Personal and professional Secondary Education teachers’ satisfaction: an analysis of academic performance from the 2015 PISA data

Main Article Content

Isabel Pascual-Gómez
Blanca Arteaga-Martínez

Abstract

INTRODUCTION. The study of teacher job satisfaction and its contribution to improving the quality of the teaching-learning process has been the subject of debate for some years. Various studies have attempted to investigate this relationship, but the empirical evidence is inconclusive regarding this question. METHOD. The aim of this paper is to describe the personal and professional satisfaction of Spanish teachers in the Secondary Education stage, in order to verify its possible relationship with the academic performance of their students, using the data obtained from the study of the 2015 PISA International Programme for Student Assessment for Spain. The sample is made up of 4.286 teachers and 6.736 students from 201 schools. In order to analyse the data, linear hierarchical models have been used, including in them the contextual effects linked to the High School or educational centre, with the individual effects linked to the student. RESULTS. The results indicate that the personal and professional satisfaction levels of the teachers are high. Likewise, in terms of its relationship with student performance, we can point out that professional satisfaction has more influence as a predictor of performance than the
personal satisfaction of the teacher. DISCUSSION. The results obtained suggest the need to widen the scope of the study and to go in depth in both the extrinsic labor factors, which consider the specificities of the different educational organizations, and the intrinsic factors, related to personal and professional teacher´s development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pascual-Gómez, I., & Arteaga-Martínez, B. (2020). Personal and professional Secondary Education teachers’ satisfaction: an analysis of academic performance from the 2015 PISA data. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(4), 79–93. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79465
Section
Articles
Author Biographies

Isabel Pascual-Gómez, Universidad de Alcalá

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. En la actualidad es profesora del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Combina la docencia en los grados de Magisterio y el Máster de Psicopedagogía con la coordinación del Máster de Profesorado en Secundaria, en la especialidad de Orientación Educativa.  Su investigación se ha centrado en la evaluación y el diagnóstico en diferentes niveles educativos. En la actualidad es integrante de la Cátedra de Investigación Isabel Muñoz-Caravaca.

Blanca Arteaga-Martínez, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Licenciada en CC. Matemáticas y Doctora en CC. de la Educación. Ha combinado su labor como profesora en niveles obligatorios con la docencia en la universidad, además de desarrollar labores de coordinación de equipos. Su investigación se ha centrado en la investigación-acción en el aula, tomando la didáctica de la matemática como eje vertebrador. Ha dirigido y participado en distintos proyectos de investigación subvencionados y proyectos de innovación educativa con distintas universidades. Integrante del grupo de investigación Pedagogía Adaptativa (UCM).

Metrics

References

Aldridge, J.M. & Fraser, B.J. (2016). Teachers’ views of their school climate and its relationship with teacher self-efficacy and job satisfaction. Learning Environments Research, 19, 291–307. https://doi.org/10.1007/s10984-015-9198-x

Anaya, A. y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de ¬Investigación Educativa, 24(2), 521-556.

Anaya, D. y López-Martín, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de educación, 365, 96-121. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266

Anaya, D. y López-Martín, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841.

Anaya, D. y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-243.

Anaya, D. y Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista española de orientación y psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11532

Barbash, J. (1974). Enquête sur les attitudes concernant la satisfaction au travail, [Survey on attitudes concerning job satisfaction]. OECD Document, MS/IR/7431.

Barraza, A. y Ortega, F. (2009). Satisfacción laboral en instituciones formadoras de docentes. Un primer acercamiento. Revista electrónica diálogos educativos, 9(17), 4-17.

Bogler, R. (2002) Two profiles of schoolteachers: A discriminant analysis of job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 18 (6), 665-673. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00026-4

Caballero, J. y Salvador, F. (2004). La satisfacción e insatisfacción de los directores escolares. Revista de Educación, 333, 363-384

Caballero, K. (2002) El concepto de “satisfacción en el trabajo” y su proyección en la enseñanza. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6, 1–10.

Cantón, I. & Téllez, S. (2016). Labor and professional satisfaction of teachers. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226.

Çevik, G. B. (2017). The Roles of life satisfaction, teaching efficacy, and self-esteem in predicting teachers' job satisfaction. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 338-346. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050306

Clavel, J., Crespo, F.J.G. & Méndez, I. (2016). Are teacher characteristics and teaching practices associated with student performance? Policy Brief, 11.

Craig, A. (2016). Should I Stay or Should I Go? Understanding Teacher Motivation, Job Satisfaction, and Perceptions of Retention among Arizona teachers. International Research in Higher Education, 1(2), 34-45. https://doi.org/10.5430/irhe.v1n2p34

Crisci, A., Sepe, E. & Malafronte, P. (2019). What influences teachers’ job satisfaction and how to improve, develop and reorganize the school activities associated with them. Quality and Quantity, 53(5), 2403–2419. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0749-y

Darmody, M. & Smyth, E. (2016). Primary school principals ' job satisfaction and occupational stress. International Journal of Educational Management, 30 (1), 115-128. https://doi.org/10.1108/IJEM-12-2014-0162

Gil Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 16-22. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30039-4

Gil Flores, J. y García-Gómez, S. (2017). Importancia de la actuación docente frente a la política educativa regional en la explicación del rendimiento en PISA. Revista de educación, 378, 52-77.

Griffin, D. K. (2010). A Survey of Bahamian and Jamaican Teachers' Level of Motivation and Job Satisfaction. Journal of Invitational theory and practice, 16, 57-77.

Güell, L. (2015). Estudio de la satisfacción laboral de los maestros. Tesis doctoral. Universidad Internacional de Cataluña.

Herzberg, F., Mausner, B. & Snyderman, B. (1967) The motivation to work. (2ª ed.). New York: Wiley.

Hox, J. J., Moerbeek, M., & Van de Schoot, R. (2017). Multilevel analysis: Techniques and applications. (Third Edition). New York: Routledge:

Joaristi, L., Lizasoain, L. y Azpillaga, V. (2014). Detección y caracterización de los centros escolares de alta eficacia de la Comunidad Autónoma del País Vasco mediante Modelos Transversales Contextualizados y Modelos Jerárquicos Lineales. Estudios Sobre Educación, 27, 37-61. https://doi.org/10.15581/004.27

Klein, F. A. & Mascarenhas, A. O. (2016). Motivação, satisfação profissional e evasão no serviço público: o caso da carreira de especialistas em Políticas Públicas e Gestão Governamental. Revista de Administração Pública-RAP, 50(1), 17-39. https://doi.org/10.1590/0034-7612146562.

Locke, E. (1969). What is job satisfaction?. Organizational Behavior and Human Performance, 4, 309-336.

Locke, E. (1976). The nature and consequences of job satisfaction. In M.D. Dunnette (ed.): Handbook of Industrial and Organizational Psychology (pp. 1297-1349). Chicago: Rand McNally College Publishing Co.

Marchesi, A. (2007). Sobre el bienestar de los docentes: competencias, emociones y valores. Madrid: Alianza.

Martín, E., Pérez, E. y Álvarez, N. (2007). La opinión del profesorado sobre la calidad de la Educación. FUHEM: Madrid.

Martínez-Garrido, C., y Murillo, F. J. (2016). Investigación iberoamericana sobre enseñanza eficaz. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 471-499.

Muñoz-Méndez, T., Gómez-Mármol, A y Sánchez Alcaraz, B.J. (2017) Satisfacción laboral en los docentes de educación infantil, primaria y secundaria, Gestión de la educación, 7(1), 161-177. https://doi.org/10.15517/rge.v7i1.27578

Murillo, F. J. (2008). Los modelos multinivel como herramienta para la investigación educativa. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1, 45-62.

OCDE (2016). Programme for International Student Assessment (PISA) 2015. Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/

Pablos, M. M. (2016). Estudio de Satisfacción Laboral y Estrategias de Cambio de las Enfermeras en los Hospitales Públicos de Badajoz y Cáceres. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura.

Quarstein, V. A., McAfee, R. B. & Glassman, M. (1992). The situational occurrences theory of job satisfaction. Human Relations, 45 (8), 859-873. https://doi.org/10.1177/001872679204500806

Quiles, M., Moreno-Murcia, J. A., y Vera, J. A. (2015). Del soporte de autonomía y la motivación autodeterminada a la satisfacción docente. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 68-75. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.09.002

Raso, F., Sola, T. e Hinojo, F. J. (2017). Satisfacción del profesorado de la escuela rural de la provincia de Granada (España) respecto a la organización escolar. Bordón. Revista de pedagogía, 69(2), 79-96. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.41372

Richards, K. A. R., Levesque-Bristol, C., Templin, T. J. & Graber, K. C. (2016). The impact of resilience on role stressors and burnout in elementary and secondary teachers. Social Psychology of Education, 19(3), 511-536. https://doi.org/10.1007/s11218-016-9346-x

Rodríguez, J., León, J., Aguiar, M. V. y Artiles, J. (2016). Análisis de una escala para evaluar la satisfacción del profesional docente en la enseñanza primaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 47-59. https://doi.org/10.15366/riee216.9.1.003

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2017). Still motivated to teach? A study of school context variables, stress and job satisfaction among teachers in senior high school. Social Psychology of Education, 20(1), 15-37. https://doi.org/10.1007/s11218-016-9363-9

Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education, 48(6), 1273-1296.

Tan, C.Y. & Hew, K. F. (2019). The impact of digital divides on student mathematics achievement in confucian heritage cultures: A critical examination using PISA 2012 data. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(6), 1213-1232. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9917-8

Thurman, J. (1977). La satisfaction au travail: aperçu international. Revue Internationale du Travail, 116(3), 277-329.