Socio-labor insertion: the role of families from the socio-educational agents’ perception. A qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2023.42.04

Keywords:

labor insertion, labor exclusion, family influence and labor decision making, key informants, qualitative analysis

Abstract

The family environment is the place where vital projects begin, accompanying people in the transit that life itself entails. One of these transitions is labor insertion, and families play a key role in this process. This study is part of a broader research developed around Social Education and COVID-19 in Ibero-America: social and labor exclusion after the pandemic and good practices for inclusion.

This is an exploratory study, with a qualitative methodology, with data collected through group interviews (focus groups), with semi-structured questions. The data analysis has been carried out through the qualitative software ATLAS.ti (v.22).

The focus groups consist of professionals implied in socio-educational intervention with families, who participate in services and programs aimed at socio-labor insertion after the pandemic. These key informants come from four countries of the Ibero-American context: Brazil, Colombia, Spain and Mexico, and through the data they have provided, it is intended to know the situations of social exclusion, the populations that are most affected, as well as the proposals for intervention and insertion indicators on which they are based.

Results of this research are interpreted within the framework of the two main categories that have guided the study. These categories derived from the focus groups information: a) Young people and family support during and after the pandemic; b) Gender and care (support linked to gender roles);

The professionals participating in this study show agreement regarding the assessment of the proactive role of fathers, mothers and caregivers in promoting the personal and family autonomy of the members. Likewise, the intervention of socio-educational agents (entities of the 3rd sector) it is considered pertinent to guide, accompany and identify the main social and labor skills, and consequently, facilitators of social and labor insertion.

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Author Biographies

Beatriz Álvarez González, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Coordinadora del Programa de Doctorado en Educación de la Escuela Internacional de Doctorado
de la UNED, así como de la línea de investigación: Desarrollo del talento, Transiciones y Orientación
a lo largo de la vida. Dirige el Grupo de Investigación: Orientación Educativa, Transiciones y Orientación a lo largo de la vida (ORIENTAVI, GI118), donde se vienen desarrollando diversos estudios en orientación familiar y profesional, junto con la supervisión de tesis doctorales. Ha coordinado proyectos AECID, y participado en proyectos Europeos como Alfa y Erasmus Mundus.
Profesora visitante en la Universidad de Virginia, en la Curry School of Education de la ciudad de
Charlottesville (VA), así como investigadora principal vinculada al Departamento de Psicología
de la Universidad Técnica de Loja (Ecuador), de la que también es Profesora Honoris Causa. Ha
sido investigadora principal del Proyecto PROMETEO del Gobierno ecuatoriano, desarrollando
la línea de investigación sobre Comunicación y gestión de problemas en el ámbito familiar de
adolescentes ecuatorianos (estrategias de afrontamiento y apoyo social percibido). Es autora y
coautora de libros, capítulos de libro y artículos de investigación en revistas especializadas.

Ana Zolá Pacochá, Universidad del Norte Colombia

Magister en Pedagogía Social e Intervención Educativa en Contextos Sociales, Licenciada en Pedagogía
Infantil por la Universidad del Norte. Investigadora en formación de la Escuela Internacional de Doctorado UNED (EIDUNED). Miembro de investigación en proyectos orientados a la educación para la paz, infancia y juventud en riesgo, exlusión sociolaboral, migración, género, entre otros: Proyecto internacional “Educación social y COVID-19 en Iberoamérica: exclusión sociolaboral tras la pandemia y buenas prácticas para la inclusión” (UNED). Y el Proyecto “Desarrollo de un modelo de acompañamiento para el fortalecimiento pedagógico de profesores de programas de licenciatura en matemáticas y lenguas de la región caribe colombiana” (Convocatoria 661/2014), financiada por el Programa Nacional de Estudios Científicos en Educación de Colciencias.

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Published

2023-01-16