Consumption policies: transformations in the process of work and fragmentation of lifestyles

Authors

  • Luis Enrique Alonso Universidad Autónoma de Madrid

Abstract

This article analyses the elements that made possible the leap from and industrial economy of production —restricted to the production of equipment goods and a short series of basic goods— to an economy in which a great deal of goods with commercial brands destined to a mass consumption are generalised. The article also analyses the links established between this modern mercantile universe and the complementary processes of reproduction of labour power, capital accumulation and economic growth. Finally the article provides a theoretical overview of consumption studies dealing with classical and more contemporary approaches in light of the debate between advocates and critics of postfordism.

Author Biography

Luis Enrique Alonso, Universidad Autónoma de Madrid

Catedrático de sociología en la Universidad Autónoma de Madrid. Especializado en temas de sociología económica, acción colectiva, y métodos cualitativos de investigación social. Es autor de medio centenar de artículos publicados en revistas científicas y volúmenes colectivos nacionales e internacionales, así como de una decena de libros abordando diferentes aspectos en el ámbito de la sociología del trabajo, el consumo y los estilos de vida, Ha realizado estancias de investigación, entre otras en las universidades de París IX (Dauphine), Libre de Bruselas y Nueva York (NYU). Prepara dos libros recopilatorios, uno sobre la sociología de Pierre Bourdieu y el otro sobre la polémica suscitada por el concepto de postfordismo.

Published

2008-01-01

How to Cite

Alonso, L. E. (2008). Consumption policies: transformations in the process of work and fragmentation of lifestyles. Spanish Journal of Sociology, (4). Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/64939

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)