Attitudes of parents and children towards shared family leisure

Authors

  • Eva Sanz Arazuri la Universidad de La Rioja
  • Magdalena Sáenz de Jubera Ocón la Universidad de La Rioja
  • Rufino Cano la Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.05

Keywords:

Leisure, family, youth, son, parents, perception

Abstract

The family institution is a very important agent in the construction of its mem¬bers’ entertainment, given its potential to make shared time become educational and val¬uable. It has been shown that shared family activities, including leisure, provide significant benefits to those who practice it, which leads us to link personal and social growth, as well as family welfare, with the time shared in the family. This study aims to analyze the attitude and predisposition of Spanish students and their parents to family conciliation and shared family leisure, considering variables such as the participation of each of its members in family activ¬ities, satisfaction about sharing free time, the amount of time they spend with the family, and the degree of perceived pressure to spend more time together. A quantitative methodologi¬cal approach was carried out through the application of the Spanish adaptation of the FACES IV questionnaire to a sample from Spain of 1764 students and 839 parents. This instrument gathers information about cohesion and flexibility perceived within the family. The results show that most Spanish students of post-compulsory secondary education and their parents perceive that all the family members participate in family activities, showing a high degree of satisfaction with shared leisure, which reveals a positive family atmosphere and very favorable attitudes of parents and children toward the practice of leisure activities within the family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Sanz Arazuri , la Universidad de La Rioja

Profesora Titular de Universidad en el área Didáctica de la Expresión Corpo¬ral de la Universidad de La Rioja. Doctora en Educación Física por la Universidad de Zaragoza. Desde el año 2000 es investigadora en el campo del ocio, la juventud, la familia y los compor¬tamientos físico-deportivos, como miembro del Grupo de investigación AFYDO de la Universi¬dad de La Rioja. En la actualidad es co-investigadora principal en un proyecto nacional de I+D+I (2018-2020), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad en la convocatoria de proyectos de investigación fundamental no orientada (Ref. EDU2017-85642-R) que persigue ana¬lizar el ocio y bienestar familiar en clave intergeneracional prestando especial atención en las redes abuelos-nietos

Magdalena Sáenz de Jubera Ocón , la Universidad de La Rioja

Profesora Contratada Interina en el área Didáctica de la Or¬ganización Escolar de la Universidad de La Rioja. Doctora por la Universidad de La Rioja. Es in¬vestigadora una línea de investigación relacionada campo del ocio, los valores, el diagnóstico y la orientación profesional, y el estudio de propuestas de Educación Inclusiva para los centros educativos. Miembro del Grupo de investigación AFYDO de la Universidad de La Rioja. En la ac¬tualidad es investigadora del proyecto nacional de I+D+I (2018-2020), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad en la convocatoria de proyectos de investigación fundamental no orientada (Ref. EDU2017-85642-R) que persigue analizar el ocio y bienestar familiar en clave intergeneracional prestando especial atención en las redes abuelos-nietos

Rufino Cano , la Universidad de La Rioja

Profesor Titular de Universidad en el área MIDE de la Universidad de Valladolid. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Desde 2013 colabora con el grupo de investiga¬ción AFYDO (Universidad de La Rioja). Es miembro del Grupo de Investigación, Red Colombiana de Investigación en Entornos Virtuales y a Distancia (RECIEVAD). Bogotá (Colombia). En la ac-tualidad es investigador del proyecto nacional de I+D+I (2018-2020), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad en la convocatoria de proyectos de investigación fundamental no orientada (Ref. EDU2017-85642-R) que persigue analizar el ocio y bienestar familiar en clave intergeneracional prestando especial atención en las redes abuelos-nietos

References

Agate, J. R., Zabriskie, R. B., Agate, S. T., & Poff, R. (2009). Family Leisure Satisfaction and Satisfaction with Family Life. Journal of Leisure Research, 41(2), 205-223.

Aristegui, I., & Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 188, 283-291. http://dx.doi.org/10.3989/ arbor.2012.754n2001

Barnes, G., Hoffman, J., Welte, J., Farrell, M., & Dintcheff, B. (2007). Adolescents´ Time Use: Effects on Substance Use, Delinquency and Sexual Activity. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 697-710. doi: http://dx.doi.org/10.1007/ s10964-006-9075-0

Bell, L., & Bell, D. (2005). Family dynamics in adolescence affect midlife well-being. Journal of Family Psychology, 19(1), 198–207. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0893-3200.19.2.198

Bell, L., & Bell, D. (2009). Effects of family connection and family individuation. Attachment & Human Development, 11(5), 471-490. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14616730903132263

Berntsson, L. T., & Ringsberg, K. C. (2014). Swedish parents´ activities together with their children and children´s health: A study of children aged 2-17 years. Scandinavian Journal of Public Health, 42(15), 41-51. doi:10.1177/1403494814544901

Buxarrais M. R., & Escudero, A. (2014). Ocio en familia: una estrategia para promover el valor de la corresponsabilidad en la familia. En M.R. Buxarrais y M. Burguet (Ed.), La conciliación

, laboral, social y personal: una cuestión ética (pp. 105-128). Barcelona, España: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona

Caballo, M., B., Gradaílle, R. & Merelas, T. (2012). Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos es: situación de la infancia en la Galicia urbana. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20,179-202. doi: 10.7179/PSRI

Craig, L., & Mullan, K. (2012). Shared Parent-Child Leisure Time in Four Countries. Leisure Studies, 31(2), 211-229. doi:10. 1080/02614367.2011.573570

Crouter, A. C., Head, M. R., McHale, S.M., & Tucker, C. J. (2004). Family time and the psychosocial adjustment of adolescent siblings and their parents. Journal of Marriage and Family, 66(1), 147-162. doi: http://dx.doi. org/10.1111/j.0022-2445.2004.00010.x-i1

Cuenca, M., Aguilar, E., & Ortega, C. (2010). Ocio para innovar. Bilbao: Universidad de Deusto, Documentos de estudios de ocio, 42.

Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Bilbao: Universidad de Deusto

Devos, F. (2006). Jóvenes pero alcanzables. Técnicas de marketing para acercar la cultura a los jóvenes. Madrid: Fun¬dación Autor.

Elzo, J. (2004). Tipología y socialización de las familias españolas. Arbor, 178(702), 205-229. http://dx.doi.org/10.3989/ arbor.2004.i702.566

Fraguela, R., Lorenzo, J. J., & Varela, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos en la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 429-446. Recuperado de: http://goo.gl/tnjeFW

Gabinete de prospección sociológica del Gobierno Vasco (2012). La familia en la CAPV. Gobierno Vasco.

Gabinete de prospección sociológica del Gobierno Vasco (2017). La familia. Gobierno Vasco.

González, J., & De la Fuente, R. (2007). Intergenerational grand-parent/grandchild relations: the socioeducational role of grand-parents. Educational Gerontology, 34, 67-88. doi: 10.1080/03601270701763993

Grosso, G., Marventano, S., Nolfo, F., Rametta, S., Bandini, L., Ferranti, R.,… Mistretta, A. (2013). Personal eating, li¬festyle, and family-related behaviours correlate with fruit and vegetable consumption in adolescents living in Sicily, southern Italy. International Journal for Vitamin and Nutrition Research, 83(6), 355-366. doi: http://dx.doi. org/10.1024/0300-9831/a000177

Hornberger, L. B., Zabriskie, R. B., & Freeman, P. (2010). Contributions of Family Leisure to Family Functioning Among Single-Parent Families. Leisure Sciences, 32 (2), 143-161, http://dx.doi.org/10.1080/01490400903547153

Lobo, J. L., & Menchén, F. (2004). Libertad y responsabilidad en el tiempo libre. Estrategias y pautas para padres y educadores. Madrid: Pirámide.

Mari-Klose, P. y Escapa Solanas, S. (2015). Solidaridad intergeneracional en época de crisis: ¿mito o realidad? Panorama Social, 22(2), 61-78.

Maynard, M. J., & Harding, S. (2010). Ethnic differences in psychological well-being in adolescence in the context of time spent in family activities. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 45(1), 115-123. doi: https://doi.org/10.1007/ s00127-009-0047-z

Muñoz, J. M., & Olmos, S. (2010) Adolescencia, tiempo libre y educación. Un estudio con alumnos de la ESO. Educación XX1, 13(2), 139-162.

Offer, S. (2014). Time with children and employed parents’ emotional well-being. Social science research, 47, 192-203. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2014.05.003

Olson, D. H. (2008). FACES. IV Manual. Minneapolis (MN): Life Innovations.

Orte, C., Ballester, Ll., & March, M. (2013). El enfoque de la competencia, una experiencia de trabajo socioedu¬cativo con familias. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 21, 13-37.

Pérez Milena, A., Martínez Fernández, M. L., Mesa, I., Pérez Milena, R., Leal, F. J., & Jiménez Pulido, I. (2009). Cambios en la estructura y en la función del adolescente en la última década (1997-2007). Atención primaria, 41 (9), 479-486. http://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2009.03.015

Pinxten, W., & Lievens, J. (2014). The importance of economic, social and cultural capital in understanding health in¬equalities: using a Bourdieu-based approach in research on physical and mental health perceptions. Sociol Health & Illn. 36(7), 1095-110. doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-9566.12154

Rivero, N., Martínez-Pampliega, A., & Olson, D. (2010). Spanish Adaptation of the FACES IV Questionnaire. Psychome¬tric Characteristics. The Family Journal, 18, 288-296.

Sharp, E. H., Caldwell, L. L., Graham, J. W., & Ridenour, T. A. (2006). Individual motivation and parental influence on adolescents’ experiences of interest in free time: a longitudinal examination. Journal of youth and adolescence, 35(3), 359-372.

Shaw, S. (2008). Family Leisure and Changing Ideologies of Parenthood. Sociology Compass, 2 (2), 688-703. doi: https:// doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00076.x

Smith, K. M., Freeman, P. A., & Zabriskie, R. B. (2009). An Examination of Family Communication Within the Core and Balance Model of Family Leisure Functioning. Family Relations, 58 (1), 79-90.

Valdemoros, M. A., Ponce de León A., Sanz, E., & Caride, J. A. (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-depor¬tivo juvenil: Nuevas Perspectivas para la reflexión y la acción. Arbor, 190(770): a192. doi: https://doi.org/10.3989/ arbor.2014.770n6013

Veenstra, G., & Patterson, A. C. (2012) Capital relations: mediating and moderating effects of cultural, economic, and social capitals on mortality in Alameda County, California, International Journal of Health Services, 42(2), 277–291. doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-9566.12105

Wong, S. K. (2005). The effects of adolescent activities on delinquency: A differential involvement approach. Journal of Youth and Adolescence, 34(4), 321-333. doi:10.1007/s10964-005-5755-4

Zaborskis, A., Zemaitiene, N., Borup, I., Kuntsche, E., & Moreno, C. (2007). Family joint activities in a cross-national perspective. BMC Public Health, 7(94), 1-14. doi:10.1186/1471-2458-7-94

Zabriskie, R. B., & McCormick, B. P. (2001). The Influences of Family Leisure Patterns on Perceptions of Family Functio¬ning. Family Relations, 50(3), 281–289. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-3729.2001.00281.x

Zabriskie, R. B., & McCormick, B. P. (2003). Parent and child perspectives of family leisure involvement and satisfaction with family life. Journal of Leisure Research, 35(2), 163-189. Recuperado de: http://goo.gl/4acrxf

Published

2018-07-27