Architecture in training trainers: from tangram to nasrid palace mosaic. Firmitas, utilitas and ‘venustas’

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Santiago Atrio Cerezo
Natalia Ruiz López
Sacha Gómez Moñivas

Abstract

INTRODUCTION. This paper is intended to value Architecture as a pedagogic tool in the acquisition of geometric concepts by teachers at the early stages in Education. This research study has been included in a research project (ref. EDU2011-29114) entitled “Escuelas para la Justicia Social” (“Schools for Social Justice”). METHOD. This experience has been drawn on previous studies which have been conducted by the authors of the present paper since 2003. The designs of two questionnaires have been later used as pre- and post-tests in order to assess the degree of satisfaction and performance achieved throughout a number of courses given in Local Innovation and Teacher Training Centers in the Autonomous Community of Madrid . Similarly, a series of working sessions have been sequenced in order to address this specific training. RESULTS. The main finding of the present study consists in revealing the possibilities offered by Architecture as an interdisciplinary element valid in the acquisition of geometric knowledge. DISCUSSION. The present paper is integrated into other ground-breaking proposals in the field of didactics of Experimental Sciences and Mathematics of which only those pertaining to geometry are under study here. Although the comments received by teachers have been positive and have been successfully implemented in classrooms, at present the authors of this paper still do not have a quantitative nominal register of the results.

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Atrio Cerezo, S., Ruiz López, N., & Gómez Moñivas, S. (2015). Architecture in training trainers: from tangram to nasrid palace mosaic. Firmitas, utilitas and ‘venustas’. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(1), 43–59. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68103
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Articles
Author Biographies

Santiago Atrio Cerezo, Vicedecano de Ordenación Académica y Desarrollo de las Titulaciones. Faculty of Teacher Training and Education Autonoma University of Madrid Campus de Cantoblanco

Santiago Atrio Cerezo, Arquitecto (1993). Doctor en Ciencias de la Educación (2006). Desde el 2010 trabaja como profesor en el Departamento de Ciencias Específicas de la Facultad de Formación de Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid en el área de Ciencias Experimentales. Coordinador del Grupo de Investigación DICEMA. Ponente en cursos y seminarios de los CTIF de la Comunidad Autónoma de Madrid.

Natalia Ruiz López, Universidad Autónoma de Madrid

Natalia Ruiz López es Licenciada en CC. Matemáticas, doctora en Formación e Innovación del Profesorado. Pertenece al área de Didáctica de las Matemáticas del Departamento de Didácticas Específicas de la Facultad de Formación de Profesorado y Educación (UAM). Imparte docencia fundamentalmente en los grados de Magisterio en Educación Primaria y Magisterio en Educación Infantil. También imparte cursos de formación permanente del profesorado de Primaria y Secundaria en la Comunidad de Madrid.

Sacha Gómez Moñivas, Universidad Autónoma de Madrid

Sacha Gómez Moñivas es doctor en Ciencias Físicas y Licenciado en Psicología. Desde 2007 trabaja en el Departamento de Ingeniería Informática de la Universidad Autónoma de Madrid. Dirige proyectos de investigación en innovación docente de forma ininterrumpida desde 2011 en relación al uso de las nuevas tecnologías en la educación. Sus líneas de investigación más recientes tratan el uso de videojuegos como herramientas de motivación en la enseñanza y nuevos métodos de evaluación docente basados en test adaptativos.