: psychological well-being and academic and employment attributions and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.07

Keywords:

Youth, care system, social and family relationships, education, work

Abstract

The family unit provides fundamental support for the development and social integration of all people. It is even more crucial for particularly vulnerable youths, such as those currently in care or aged out of the care system. As they transition to adult life, these young people will face a variety of social and educational difficulties mainly related to their success with academics and employment, emotional regulation, and social integration. When determining whether individuals have transitioned well to adulthood according to the psy­chological well-being model –and considering young people’s attributions and expectations for school and work– researchers must focus on the socio-affective relationships between these youths and their families. The purpose of this study, which includes 102 young people from different regions of Spain who are in care or have left the care system, is to examine how these youths perceive their family relationships; and secondly, to determine how these relationships affect their psychological well-being and their academic and employment at­tributions and expectations. The methodology employed was quantitative and descriptive, with a quantitative non-experimental study design. Information was gathered using the fol­lowing questionnaires: EVAP4, EDATVA, and the Ryff Psychological Well-being Scale. Results showed that having a good relationship with family was linked to positive academic and em­ployment attributions and expectations. Furthermore, family relationships affect dimensions of psychological well-being in these young people: specifically, ‘self-acceptance’ and ‘purpose in life’. Higher scores on the self-acceptance subscale were directly linked to indicating a good relationship with family. Likewise, those with higher scores on the purpose in life subscale reported enjoying a positive family relationship. Among the main conclusions of the study, the relevance of establishing good family relationships as the backbone of support for the socio-educational insertion of this group stands out.

Author Biographies

Fernando López-Noguero, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Titular de Universidad de la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla). Sus líneas de investigación giran acerca de la investigación y el estudio en el ámbito de la Pedagogía, la Educación para la Salud, la formación/capacitación de agentes de cam­bio social, la Pedagogía Social, la Animación Sociocultural, el Ocio y el Tiempo Libre, así como la Docencia e Innovación Universitaria. Doctor “Honoris Causa” por la UNAN Managua (Nicaragua), ha sido Vicedecano de la Facultad de Ciencias Sociales y Subdirector de la Escuela de Trabajo Social de la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España), impartiendo en la actualidad su do­cencia en los Grados de Educación Social y Trabajo Social de la citada Universidad.

José Alberto Gallardo-López, Universidad Pablo de Olavide

Profesor de la Universidad Isabel I y de la Universidad Pablo de Olavide. Imparte docencia en los Grados de Educación Infantil y Primaria, así como en Educación Social y Trabajo Social. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social. Entre sus principales líneas de investigación destacan: la Pedagogía Social, la Inteligencia y la Ed­ucación Emocional, la Animación Sociocultural y el Desarrollo Comunitario.

Isabel Martínez-Sánchez, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Doctora en educación por la Universidad de Granada. Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I, en la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Forma parte del Grupo Internacional de Investigación sobre Inclusión Social y Derechos Humanos (TABA International Research Group). Trabaja en el campo de la educación superior, la evaluación de la calidad de la educación y los centros educativos, así como la metodología de investigación, donde cuenta con diferentes trabajos publicados tanto a nivel nacional como internacional. Ha participado en Proyectos de Investigación Nacionales e Internacionales, en Redes de Investigación para la Innovación Docente y en Congresos Internac­ionales y Nacionales como comunicante y ponente.

Margarita Vasco-González, Universidad Antonio de Nebrija

Profesora del Máster de Tecnologías de la información y comunicación para la educación y aprendizaje digital de la Universidad Antonio de Nebrija. Miem­bro del grupo de investigación sobre inclusión social y derechos humanos. TABA. Entre sus prin­cipales líneas de investigación se destacan: las Tecnologías de la información y comunicación aplicadas a la educación. El ocio digital vinculado a la intervención educativa y las redes sociales como herramientas inclusivas en colectivos de jóvenes vulnerables.

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Published

2022-02-26