Oh Brother, where art thou?: Coen Brothers before Classical Tradition
DOI:
https://doi.org/10.23808/rel.v15i0.87700Keywords:
Coen; Odyssey; Classical Tradition; myth; recreation; mimesisAbstract
This work offers a description of the relation between The Odyssey and Oh brother!. After proposing the objectives to achieve, this project selects the film O brother, where art thou? by the Coen Brothers (2000) to study its relation with The Odyssey. This paper analyzes how: the original topic, structure and message of the myth have been adapted for the new version; which modifications have experimented these points; and which functions shows the myth in the cinematographic plot. After that, the next part focuses on Coen figures and their relation with the possible source they used. Finally, this work determines the existence of a mimesis relation between the myth and the film, explaining which kind of mimesis it is.Downloads
References
Balló, J. & Pérez, X. (2014): La semilla inmortal: Los argumentos universales en el cine, Barcelona, Anagrama.
Cano Alonso, P. (1998): “Dos apuntes iberoamericanos a la tradición cinematográfica de la cultura clásica: La vida íntima de Marco Antonio y Cleopatra y El reñidero”, Cuadernos de filología clásica: Estudios latinos 15, 585-592.
Cano Alonso, P. (1999): “Aspectos de mitología griega en el cine”, en Casadesús i Bordov, F. J. (coord.), La mitologia : II Curs de pensament i cultura clàssica, Universitat de les Illes Balears, 131-151
Cano Alonso, P. (2004): “La épica cristiana: una tradición cinematográfica”, RELat 4, 199-222.
Cano Alonso, P. (2011): “Capítulo cuarto: Géneros cinematográficos y mundo antiguo” en Dupla Ansuátegui, A. (coord.), El cine de romanos en el siglo XXI, Universidad del País Vasco, 59-78.
Cristóbal López, V. (2000): “Mitología clásica en la literatura española: consideraciones generales y bibliografía”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 18, 29-76.
Cristóbal López, V. (2005): “Tradición Clásica. Tradición y Poligénesis”, E-Excellence-Liceus ISBN:84-96479-25-0. <http://www.liceus.com/bonos/compra1.asp?idproducto=357> [2/09/2015].
Flensted-Jensen, P. (2002): “Something old, something new, something borrowed: The Odsyssey and O Brother, Where art thou?”, Classica et Medievalia 53, 13-30.
García Fuentes, M. C.(1993): “Filmografía mítica en el péplum”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 4, 301-350.
García Jurado, F. (2004): “Estudios culturales. La crisis de la cultura clásica/ burguesa”, E-Excellence-Liceus ISBN 84-96359-36-0. <http://www.liceus.com/bonos/compra1.asp?idproducto=42> [2/09/2015].
Goldhill, S. (2007): “Naked and Oh brother where art thou? The Politics and Poetics of Epic Cinema” en Graziosi, B. & Greenwood, E.(eds.), Homer in the twentieth century. Between World Literature and the Western Canon, Oxford University Press, 245-168.
Grenes, C. S. (2009): “Lo grotesco y lo cómico en Oh Brother, Where Art Thou? desde la perspectiva de F. O’Connor” Simposio Internacional sobre “Razón, ficción y fe – Flannery O’Connor”. <https://poeticaycine.files.wordpress.com/2009/06/grotesco_comico_oh-brother_0530.pdf> [1/11/2015].
Gómez Moreno, A. (2006): “Letras latinas, tradición clásica y cultura occidental”, Humanista 7, 7-54.
Greub, T. (2011): “O Odyssee, Where Art Thou? Homers Odyssee und ihre morphomatischen Transformationen am Beispiel dreier zeitgenössischer Filme“ en Blamberger, G. & Boschung, D. (eds.), Morphomata. Kulturelle Figurationen: Genese, Dynamik, Medialität, Deutsche Nationalbibliothek, 307-343.
Halliwell, S. (2002): Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems, Princeton, Princeton University Press.
Heckel, H. (2005): “Zurtick in die Zukunft via Ithaca, Mississippi: Technik und Funktion der Homer-Rezeption in O Brother, Where Art Thou?”, International Journal of the Classical Tradition, 11, 4, 571-589.
Homero: La Odisea. (versión esp. de C. García Gual), Madrid, Alianza Editorial, 2005.
Laguna Mariscal, G. (1994): “Literatura Comparada y Tradición Clásica: Quevedo y sus fuentes clásicas”, Anuario de estudios filológicos 17, 283-294.
Laguna Mariscal, G. (2000): “La influencia de la poesía latina en la española durante el Renacimiento” en Cabanillas Núñez, C. M. (coord.), Actas de las II Jornadas de Humanidades Clásicas, I.E.S. Santiago Apóstol, Almendralejo, 40-50.
Laguna Mariscal, G. (2004): “¿De dónde procede la denominación ‘Tradición Clásica’?”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 24, 83-93.
Lapeña, O. (2007): “La infancia en el ‘peplum’ : primeros apuntes”, Faventia: Revista de Filología Clásica 29, 173-187.
Lapeña, O. (2008): “La ciudad antigua en el cine: mucho más que un decorado” en Castillo Pascual, M. J. (coord.), Congreso Internacional ‘imagines’. La Antigüedad en las artes escénicas y visuales: Universidad de la Rioja, Logroño, 231-252.
López Muñoz, M. (1991): “Horacio, Garcilaso y el tema del beatus ille”, Estudios de Filología Latina, 109-137.
Roisman, H. (2001): “Verbal Odysseus: Narrative strategy in The Odyssey and in The Usual suspects” en Winkler, M. M. Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford, Oxford University Press, 51-72.
Tovar Paz, J. (2002): “Medea de Séneca en Así es la vida (2000) filme de Artura Ripstein”, RELat 2, 169-195
Tovar Paz, J. (2004): “Una puerta a la lectura de Martín (H) (1997), filme de Adolfo Aristaráin; la puerta de la Tradición Clásica”, Puertas a la lectura 17, 173-182.
Tovar Paz, J. (2006): Un río de fuego y agua: lecciones sobre mitología y cine, Cáceres, Universidad de Extremadura.
Sartori, B. (2000): “La Odisea de los Coen”, Diario El Mundo, Suplemento “El Cultural”. <http://www.elcultural.com/revista/cine/La-odisea-de-los-Coen/15269> [2/09/2015].
Winkler, M. M. (2001): Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford, Oxford University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Revista de Estudios Latinos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The originals published in the printed and electronic editions of this journal are the property of the Revista de Estudios Latinos and can be circulated as long as the original source and authorship is made clear in any reproduction, full or partial, of the same, and as long as this is not done for commercial purposes.