Drivers and barriers to adolescent´s participation in community organizations: a case study

Authors

  • Janire Fonseca Peso Universidad de Deusto
  • Concepción Maiztegui Oñate Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.11

Keywords:

Community organizations, Participation, Adolescence, Citizenship

Abstract

This article presents some preliminary data of a research about a group of teenager´s participation (12-17 years-old) in a community project. It is based on a wider research project which, during two years (2013-15), has used an ethnographic approach to understand teenager´s daily experiences in that community project and the generated process through their interaction with peers and the educational team. The purpose of this article is to identify drivers and barriers that different agents perceive for participating in the community project. To this end, initial results are gathered in three discussion groups: adolescents who have a background on the organization (for at least 3 years) and high level of commitment related to a “projective type of participation” (Llena, Novella, Trilla, Noguera, Morata & Morell, 2015); their families and adult workers. Preliminary results of participant observation in the advisory group (22 hours) and assemblies (10 hours) of the community are also incorporated. Data analysis shows that there are three principal drivers to participate: the profile of the adolescents and their families, the relationships they established with the educational team and their awareness of learning. Regarding obstacles, there are other three aspects: participants’ lack of interest on the available opportunities, their stage of life and their expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janire Fonseca Peso, Universidad de Deusto

Profesora del departamento de Pedagogía Social y Diversidad de la Uni­versidad de Deusto y miembro del equipo de investigación “INTERVENCIÓN: Calidad de vida e Inclusión Social”. Líneas de investigación en los ámbitos de participación ciudadana y colectivos en riesgo de exclusión social 

Concepción Maiztegui Oñate, Universidad de Deusto

Profesora titular del departamento de Pedagogía Social y Diversi­dad de la Universidad de la Universidad de Deusto y miembro del equipo de investigación “Retos Socioculturales y Derechos Humanos en un mundo en transformación”. Líneas de investigación en los ámbitos de la educación intercultural y la participación ciudadana

References

Barnett, L. (2008). Predicting youth participation in extracurricular recreational activities: relationships with individual, parent, and family characteristics. Journal of Park and Recreation Administration, 26 (2), 28-60.

Benedicto, J. (2011). Construyendo la ciudadanía juvenil. Marco teórico para las políticas de juventud y ciudadanía. Retrieved from http://www.diba.cat/c/document Iibrary/get file ?uuid=flfcd66f-248d-4d81-a6cd606cce333a51&.

Benedicto, J. & Morán, M. (2007). Becoming a citizen. European Societies, 9 (4), 601-622.

Bilbao, M. (2008). Juventud vasca 2008. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco. Retrieved from:

http://www.euskadi.net/contenidos/informacion/gazteak_bilduma/es_liburuak/adjuntos/Juventud_vasca_2008_c.pdf.

Chaiklin, S. (2003). The zone of proximal development in Vygotsky’s analysis of learning and instruction. In A. Kozulin, B. Gindis, V. Ageyev. & S. Miller. (2003). Vygotsky’s educational theory and practice in cultural context. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 39-64.

Checkoway, B. & Gutiérrez, L. (2009). Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: GRAÓ.

Cremin, H., Warwick, P., Harrison, T. & Manson, C. (2009). Building voice, civic action and learning: What can we learn from young people living in socio-economically disadvantages communities? UK: University of Cambridge Retrie¬ved from: http://www.soc-for-ed-studies.org.uk/documents/nationalAward/building-voice.pdf.

Cusworth, L., Bradshaw, J., Coles, B., Keung, A. & Chzhen, Y. (2009). Understanding Social Exclusion Across the Life Course: Youth and Young Adulthood. London: Social Exclusion task Force, Cabinet Office.

Davies, I., Hampden-Thompson, G., Tsouroufli, M., Sundaram, V., Lord, P., Jeffes, J. & Bramley, G. (2012). Creating citi¬zenship communities. Journal of Social Science Education, 11 (3), 107-118.

De Certeau, M. (1999). La invención de lo cotidiano. México DF: Universidad Iberoamericana y Centro Francés de Es¬tudios Mexicanos y Centroamericanos.

De Weerd, M., Gemmeke, M., Rigter, J. & van Rij, C. (2005). Indicators for monitoring active citizenship and citizenship education. Bruselas: European Commission.

Ferreira, J., Pose Porto, H. & De Valenzuela Bandín, A. (2015). El ocio Cotidiano de los Estudiantes de Educación Secun¬daria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 25-49.

Finlay, S. (2010). Carving out meaningful spaces for youth participation and engagement in decision-making. Youth Studies Australia (29), 53-59.

Flanagan, C. & Levine, P. (2010). Civic Engagement and the transition to adulthood. The future of children, 20 (1), 159-179.

Flanagan, C., Jonsson, B., Botcheva, L., Csapo, B., Bowes, J., Macek, P., … Sheblanova, E. (1999). Adolescents and the “social contract”: Developmental Roots of Citizenship in seven countries. In M. Yates & J. Y. (ed.), Roots of civic identity. UK: Cambrige University Press, pp. 135-155.

Ginwright, P., Noguera, P. & Cammarota, J. (2006). Beyond resistance! Youth Activism and Community Change. Nueva York: Routledge: Tylor & Francis.

Hall, T., Coffey, A. & Williamson, H. (1999). Self, Space and Place: youth identities and citizenship. British Journal of So¬ciology of Education, 20 (4), 500-513.

Haste, H. (2010). Citizenship Education: a Critical Loos at a contested field. In J. T. L.R. Sherrod, Handbook of Research on Civic Engagement in Youth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., pp. 161-188.

Hoskins, B. & Mascherini, M. (2009). Measuring Active Citizenship through the Development of a Composite Indicator. Soc Indic Res 90, 459-488.

Jennings, L., Parra-Medina, D., Hilfinger Messias, D. K. & McLoughlim, K. (2009). Hacia una teoría social crítica del em¬poderamiento de la juventud. En B. Checkoway & L. M. Gutiérrez, Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: Graó, pp. 43-73.

Kirshner, B. (2008). Guided participation in three youth activism organizations: facilitation, apprenticeship and joint work. Journal of the Learning Sciences, 17 (1), 60-101.

Lozano, J. (2007). Jovenes educadores: tribus educadoras: entre los lugares y las redes. Barcelona: Graó.

Maiztegui-Oñate, C. & Fonseca Peso, J. (2014). Ciudadanía y participación en contextos de diversidad cultural: análisis desde la educación no formal. Interacçoes, 29, 37-59.

Manson, C., Cremin, H., Warwick, P. & Harrison, T. (2010). Building voice, civic action and learning: variation in levels of civic engagement amongst young people in areas of socio-economic disadvantages. Retrieved from http://enga¬ged.educ.cam.ac.uk/publications/Seminar%202%20Listening%20harder%20paper%20HC.pdf.

Morán, L. (2003). Aprendizajes y espacios de la ciudadanía para un análisis cultural de las prácticas sociopolíticas. ICONOS, pp. 31-43.

Morán, M., Iglesias, L., Vargas, J. & Rouco, F. (2012). Usos e imágenes del tiempo en el alumnado de Educación Secun¬daria Obligatoria (ESO): entre la escuela, la familia y la comunidad. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 61-101.

Novella, A. (2008). Formas de participación Infantil. La concrección de un derecho. Educación Social. Revista de Inter¬vención Socioeducativa, 38, 77-93.

Novella, M., Llena, M., Trilla, J., Noguera, E., Morata, T., Agud, I. & Gómez, M. (2014). Participación Infantil y construcción de la ciudadanía. Barcelona: GRAÓ.

Observatorio Vasco de la Juventud (2012). Retratos de juventud 16 – Cultura democrática-. Retrieved from: http:// www.gazteaukera.euskadi.net/r58-7651x/es/contenidos/informacion/gazteen_argazkiak_bilduma/es_5561/adjuntos/ retratos16_c.pdf

Ortega, C., Lazcano, I. & Manuel, M. (2015). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Peda¬gogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 69-88.

Pescarmona, I. (2014). Learning to participate through Complex Instruction. Intercultural Education, 25 (3), 187-196.

Rebollo, O. (2005). Introducción. En Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Construyendo ciudadanía 7. Madrid: IEPALA, pp. 9-16.

Rodriguez San Julián, A. (2012). Informe Juventud en España 2012. Madrid: NJUVE. Retrieved from: http://www.injuve. es/sites/default/files/2013/26/publicaciones/IJE2012_0.pdf

Ruiz Olabuénaga (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Deusto.

Schwartz, S. & Suyemoto, K. (2013). Creating changer from the inside: youth development within a youth community organizing program. Journal of community psychology, 41 (3), 341-358.

Strobel, K. & Kirshner, B. (2008). Qualities that attract urban youth to after-school settings and promote continued participation. Teachers College Record, 110 (8), 1677-1705.

Strobel, K., Osberg, J. & McLaughlin. (2006). Participation in social change: shifting adolescents’ developmental pa¬thways. In P. Ginwinwright (2006). Beyond resistance! Youth Activism and community Change NY: Tylor & Francis Group, pp. 197-214.

Youniss, J. & Yates, M. (1997). Community service and social responsability in youth. Chicago: University of Chicago Press.

Published

2016-12-23