Early developmental experiences and their relationship to learning processes in adolescence

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J. Reinaldo Martínez-Fernández
Anna Ciraso-Calí
María Laura de la Barrera
Laura Betiana García-Ravidá
Carla Quesada-Pallarès

Abstract

INTRODUCTION. In this study, we review a number of contributions on early developmental experiences and, in an exploratory manner, relate data from those experiences to learning patterns observed in adolescence. The aim was to explore the relationships between some variables related to pregnancy, childbirth, and parenting; with the learning patterns, effort and academic performance at the beginning of High School. METHOD. The participants are 42 students from 1st year of High School, and their mothers. There are a total of 19 girls (45.2%) and 23 boys (54.8%) all with an average age of 12 (SD= 0.50). The pupils answered the Inventory of Learning Patterns, and the mothers/families completed a retrospective sheet about the variables associated to pregnancy, childbirth and parenting. RESULTS. The results show significant relationships between experiences considered problems during pregnancy and parenting; and these explain an important proportion of the variance of the Undirected pattern (the most inadequate) at the beginning of Secondary Education. Consequently, the most adaptive patterns (Meaning directed and Application directed) correlate significantly more positively with effort and academic performance. CONCLUSIONS. The findings indicate that it seems very relevant that from the beginning of Primary Education the most exhaustive individual information about the experience of pregnancy, childbirth and parenting that seem to influence development should be obtained. Likewise, information related to the family structure and environment should be gathered to enable resilience actions to be proposed from the earliest age.

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How to Cite
Martínez-Fernández, J. R., Ciraso-Calí, A., de la Barrera, M. L., García-Ravidá, L. B., & Quesada-Pallarès, C. (2021). Early developmental experiences and their relationship to learning processes in adolescence. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(3), 99–114. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81394
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Author Biographies

J. Reinaldo Martínez-Fernández, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctor en Psicología Cognitiva. Profesor agregado del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la UAB. Fundador y coordinador del Grupo de Investigación PAFIU. Se desempeña como investigador, asesor y formador de formadores para instituciones educativas en Argentina, Brasil, Chile, Colombia, España, México y Venezuela. Posee diversas publicaciones en revistas de impacto internacional, capítulos en libros, contribuciones a congresos internacionales, proyectos de innovación docente. En general, estudios sobre patrones de aprendizaje.

Anna Ciraso-Calí, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Pedagoga, Máster en Metodologías de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud. Investigadora y profesora asociada en la Universitat Autònoma de Barcelona y doctoranda del programa de Doctorado Interuniversitario UAB-UB en Psicología de la Comunicación y Cambio. Miembro del grupo de investigación reconocido GIPE. Sus áreas de investigación se centran en la formación profesional inicial, la transferencia de los aprendizajes, la evaluación de la formación, el empoderamiento juvenil y los patrones de aprendizaje. Autora, en los últimos cinco años, de seis publicaciones en revistas de impacto y tres capítulos en libros.

María Laura de la Barrera, Universidad Nacional de Río Cuarto (Argentina)

Doctora en Psicología, Máster en Neurociencias y Biología del Comportamiento, Magister en Neuropsicología, licenciada en Psicopedagogía. En los últimos cinco años tiene cinco publicaciones en revistas de impacto internacional, seis capítulos en libros, contribuciones a congresos internacionales y nacionales, así como proyectos de investigación y de innovación docente. Sus investigaciones se centran en torno a neurociencia, psicología educacional y patrones de aprendizaje.

Laura Betiana García-Ravidá, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctora en Psicología de la Educación. Miembro del grupo de Investigación PAFIU. En los últimos cinco años tiene tres artículos de impacto internacional, un artículo de divulgación, cinco capítulos en libro, participación en proyectos de innovación docente, y en congresos internacionales y nacionales. Sus líneas de investigación se centran en los patrones de aprendizaje en los diferentes ámbitos de educación formal e informal.

Carla Quesada-Pallarès, Universitat Autònoma de Barcelona (España)

Doctora en Educación. Miembro del Grupo de Investigación GIPE y colaboradora del Grupo PAFIU y CompREd. En los últimos cinco años tiene más de diez publicaciones en revistas de impacto internacional y numerosas contribuciones a congresos internacionales. Sus líneas de investigación se centran en la evaluación de la formación —permanente, continua, docente— y en métodos de investigación aplicados a la educación.

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