University bet in working class young people. Between social promotion and a lack of prospect

Authors

  • Delia Langa-Rosado Universidad de Jaén. Departamento de Organización de empresas, Marketing y Sociología.

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.9

Keywords:

University students, inequality, social class, educational choices, institutional reforms.

Abstract

Our contribution to this debate is based on the discursive analysis of several interviews made to working-class students during the 2015-2016 academic year. We specially focused it on the ways in which these students had faced the tuition fees and grants reforms that have been taking place since 2012. Nevertheless “Bolonia Plan” has also emerged in these discourses as an important institutional change. We have clearly identified an increase in value of University due to the labour market crisis. However, these reforms have materially and academically configured a more constricted context. In the discourses, we also contrast how the option of coming to University is now perceived as a less attractive one because of being more insecure, with new and more uncertain obstacles and whose profitability is not either assured.

Author Biography

Delia Langa-Rosado, Universidad de Jaén. Departamento de Organización de empresas, Marketing y Sociología.

Profesora titular de la Universidad de Jaén (España). Su principal interés investigador ha girado en torno a las desigualdades educativas. Ha sido respectivamente vicedirectora y directora de la Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (2012-2016). He realizado diversas estancias de investigación, destacando la del Instituto de Educación de Londres en 2010.

References

Callender, C. y Jackson, J. (2008): Does the fear of debt constrain choice of university and subject of study? Studies in Higher Education, 33 (4), 405-429.

Consejo Económico y Social de España (2015): Informe 03/2015 Competencias Profesionales y Empleabilidad. Madrid: Consejo Económico y Social.

Daza, L. y Elías, M. (2013). ¿Qué quedó de la implementación del Espacio Europeo de Educación Superior? Efectos de la crisis en la universidad y panorama actual. Tempora, 15, 71-91.

Elías, M. y Daza, L. (2014): Sistema de becas y equidad participativa en la universidad. RASE, 7 (1), 233-251.

Elías, M. y Daza, L. (2017): ¿Cómo deciden los jóvenes la transición a la educación postobligatoria? Diferencias entre centros públicos y privados-concertados. RASE, 10 (1), 5-22.

Gambetta, D. (1987). Were they pushed or did they jump? Individual decision mechanims in education. Cambridge: Cambridge University Press.

Goldthorpe, J. H. (2010): De la sociología. Números, narrativas e integración de la investigación y la teoría. Madrid: CIS.

Jiménez, M. L., Río, M. A. y Caro, M. (2013). Política de becas en España y cambios en sus condiciones académicas de preservación: las experiencias, dilemas, recálculos y estrategias de un becariado en riesgo, comunicación presentada al III Congreso Internacional de Etnografía de la Educación. Madrid, 3 a 5 de julio de 2013.

Langa, D. y David, M. (2006). A ‘massive university or a university for the masses’: Continuity and Change in Higher Education in Spain and England. Journal of Education Policy, 21 (3), 343-365.

Langa, D. y Río, M. (2013). Los estudiantes de clases populares en la universidad y frente a la universidad de la crisis: persistencia y nuevas condiciones para la multiplicación de la des- igualdad de oportunidades educativas. Tempora, 16, 71-96.

Pons, E. y Martínez, M. (2013). Jóvenes, crisis y acceso a la universidad en Martínez, M. y Al- baigés, B. L’estat de l’educació a Catalunya, Anuari 2013.

Reay, D. (1998). Always knowing and never being sure. Familiar and institucional habituses and higher education choice. Journal of Education Policy, 13.

Sacristán, V. (2014). El cost d’estudiar a Europa. Preus, beques, préstecs i ajuts a les universi- tats europees (2013-2014). Barcelona: Observatory sistema universitari.

Soler, I. (2013). Los estudiantes universitarios. Perfiles y modalidades de vinculación con el estudio en la Universidad española (tesis no publicada). València: Universitat de València.

Troiano, H. y Elías, M. (2014). University Access and after: explaining the social composition of degree programmes and the constrasting expectations of studentes. Higher Education, 67, 637-654.

Villar, A. (2011). Absències en els estudis universitaris. Ubicacions i itineraris heterogenis, València: Servei de Publicacions de la Universitat de València.

Published

2018-01-01

How to Cite

Langa-Rosado, D. (2018). University bet in working class young people. Between social promotion and a lack of prospect. Spanish Journal of Sociology, 27(1), 135–143. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.9

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.