Predictive features for success in social rehabilitation of drug addicts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.32.08

Keywords:

Drug Addiction, Intervention, Drug Abuse, Drug Rehabilitation, Drug Education

Abstract

This research analyzed the profile of the participants in a program of social rehabilitation of drug addicts deprived of liberty in order to identify every personal feature required to achieve medical discharge, in other words, success in the program, and, consequently, social rehabilitation and the overcoming of the addiction. This article begins describing the state of the matter in question regarding drug dependency, deprivation of liberty and the existing types of programs in Spain for reintegration of these groups, in order to identify the particular features of the program offering the context for the study. Moreover, the targets of the evaluative research and the methodology used are also detailed in the text. The outcome obtained and its discussion allow us to affirm that the entry profiles of the target population correspond to other studies on the same population, and to value the diverse factors predicting success in the rehabilitation. Thus, the results proved that the degree of progress in the process of personal and social decline caused by the addiction, as well as the resilience factors experienced and the emotional bonds projected into the future are relevant elements to successfully tackle programs to overcome addictions. They also confirm the opportunity of programs combining the third sector with prisons which assume the re-educative role conferred by Spanish Constitution.

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Author Biographies

Cristina Menéndez Vega , Universidad de Oviedo

Es Doctora en Educación por la Universidad de Oviedo. Actualmente desarrolla su trabajo como Profesora de Intervención Sociocomunitaria en Ciclos Formativos de Grado Superior en el Instituto de Enseñanza Secundaria Nº 1 de la Consejería de Educación y Ciencia del Gobierno del Principado de Asturias. Ha sido Profesora Asociada en el Área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo y participa en la dirección de tesis en el Programa Interuniversitario de Doctorado en Equidad e Innovación en Educación. Sus líneas de investigación han estado centradas en la intervención social desde el Tercer Sector, la evaluación de programas sociales y el género en la educación y la intervención social.

Enar García Gutiérrez , Universidad de Oviedo

Es Licenciada en Pedagogía y doctoranda del Programa Interuniversitario de Doctorado en Equidad e Innovación en Educación en la Universidad de Oviedo. Actualmente se desempeña como Psicopedagoga en el Ministerio de Defensa. Ha sido investigadora en el área de evaluación de programas de formación laboral en la Universidad de Oviedo y orientadora educativa en la Consejería de Educación y Ciencia del Gobierno del Principado de Asturias. Actualmente está desarrollando su tesis doctoral sobre inserción social de personas drogodependientes. Sus líneas de investigación principales son la intervención social con drogodependientes y la evaluación de programas sociales.

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Published

2018-07-27