Didactic materials for citizen training in compulsory secondary education classrooms

an analysis of its use through non-participatory observation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.39.06

Keywords:

teaching and learning history, teaching material, assessment, social and civic competence, secondary education

Abstract

This article aims to analyze the functionality of four educational materials aimed at students of Compulsory and Post-compulsory Secondary Education. The content of the material covers different aspects of the social sciences and has been designed by a mixed team of researchers and teachers, in order to promote citizenship training in students. Our analysis focuses on two aspects, since it aims to evaluate the employability of this material in the classroom, in relation to the promotion of interactive learning, and investigates the position occupied by the teacher with respect to their students. These two aspects are considered significant factors for a teaching and learning aimed at promoting classroom experiences in line with citizenship education. The sociodemographic context is situated in the Catalan educational field with an intentional criterial sample. The treatment of the collected data is based on non-participant direct observation in the classrooms, and a lexical-metric analysis using the Iramuteq program. The results are treated from the narrative reflections collected during the observation of the staging of said material, considering as dimensions of analysis: the classroom climate, the performance of the materials in relation to the social competence development of the students, and the teaching methodology. The study concludes on the importance of an adequate preparation of teachers, in relation to the use of material, to generate active learning situations, and the need for a pedagogical approach to said material that predisposes activities whose intention is to promote these same situations, from educative approaches that allow dealing with competition from directly related content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, J. (2015). La hermenéutica como anclaje epistémico del método etnográfico. Vivat Academia, (133), 1-11. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752885001.pdf

Alsina, J., Comalat, M., Félez, B., Imbernón, F., Lleixá, T., & Parcerisa, A. (2005). Pautas y orientaciones para elaborar, seleccionar y utilizar materiales para la docencia universitaria en soporte papel y electrónico. In Parcerisa, A .(coord.). Materiales para la docencia universitaria (83-118). Barcelona: Octaedro.

Area, M., Parcerisa, A., & Rodríguez, J. (2010). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Barcelona: Graó.

Ávila, R. M., Rivero, P., & Domínguez, P. (Eds.). (2010). Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza: Diputación de Zaragoza.

Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.

Bellatti I., & Sabido-Codina, J. (2020). L’uso delle fonti storiche come pratica per la formazione degli insegnanti di istruzione primaria dell’Università di Barcellona. Didattica della storia – Journal of Research and Didactics of History, 2(1), 1-25. https://doi.org/10.6092/issn.2704-8217/11831

Bono, R. (2012). Diseños cuasi-experimentales y longitudinales. Barcelona: OMADA Universitat de Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/30783

Bravo, D., & León , J. L. (2018). Divulgación de la investigación científica en el Siglo XXI. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 88-97. Retrieved from http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Byung-Chul, Han. (2018). Hiperculturalidad. Barcelona: Herder. https://www.herdereditorial.com/hiperculturalidad_1

Chartier, R. (2001). Historia de la lectura en el mundo occidental. Barcelona: Taurus.

Curiel, E. (2013). Análisis cienciométrico de te-sis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales (1976-2014). Trabajo Fin de Máster, Universidad de Granada. Retrieved from https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/33202/CurielMarin_TFM.pdf?sequence=1

Curiel, E. (2017). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales 1976-2014. Tesis doctoral, Universidad de Granada. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=71171

Curiel, E., & Fernández, A. (2015). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales (1976-2012). Revista Española de Documentación Científica, 38(4), 110. https://doi.org/10.3989/redc.2015.4.1282

Domínguez, J. (2016). Enseñar y evaluar el pensamiento histórico: Competencias, conceptos y destrezas cognitivas. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 82, 43-49. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5529319

Fernández, D., & Calvo, R. (2012). Cuatro propuestas educativas de consumo responsable del tiempo extraescolar en la provincia de Burgos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (19), 141-154. https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.10

Fuentes, C., Sabido-Codina, J., & Albert, J. (2019). El desarrollo de la competencia social y ciudadana y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica interuniversitaria de formación del profesorado (REIFOP), 22(2), 199-210. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.369671

González, C. J., Martín, S., & Vega, A. (2018). Portales educativos: La producción de materiales didácticos digitales. @tic. revista d’innovació educativa, 20, 89-97. Retrieved from https://www.redalyc.org/jatsRepo/3495/349557964012/html/index.html

Groys, B. (2008). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.

Hammond, K. (2011). Pupil-led historical enquiry: What might this actually be? Teaching History, 144, 44-50. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/43260451

Kumar, R. (2011). Research methodology: A step-by step guide for beginners. Newbury Park: SAGE.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Boletín Oficial del Estado 106, de 4 de mayo de 2006.

López, A. (1999). Innovación en la comunicación científica y académica: las revistas electrónicas. Scire: Representación y Organización del Conocimiento, 5(2), 11-21. Retrieved from https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1113

López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 311-322. Retrieved from http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49881

López Facal, R., Miralles, P., Cuevas, J. & Carrasco, C. (2017). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Barcelona: Graó.

Miralles, P., Gómez, C. J., & Monteagudo, J. (2012). La evaluación de la competencia social y ciudadana en ciencias sociales al finalizar las etapas de primaria y secundaria. Investigación en la Escuela, 78, 19-30. https://doi.org/10.12795/IE.2012.i78.02

Miralles, P., Molina, S., & Ortuño, J. (2011). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI, 29(1), 149-174. Retrieved from https://revistas.um.es/educatio/article/view/119921

Myers, E.D. (1960). Education in the Perspective of History. Nueva York: Harper.

Ortuño, J., Bellatti, I. & Epstein, T. (2020). Enseñanza y aprendizaje de la historia. Justificaciones para un enfoque sociocultural crítico. In Prats, J .(coord.). Ciencias Sociales, ciudadanía y sociedad digital: reflexiones desde la educación (27-47). Gijón: Trea.

Ortuño, J., Gómez, C. J., & Ortiz, E. (2012). La evaluación de la competencia educativa social y ciudadana desde la didáctica de las ciencias sociales. Un estado de la cuestión. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 26, 53-72. https://doi.org/10.7203/dces.26.1931

Parcerisa, A. (2005). Los materiales en docencia universitaria. In Parcerisa, A .(coord.). Materiales para la docencia universitaria (15-24). Barcelona: Octaedro.

Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. Revista do Laboratório de Ensino de História – UEL, 9. http://dx.doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p133

Prats, J., & Santacana, J. (2015). Nous paradigmes en l’ensenyament de la història. Educació i història. Revista d’història de l’educació, 26, 19-39. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5500882

Prats, J., & Valls, R. (2011). La Didáctica de la Historia en España: estado reciente de la cuestión. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 17-35. Retrieved from https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/21328/17-35.pdf?sequence=1

Prats, J., Fuentes, C. & Sabariego, M. (2019). La investigación evaluativa de materiales didácticos para la educación política y ciudadana a través de contenidos históricos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 22(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370051

Puig Gutiérrez, M., & Morales Lozano, J. A. (2015). La formación de ciudadanos: conceptualización y desarrollo de la competencia social y cívica. Educación XX1, 18 (1), 259-282. https://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12332

Reinert, M. (1998). Quel objet pour une analyse statistique du discours? Quelques réflexions à propos de la réponse Alceste. En JADT (pp. 557–569). Retrieved from https://www.image-zafar.com/sites/default/files/publications/jadt1998nice.pdf

Rodríguez R. A. (2015). ¿Es posible un ámbito de investigación en didáctica de la historia? Revista de Estudios Sociales, 52, 209-219. https://doi.org/10.7440/res52.2015.15

Ruiz, A. (2017). Trabajar con Iramuteq: Pautas. Barcelona: OMADO Universitat de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/113063

Sáez, I. & Prats J. (2018). Didáctica de las Ciencias Sociales y Libros de Texto. Didacticae, 4, 2-8. https://doi.org/10.1344/did.2018.4.2-8.

Sáiz Serrano, J., & Fuster García, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: las PAU de Historia de España. Revista Investigación en la Escuela, 84, 47-57. Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/59755

Salazar, R. A. (2019). Evaluación de la implementación de materiales didácticos en Ciencias Sociales: Propuestas para el desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370371

Sánchez, Mª C. (2017). Evaluación de los recursos didácticos utilizados en ciencias sociales, geografía e historia en Educación Primaria. Tesis doctoral, Universidad de Murcia. Retrieved from http://www.tdx.cat/handle/10803/457509

Sánchez, L. (2020). Epistemología y ciencias sociales en la era de la anti-Ilustración. In Prats, J (coord..). Ciencias Sociales, ciudadanía y sociedad digital. Reflexiones desde la educación (183-191). Gijón: Trea.

Spota, J. C. (2014). El desafío de "estar ahí" sin nunca haber ido. Algunos comentarios reflexivos sobre los fundamentos hermenéuticos de la etnografía histórica. Revista De Arqueología Histórica Argentina Y Latinoamericana, 2(8), 5-35. Retrieved from https://plarci.org/index.php/RAHAYL/article/view/67

Vallejo, I. (2020). El inifinito en un Junco: La invención de los libros del mundo antiguo. Madrid: Siruela.

Wright, P. (2008). Ser en el sueño. Crónicas de historia y vida toba. Buenos Aires: Biblos.

Published

2021-12-12