The impact of gender roles on sexist attitudes of adolescents in the school environment

Main Article Content

Gladys Merma-Molina
Diego Gavilán-Martín
David Molina Motos
Mayra Urrea-Solano

Abstract

INTRODUCTION. Sexism and gender-based violence are serious social issues. The objectives of the study are: 1) to analyze the role of gender-based stereotypes in adolescent behavior that promote sexist attitudes and 2) to identify the possible relationships between gender role self-assignment and sexist attitudes. METHOD. A cross-sectional study was designed. A total of 1508 adolescents participated. The mean age distribution was M=14.83. Two instruments were used: The Traditional Masculinity-Femininity Scale and the Gender Role Attitude Scale questionnaire. RESULTS. 1) Adolescents adopt typically male and female roles; with the male and hegemonic self-identification prevailing 2) there is a concentration of more stereotyped male and female roles in early adolescence, 3) there are differences in self-attribution of gender roles according to parental studies, 4) dispersion analysis shows that men are more sexist than women and regression analysis confirms that traditional gender roles increase the risk of sexist attitudes. DISCUSSION. It is concluded that there is an average level of sexism, with male adolescents being more sexist than girls. Masculinity, traditionally understood, is more sexist in its attitudes towards the equality of roles than femininity. The influence of mothers on the development of gender identity is lower than that of fathers; the latter being a predictor of adolescent gender roles. There is a positive correlation between the self attribution of traditional gender roles and sexist attitudes, and these roles increase the risk of these attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Merma-Molina, G., Gavilán-Martín, D., Molina Motos, D., & Urrea-Solano, M. (2021). The impact of gender roles on sexist attitudes of adolescents in the school environment. Bordon. Revista De Pedagogia, 73(2), 113–131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.81390
Section
Articles
Author Biographies

Gladys Merma-Molina, Universidad de Alicante (España)

Es Profesora de la Universidad de Alicante. Doctora por la misma universidad. Directora de la Red de Investigación en Diseño y Oportunidades de Género en la Educación Superior [https://bit.ly/3bVFIRY]. Sus investigaciones se centran en la igualdad de género, la convivencia y la educación en valores. Investigadora del Grupo de Investigación GIDU.EDUTIC/IN [http://bit.ly/2Ovbafw] y asesora de Proyectos Iberoamericanos, en la perspectiva de la igualdad de género y la convivencia en la educación. Para obtener más información, visite https://bit.ly/3aQgZNP

Diego Gavilán-Martín, Universidad de Alicante (España)

Es profesor del Área de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Alicante. Investigador del Proyecto de Integración del ODS 5 en la enseñanza universitaria (Red de Diseño y Atención de Oportunidades de Género en la Educación Superior) [https://bit.ly/2Ykv3fP]. Integrante del Grupo de Investigación GIDU-EDUTIC/IN [http://bit.ly/2Ovbafw]. Coordinador de la Red de Desarrollo de Competencias de Investigación en la Enseñanza Superior. Su investigación se centra en la identidad, la igualdad de género, convivencia y educación. Para más información visite: https://bit.ly/3d4n76r

David Molina Motos, IES BiarAlicante (España)

Es Profesor de Educación Secundaria de la especialidad de Filosofía y de Matemática. Jefe del Departamento de Filosofía del IES “Navarro Santafé” de Villena (Alicante) desde 2006 hasta 2017. Ha desempeñado su labor docente en el ámbito de la educación de personas adultas. Desde 2017, es profesor de educación secundaria en el IES Biar, compaginando tanto la labor directiva como secretario, como las clases de matemáticas y filosofía en la ESO. Investigador en la línea de la educación ambiental y la filosofía.

Mayra Urrea-Solano, Universidad de Alicante (España)

Es Profesora asociada del Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas de la Universidad de Alicante. Miembro del Grupo de Investigación GIDU-EDUTIC/IN. Se encuentra realizando su tesis doctoral sobre diferenciales de género en la Educación Superior. Diplomada en Educación Social, Licenciada en Psicopedagogía y Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas.

 

References

Alsaleh, A. (2020). Violence against Kuwaiti women. Journal of Interpersonal Violence, 1(22). https://doi.org/10.1177/0886260520916280

Angus, C. (2020). Gender stereotype and its consequences on female managers. IAA Journal of Scientific Research, 6(1), 6-12.

Azorín, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia/Attitudes towards gender equality in a sample of students from Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs. Prentice-Hall.

Block, K., Croft, A., De Souza, L. y Schmader, T. (2019). Do people care if men don’t care aboutcaring? The asymmetry in support for changing gender roles. Journal of Experimental Social Psychology, 83, 112-131. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2019.03.013

Blum, R. W., Mmari, K. y Moreau, C. (2017). It begins at 10: How gender expectations shape early adolescence around the world. Journal of Adolescent Health, 61(4), S3-S4. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.07.009

Calvo, G. (2018). Las identidades de género según las y los adolescentes. Percepciones, desigualdades y necesidades educativas. Contextos Educativos, 21, 169-184. http://doi.org/10.18172/con.3311

Carrera-Fernández, M. V., Almeida, A. M., Cid-Fernández, X. M., González-Fernández, A., Lameiras-Fernández, M. y Rodríguez-Castro, Y. (2017). Actitudes hacia la homosexualidad en adolescentes gallegos/as: aportaciones de la Pedagogía Queer. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8, 30-34. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.08.2337

Croft, A., Atkinson, C., Sandstrom, G., Orbell, S. y Aknin, L. (2020). Loosening the GRIP (Gender Roles Inhibiting Prosociality) to promote gender equality. Personality and Social Psychology Review, 25(1), 66-92. https://doi.org/10.1177/1088868320964615

Croft, A., Schmader, T. y Block, K. (2015). An underexamined inequality: Cultural and psychological barriers to men’s engagement with communal roles. Personality and Social Psychology Review, 19(4), 343-370. https://doi.org/10.1177/1088868314564789

Cunningham, M. (2001). The influence of parental attitudes and behaviors on children’s attitudes toward gender and household labor in early adulthood. Journal of Marriage and Family, 63(1), 111-122. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00111.x

De la Osa, Z., Gómez, S. A. y Gómez, I. P. (2015). Creencias adolescentes sobre la violencia de género. Sexismo en las relaciones entre adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 265-275. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i3.49

Díaz, A. y Sellami, K. (2014). Traits and roles in gender stereotypes: A comparison between Moroccan and Spanish native samples. Sex Roles, 70(11-12), 457-467. https://doi.org/10.1007/s11199-013-0335-7

Diekman, A. B. y Clark, E. K. (2015). Beyond the damsel in distress: Gender differences and similarities in enacting prosocial behavior. En D. A. Schroeder y W. G. Graziano (eds.), The Oxford handbook of prosocial behavior (pp. 376-391). Oxford University Press.

Eagly, A. H., Nater, C., Miller, D. I., Kaufmann, M. y Sczesny, S. (2020). Gender stereotypes have changed: A cross-temporal meta-analysis of US public opinion polls from 1946 to 2018. American Psychologist, 75(3), 301-315. https://doi.org/10.1037/amp000049

Eagly, A. H. y Wood, W. (2012). Social role theory. En P. van Lange, A. Kruglanski y E. T. Higgins (eds.), Handbook of theories in social psychology (pp. 458-476). Sage. http://doi.org/10.4135/9781446249222.n49

Eagly, A. H. y Wood. W. (2016). Social role theory of sex differences. En A. Wong, M. Wickramasinghe, R. Hoogland y N. A. Naples (eds.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of gender and sexuality studies (pp. 1-3). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss183

Eisend, M. (2019). Gender roles. Journal of Advertising, 48(1), 72-80. https://doi.org/10.1080/00913367.2019.1566103

England, P., Levine, A. y Mishel, E. (2020). Progress toward gender equality in the United States has slowed or stalled. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(13), 6990-6997. https://doi.org/10.1073/pnas.1918891117

Esteban-Ramiro, B. y Fernández-Montaño, P. (2017). ¿Actitudes sexistas en jóvenes?: exploración del sexismo ambivalente y neosexismo en población universitaria. Femeris, 2(2), 137-153. https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3762

Fiske, S. T. (2018). Stereotype content: warmth and competence endure. Current Directions in Psychological Science, 27(2), 67-73. https://doi.org/10.1177/0963721417738825

Galet, C. y Alzás, T. (2015). Trascendencia del rol de género en la educación familiar. Campo Abierto, 33(2), 97-114.

García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S. y Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the gender role attitudes scale (GRAS) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(1), 61-68. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2014.10.004

García-Díaz, V., Lana-Pérez, A., Fernández-Feito, A., Bringas-Molleda, C., Rodríguez-Franco, L. y Rodríguez-Díaz, F. J. (2018). Actitudes sexistas y reconocimiento del maltrato en parejas jóvenes. Atención Primaria, 50(7), 398-405. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.04.001

Glick, P. y Fiske, S. T. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491

Gutiérrez, B. C., Halim, M. L. D., Martínez, M. A. y Arredondo, M. (2019). The heroes and the helpless: The development of benevolent sexism in children. Sex Roles, 82(9), 558-569. https://doi.org/10.1007/s11199-019-01074-4

Halpern, H. P. (2014). Parents’ gender ideology and gendered behavior as predictions of children’s genderrole attitudes: A longitudinal exploration (tesis doctoral). University of Massachusetts.

Hambleton, R. K. y Kanjee, A. (1995). Increasing the validity of cross-cultural assessments: Use of improved methods for test adaptations. European Journal of Psychological Assessment, 11, 147-157.

Hébert, M., Blais, M. y Lavoie, F. (2017). Prevalence of teen dating victimization among a representative sample of high school students in Quebec. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17, 225-233. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2017.06.001

Hernández, A. y González, J. (2016). Los roles y estereotipos de género en los comportamientos sexuales de los jóvenes de Coahuila, México: aproximación desde la Teoría Fundamentada. Ciencia ergo-sum, 23(2), 112-120.

Houston, D. M. y Thomae, M. (2016). The impact of gender ideologies on men’s and women’s desire for a traditional or non-traditional partner. Personality and Individual Differences, 95, 152-158. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.02.026

Kachel, S., Steffens, M. C. y Niedlich, C. (2016). Traditional masculinity and femininity: Validation of a new scale assessing gender roles. Frontiers in Psychology, 7(956), 1-19. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00956

Kågesten, A., Gibbs, S., Blum, R. W., Moreau, C., Chandra-Mouli, V., Herbert, A. y Amin, A. (2016). Understanding factors that shape gender attitudes in early adolescence globally: A mixed-methods systematic review. PloS one, 11(6), 1-36. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0157805

Krahé, B. (2018). Gendered self-concept and the aggressive expression of driving anger: Positive femininity buffers negative masculinity. Sex Roles, 79, 98-108. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0853-9

Lameiras, M. (2004). El sexismo y sus dos caras: De la hostilidad a la ambivalencia. Anuario de Sexología, 8, 91-102.

León, C. M. y Aizpurúa, E. (2020). ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios? Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, 23(1), 275-296. https://doi.org/10.5944/educxx1.23629

López-Cepero, J., Rodríguez-Franco, Rodríguez-Díaz, F. J. y Bringas, C. (2013). Validación de la versión corta del Social Roles Questionnaire (SRQ-R) con una muestra adolescente y juvenil española. REMA, 18(1), 1-16. https://acortar.link/lKBwj

Madolell, R., Gallardo, M. A. y Alemany, I. (2020). Los estereotipos de género y actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 284-303. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148

Martínez-Marín, M. D., Martínez, C. y Paterna, C. (2020). Gendered self-concept and gender as predictors of emotional intelligence: A comparison through of age. Current Psychology, 1-14. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00904-z

Muñiz, M. y Monreal, M. C. (2017). Violencia de pareja virtual y ajuste psicosocial en la adolescencia desde la perspectiva de género. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, Monográfico 1, 115-124. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.924

Ramiro-Sánchez, T., Ramiro, M. T., Bermúdez, M. P. y Buela-Casal, G. (2018). Sexism in adolescent relationships: A systematic review. Psychosocial Intervention, 27(3), 123-132. https://doi.org/10.5093/pi2018a19

Rebollo-Catalán, Á., Ruiz-Pinto, E. y García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72. http://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1022

Rodríguez-Otero, L. M. y Mancinas-Espinoza, S. E. (2016). Nivel de sexismo y estereotipos de género en estudiantes de Trabajo Social Regiomontanas. Azarbe. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 5, 19-30.

Saewyc, E. (2017). A global perspective on Gender roles and identity. Journal of Adolescent Health, 61(4), S1-S54. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.07.010

Sánchez, V., Muñoz-Fernández, N. y Vega-Gea, E. (2017). Peer sexual cybervictimization in adolescents: Development and validation of a scale. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17, 171-179. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2017.04.001

Set, Z. y Ergin, O. (2020). The investigation of the mediator effect of sexism and defense style in the relationship between homophobia and aggression. Archives of Neuropsychiatry, 57(2), 113-119. https://doi.org/10.29399/npa.24743

Sravanti, L. y Sagar, J. V. (2020). Gender intensification in adolescence. Journal of Psychosexual Health, 2(2), 190-191. https://doi.org/10.1177/2631831820924593

Tajfel, H. y Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. En S. Worchel, S. y W. G. Austin (eds.), Psychology of intergroup relations (pp. 7-24). Nelson.

Vega-Gea, E., Ortega-Ruiz, R. y Sánchez, V. (2016). Peer sexual harassment in adolescence: Dimensions of the sexual harassment survey in boys and girls. International Journal of Clinical and Health Psychology, 16, 47-57. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2015.08.002

Vélez, M. G. (2020). Paternidades corresponsables e igualdad entre mujeres y hombres. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnologías, 13(37), 6-17.

Wood, J. T. y Fixmer-Oraiz, N. (2017). Gendered lives: Communication, gender and culture (12th ed.). Cengage Learning.