Educational measures with young offenders: the case of Germany and Spain

Keywords: young offenders, educational measures, comparative study, law for young people

Abstract

Juvenile justice develops its intervention taking into account the particularities of the psycho-evolutionary and social moment of young people. Intervention with juvenile offenders has the dual objective of rehabilitating the young and preventing recidivism or the start of a criminal career.  This paper follows the comparative method to analyse the legal and educational measures followed in two European countries such as Germany and Spain, with the aim of knowing the appropriateness of these measures. A double analysis is carried out for this purpose. On the one hand, the law for minors, its reforms, results, principles and punitive level for the young offender in each country. On the other hand, the educational measures applied from the possibilities allowed by the legal framework. The results give an insight into two legal systems for young people where important differences can be seen, the Spanish one being more punitive than the German one. There is also resistance from legal operators, both in Germany and Spain, to make the law more harmful. It concludes by advocating the use of educational and rehabilitative measures that have proven to be effective in reducing recidivism and increasing reintegration.

Author Biographies

Antonia Lozano-Díaz, Universidad de Almería

Maestra y psicopedagoga. Es funcionaria de educación desde 1997, en la actualidad se desempeña como Profesora Ayudante Doctora en la Universidad de Almería en el área de Teoría e Historia de la educación desde 2017. Pertenece al grupo de Investigación HUM1028 “Investigación Internacional Comparada”. Sus tópicos actuales de investigación se centran en educación comparada, menores infractores, ciudadanía digital, etc.

Fabiola Chacón-Benavente, Universidad de Almería

Educadora Social e Integradora Social. En la actualidad es funcionaria interina en una entidad local, donde desarrolla la Estrategia Regional Andaluza para la Cohesión e Inclusión Social (ERACIS), trabajo que compagina a su vez con el desempeño de Profesora Asociada en la Universidad de Almería, en el Área de Teoría e Historia de la Educación desde 2019. Pertenece al grupo de Investigación HUM1028 “Investigación Internacional Comparada”. Sus tópicos actuales de investigación se centran en educación comparada, historia de la
educación social, servicios sociales, menores y jóvenes.

Christian Roith, Universidad de Almería

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (1999) y Licenciado en Pedagogía por la Bayerische Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Alemania (1986). Actualmente es profesor titular de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Almería. De 2000 a 2011 fue profesor de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Alcalá. Sus intereses académicos se centran en los campos de la educación comparada y la historia de la educación. En 2000 fue aceptado como miembro de la International Standing Conference for the History of Education (ISCHE). También es miembro de la Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE).

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Published
2021-01-18