Attitudes, knowledge and risky practices facing with the human inmunodeficiency virus between the university population of Chontales (Nicaragua)

Authors

  • Fernando López-Noguero Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)
  • David Cobos-Sanchiz Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)
  • Encarnación Mª Reyes-Costales BarkraftAssistens AB (Suecia)

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.08

Keywords:

HIV, prejudice, stereotypes, health, community education

Abstract

In this article a study between the university population of Centro Regional Chontales in Universidad Nacional Autónoma of Nicaragua is presented. The attitudes facing with the HIV are analyzed and the knowledge that the lecturers and students have about this topic, also the risky practices that they usually realize.Method:Only one ad hoc questionnaire was used with questions about sexual orientation, sexual habits and birth control, knowledge about HIV, other sexually transmitted diseases, attitudes, perceptions and risky practices. A proportional stratified sampling was used to select the samples. Descriptive analysis (percentage), correlation analysis (correlation coefficient) and contrast of the non-parametric hypothesis bymeans of the correlation coefficient test. Results: Fromthe analysis realized we can deduce that there is still a lack of awareness about the transmission routes of the disease (just the 14,57 % of the students and the 8,43 % of the lecturers knows that the spread is possible by blood transfusion in certain conditions.) There are problems by means of attitudes and risky practices (almost the 59 % of the students states that they do not use any type of birth control in their sexual relations) also the persistency of social discrimination elements (almost the 42%of the students states that theywould not livewith a person with AIDS or they say that they do not know if they would do it or not due to fear of transmission.)Conclusions: It has been considered necessary to develop social and educational initiatives of healthy promotion in this environment, a multisectorial questions approach facing with the HIV, where the social and educational has a prevailing place

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando López-Noguero , Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)

Profesor Titular de Pedagogía Social / Animación Sociocultural de la Universidad Pablo de Olavide  (Sevilla, España).

Doctor en Pedagogía, con una amplia trayectoria en investigación y formación en ámbitos relacionados con la Pedagogía Social, la Intervención Sociocomunitaria, la Educación para la Salud, la Animación Sociocultural, la formación/capacitación de agentes de cambio social, etc. desarrollando diferentes proyectos de ámbito nacional e internacional en las citadas temáticas.

Autor/coordinador de decenas de libros y artículos, entre los que podríamos destacar: "La formación del animador sociocultural" (Huelva: @gora), "Investigar en Educación Social" (Junta Andalucía: Sevilla), "La educación como respuesta a la diversidad. Una perspectiva comparada" (SEEC: Sevilla), "Valores y actitudes democráticas en los jóvenes andaluces" (Junta de Andalucía: Sevilla), etc.

En los últimos años ha profundizado en la innovación docente en la enseñanza superior, siendo autor del libro de referencia: "Metodología participativa en la enseñanza universitaria" (2005, Narcea).

Algunas de sus publicaciones pueden consultarse en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=179933

Twitter: @AnimacionSC

References

Brooks, R. A.,Martín, D. J.,Ortiz, D. J. & Veniegas, R.C. (2004). Perceived barriers to employment among persons living with HIV/AIDS. Aids Care, 16, 756-766.

Caballero-Hoyos, J.R. & Villaseñor-Sierra, A. (2003). Conocimientos sobre el VIH/sida en adolescentes urbanos: consenso cultural de dudas e incertidumbres. Salud Pública de México, 45 (1), 108-114.

Gobierno de Nicaragua (2010). Informe nacional sobre los progresos realizados en la aplicación del UNGASS, Nicaragua 2008-2009. Managua: Comisión nicaragüense del SIDA.

López-Noguero, F., Cobos, D. & Morón, J. A. (2011). Un proyecto de investigación e intervención socioeducativa: Observatorio de Calidad de Vida, Desarrollo y Educación para la Salud de la UNANManagua. II Jornada Monográfica de la Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social. Madrid (España), 29 de abril.

May, R. M. & Anderson, R. M. (1979). Dynamic biology of infectious diseases. Nature, 280: 455-461.

Molina, M.C. & Cabra, Q. (2006). Nuevos retos de la Educación para la Salud: las sociedades multiculturales y las nuevas prioridades. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 12-13, 2ª época: 71-85.

Morón, J. A., López-Noguero, F. & Cobos, D. (2011a). La problemática del SIDA. Una aproximación socioeducativa. Sevilla: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua y Universidad Pablo de Olavide.

Morón, J. A., López-Noguero, F. & Cobos, D. (2011b). El Observatorio de Calidad de Vida, Desarrollo y Educación para la Salud de la UNAN-Managua. V Congreso de Universidad y Cooperación al Desarrollo. Cádiz (España), 6-8 de abril.

ONUSIDA (2007). Informe anual ONUSIDA 2006. Hacer rendir el dinero. Ginebra: Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/SIDA-ONUSIDA.

ONUSIDA (2008). Informe sobre la epidemia mundial de SIDA 2008. Ginebra: Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/SIDA-ONUSIDA.

ONUSIDA (2011). Informe de ONUSIDA para el Día mundial del SIDA. Ginebra: Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/SIDA-ONUSIDA.

Salas, P., Taylor, L., Quesada, M., Garita, A. C. & León, D. (2011). Conocimientos y actitudes de los estudiantes universitarios costarricenses con respecto al VIH/SIDA. Revista de Ciencias Sociales, 131-132, 27-36.

Sánchez-Lázaro, A. Mª. (2006). Algunas pruebas de la eficacia de la Educación para la Salud. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 12-13, 2ª época, 87-100.

UNAIDS (2008). Redefining AIDS in Asia. Crafting an Effective Response Report of the Commission on AIDS in Asia. New Delhi: Oxford University Press.

Uribe, A., Vergara, T. & Barona, C. (2009). Susceptibilidad y autoeficacia frente al VIH/Sida en adolescentes de Cali-Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 1513-1533.

Vidal, F., Palma, I., Barrientos, J., Concha, R., Carrasco, M., Santana, P. & Donoso, C. (2008). VIH/SIDA y estudiantes de Pedagogía: Desafíos pendientes en la formación universitaria. Diálogos Educativos, 16. Retrieved from http://www.umce.cl/~dialogos/n16_2008/vidal.swf

Published

2013-12-13