Early developmental experiences and their relationship to learning processes in adolescence

Main Article Content

J. Reinaldo Martínez-Fernández
Anna Ciraso-Calí
María Laura de la Barrera
Laura Betiana García-Ravidá
Carla Quesada-Pallarès

Abstract

INTRODUCTION. In this study, we review a number of contributions on early developmental experiences and, in an exploratory manner, relate data from those experiences to learning patterns observed in adolescence. The aim was to explore the relationships between some variables related to pregnancy, childbirth, and parenting; with the learning patterns, effort and academic performance at the beginning of High School. METHOD. The participants are 42 students from 1st year of High School, and their mothers. There are a total of 19 girls (45.2%) and 23 boys (54.8%) all with an average age of 12 (SD= 0.50). The pupils answered the Inventory of Learning Patterns, and the mothers/families completed a retrospective sheet about the variables associated to pregnancy, childbirth and parenting. RESULTS. The results show significant relationships between experiences considered problems during pregnancy and parenting; and these explain an important proportion of the variance of the Undirected pattern (the most inadequate) at the beginning of Secondary Education. Consequently, the most adaptive patterns (Meaning directed and Application directed) correlate significantly more positively with effort and academic performance. CONCLUSIONS. The findings indicate that it seems very relevant that from the beginning of Primary Education the most exhaustive individual information about the experience of pregnancy, childbirth and parenting that seem to influence development should be obtained. Likewise, information related to the family structure and environment should be gathered to enable resilience actions to be proposed from the earliest age.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez-Fernández, J. R., Ciraso-Calí, A., de la Barrera, M. L., García-Ravidá, L. B., & Quesada-Pallarès, C. (2021). Early developmental experiences and their relationship to learning processes in adolescence. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(3), 99–114. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81394
Section
Articles
Author Biographies

J. Reinaldo Martínez-Fernández, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctor en Psicología Cognitiva. Profesor agregado del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la UAB. Fundador y coordinador del Grupo de Investigación PAFIU. Se desempeña como investigador, asesor y formador de formadores para instituciones educativas en Argentina, Brasil, Chile, Colombia, España, México y Venezuela. Posee diversas publicaciones en revistas de impacto internacional, capítulos en libros, contribuciones a congresos internacionales, proyectos de innovación docente. En general, estudios sobre patrones de aprendizaje.

Anna Ciraso-Calí, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Pedagoga, Máster en Metodologías de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud. Investigadora y profesora asociada en la Universitat Autònoma de Barcelona y doctoranda del programa de Doctorado Interuniversitario UAB-UB en Psicología de la Comunicación y Cambio. Miembro del grupo de investigación reconocido GIPE. Sus áreas de investigación se centran en la formación profesional inicial, la transferencia de los aprendizajes, la evaluación de la formación, el empoderamiento juvenil y los patrones de aprendizaje. Autora, en los últimos cinco años, de seis publicaciones en revistas de impacto y tres capítulos en libros.

María Laura de la Barrera, Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina)

Doctora en Psicología, Máster en Neurociencias y Biología del Comportamiento, Magister en Neuropsicología, licenciada en Psicopedagogía. En los últimos cinco años tiene cinco publicaciones en revistas de impacto internacional, seis capítulos en libros, contribuciones a congresos internacionales y nacionales, así como proyectos de investigación y de innovación docente. Sus investigaciones se centran en torno a neurociencia, psicología educacional y patrones de aprendizaje.

Laura Betiana García-Ravidá, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctora en Psicología de la Educación. Miembro del grupo de Investigación PAFIU. En los últimos cinco años tiene tres artículos de impacto internacional, un artículo de divulgación, cinco capítulos en libro, participación en proyectos de innovación docente, y en congresos internacionales y nacionales. Sus líneas de investigación se centran en los patrones de aprendizaje en los diferentes ámbitos de educación formal e informal.

Carla Quesada-Pallarès, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctora en Educación. Miembro del Grupo de Investigación GIPE y colaboradora del Grupo PAFIU y CompREd. En los últimos cinco años tiene más de diez publicaciones en revistas de impacto internacional y numerosas contribuciones a congresos internacionales. Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de la formación —permanente, continua, docente— y en métodos de investigación aplicados a la educación.

References

Allison, P. D. (1999). Comparing logit and probit coefficients across groups. Sociological Methods y Research, 28(2), 186-208. https://doi.org.10.1177/0049124199028002003

Balado Alves, C., Rivas Torres, R. M., López-Gómez, S. y Taboada Ares, E. M. (2017). Evaluación neuropsicológica de las dificultades de aprendizaje lectoescritoras en el aula. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1, 163-168.

Béjar-Póveda, C. y Santiago-Vasco, M. (2017). Influencia del estrés materno durante el embarazo en el desarrollo cognitivo del niño: una revisión. Matronas profesión, 18(3), 115-122.

Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J. y Hamaker, C. (1998). Learning styles: A crosssectional and longitudinal study in higher education. British Journal of Educational Psychology, 68, 427-441. https://doi.org.10.1111/j.2044-279.1998.tb01302.x

Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J. y Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Diferencies 29, 1057-1068. https://doi.org.10.1016/S0191-8869(99)00253-6

Cañellas, X. y Sanchís, J. (2016). Niños sanos, adultos sanos. La salud empieza a programarse en el embarazo. Plataforma Actual.

De Andrés, C. y Gutiez, P. (2018). Oportunidad y continuidad de la educación prenatal. En A. de la Herrán, M. Hurtado-Fernández y P. García-Sempere (coords.), Educación prenatal y Pedagogía prenatal: Nuevas perspectivas para la investigación, la enseñanza y la formación. REDIPE-Capítulo de Estados Unidos (Bowker-Books).

De la Barrera, M. L., Donolo, D. y Rinaudo, M. C. (2010). Estilos de aprendizaje en alumnos universitarios: peculiaridades al momento de aprender. Revista Estilos de Aprendizaje, 6(6), 48-66.

Diseth, A., Pallesen, S., Brunborg, G. S. y Larsen, S. (2010). Academic achievement among first semester undergraduate psychology students: the role of course experience, effort, motives and learning strategies. Higher Education, 59, 335-352. https://doi.org.10.1007/s10734-009-9251-8

Donche, V., Coertjens, L., Van Daal, T., De Maeyer, S. y Van Petegem, P. (2014). Understanding differences in student learning and academic achievement in first year higher education: an integrative research perspective. En D. Gijbels, V. Donche, J. T. E. Richardson y J. D. Vermunt (eds.), Learning patterns in higher education: dimensions and research perspectives (pp. 214-231). Routledge.

Duff, A., Boyle, E., Dunleavy, K. y Ferguson, J. (2004). The relationship between personality, approach to learning and academic performance. Personality and Individual Differences, 36, 335- 352. https://doi.org.10.1016/j.paid.2003.08.020

Fuller, S. C. (2014). The effect of prenatal natural disaster exposure on school outcomes. Demography, 51(4), 1501-1525. https://doi.org.10.1007/s13524-014-0310-0

Gaeta González, M. L., Reyes Vergara, M. L., González Rabino, M. L., García-Béjar, L., Espinosa Jiménez, M., Gutiérrez Niebla, M. I. y Benítez Ríos, Y. (2020). Perspectiva de futuro, patrones de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios mexicanos. Estudios sobre Educación, 39, 9-31. https://doi.org.10.15581/004.39.9-31

García-Ravidá, L. B. (2017). Patrones de aprendizaje en universitarios latinoamericanos: Dimensión cultural e implicaciones educativas [tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona].

González-Rodríguez, D., Vieira, M. J. y Vidal, J. (2019). Variables que influyen en la transición de la Educación Primaria a la Educación Secundaria Obligatoria. Un modelo comprensivo. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(2), 85-108. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68957

Hederich-Martínez, C. y Camargo Uribe, A. (2019). Revisión crítica del modelo de patrones de aprendizaje de J. Vermunt. Revista Colombiana de Educación, 77, 1-26. https://doi.org/10.17227/rce.num77-9469

Karbownik, K. y Wray, A. (2019). Long-run consequences of exposure to natural disasters. Journal of Labor Economics, 37(3), 949-1007. https://doi.org/10.1086/702652

Kingston, D. y Tough, S. (2014). Prenatal and postnatal maternal mental health and school-age child development: a systematic review. Maternal and child health journal, 18(7), 1728-1741. https://doi.org/10.1007/s10995-013-1418-3

Loyens, S., Rikers, R. y Schmidt, H. (2008). Relationship between student’s conceptions of constructivist learning and their regulation and processing strategies. Instructional Science, 36, 445-462. https://doi.org/10.1007/s11251-008-9065-6

Manzari, N., MatvienkoSikar, K., Baldoni, F., O’Keefe, G. W. y Khashan, A. S. (2019). Prenatal maternal stress and risk of neurodevelopmental disorders in the offspring: a systematic review and metaanalysis. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 54, 1299-1309. https://doi.org/10.1007/s00127-019-01745-3

Martínez-Fernández, J. R., Galera Bassachs, A. y García-Orriols, J. (2017). Patrones de aprendizaje en Educación Primaria. Identificación y acciones formativas inclusivas. Manual de Educación Primaria. Orientaciones y Recursos. 6-12 años. PD43 2-2017 Versión 83032 DT0000255666. Wolters Kluwer.

Martínez-Fernández, J. R., García-Orriols, J. y García-Ravidá, L. B. (2015). Inventario de Patrones de Aprendizaje – ILP. Grupo de Investigación PAFIU. Universitat Autònoma de Barcelona.

Martínez-Fernández, J. R., García-Ravidá, L., García Orriols, J. y Martí Garbayo, L. (2018). Desarrollo personal y aprendizaje: desafíos a la escuela desde una mirada longitudinal a los patrones de aprendizaje. Contextos de Educación, 25, 54-66.

Martínez-Fernández, J. R. y Vermunt, J. D. (2015). A cross-cultural analysis of the patterns of learning and academic performance of Spanish and Latin-American undergraduates. Studies in Higher Education, 40(2), 278-295. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.823934

Martini, J., Knappe, S., Beesdo-Baum, K., Lieb, R. y Wittchen, H.-U. (2010). Anxiety disorders before birth and self-perceived distress during pregnancy: Associations with maternal depression and obstetric, neonatal and early childhood outcomes. Early Human Development, 86(5), 305-310. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2010.04.004

Phan, H. P. (2008). Unifying different theories of learning: theoretical framework and empirical evidence. Educational Psychology, 28(3), 325-340. https://doi.org/10.1080/01443410701591392

Rigo, D. Y., De la Barrera, M. L. y Travaglia, P. (2017). Diseñar la clase aportes desde las neurociencias y la psicología educacional. Rev. Psicopedagogía, 34(105), 268-275.

Ruiz-Bueno, C. y García-Orriols, J. (2019). ¿Qué nos aporta el modelo de patrones de aprendizaje para el diseño de acciones formativas? Revista Colombiana de Educación, 77, 321-341. https://doi.org/10.17227/rce.num77-9527

Slaats, A., Lodewijks, H. y Van der Sanden, J. M. (1999). Learning styles in secondary vocational education: disciplinary differences. Learning and Instruction, 9, 475-492.

Smith, L., Krass, I., Sainsbury, E. y Grenville, R. (2010). Pharmacy students’ approaches to learning in undergraduate and graduate entry programs. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(6), 1-6. https://doi.org/10.5688/aj7406106

Song, Y. y Vermunt, J. D. (2021). A comparative study of learning patterns of secondary school, high school and college students. Studies in Educational Evaluation, 68. http://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100958

Vanthournout, G., Gijbels, D., Coertjens, L., Donche, V. y Van Petegem, P. (2012). Students’ persistence and academic success in a first-year professional bachelor program: the influence of students’ learning strategies and academic motivation. Education Research International, Article ID 152747. https://doi.org/10.1155/2012/152747

Vázquez, S. (2009). Rendimiento académico y patrones de aprendizaje en estudiantes de ingeniería. Ingeniería y universidad, 13, 105-136.

Vermunt, J. D. (1998). The regulation of constructive learning processes. British Journal of Educational Psychology, 68, 149-171. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1998.tb01281.x

Vermunt, J. D. (2005). Relations between student learning patterns, personal and contextual factors, and academic performance. Higher Education, 49, 205-234. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6664-2

Vermunt, J. D. y Donche, V. (2017). A Learning Patterns Perspective on Student Learning in Higher Education: State of the Art and Moving Forward. Educational Psychology Review, 29, 269-299. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9414-6