Global policy beyond the national. Educational reform (LOMCE) and the standardisation regime (OECD)

Main Article Content

Geo Saura Casanova
Julián Luengo Navas

Abstract

INTRODUCTION. This essay focuses on the theorical and contextual effects of the standardisation in the education policies. Specifically, we analyse the role of the OECD in global education governance through PISA, as one of the characteristic of the Global Education Reform Movement. METHOD. The methodological process uses a dual dimension. On the one hand, we use historical and interpretative analyses to understand what is the standardisation and how the OECD legitimises power and control relationships as a government model. On the other hand, using Critical Discourse Analysis, we examine some discourses that have been utilised to justify the new education spanish reform (LOMCE). RESULTS. The standardisation system and the OECD governance are characterising the global reform of public education. The Spanish education reform act is based in these characteristics and its discourses have used the symbolic power occupied by the OECD. DISCUSSION. The educational systems have been reformed in order to increase their countries economies and for the competitive improve between regions. Furthermore, this process can be understood as a practice and strategy which countries govern themselves under the global governance

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Saura Casanova, G., & Luengo Navas, J. (2015). Global policy beyond the national. Educational reform (LOMCE) and the standardisation regime (OECD). Bordon. Revista De Pedagogia, 67(1), 135–148. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67109
Section
Articles
Author Biographies

Geo Saura Casanova, Universidad de Granada

Geo Saura es candidato a doctor por la Universidad de Granada del departamento de Pedagogia desarrollado el Proyecto I+D del Ministerio de Educación “Dinámicas de privatización exógenas y endógenas en y de la educación: la implementación del modelo de cuasi-mercado en España.

Julián Luengo Navas, Universidad de Granada

Julián Luengo Navas es Profesor titular de Política Educativa y Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Granada. Sus principales áreas de investigación incluyen el estudio de las desigualdades y la segregación social, la historia de la educación, la investigación cualitativa, el análisis de las políticas educativas y los procesos de privatización en la educación pública. Actualmente, está coordinando el Proyecto I+D (Ministerio de Educación “Dinámicas de privatización exógenas y endógenas en y de la educación: la implementación del modelo de cuasi-mercado en España”.