edia and authoritarian utopia: The Office of Information and Tourism. Argentina, 1967-1969
DOI:
https://doi.org/10.18042/hp.47.10Keywords:
Medios de comunicación – Autoritarismo, Estado, OnganíaAbstract
The Office of Information and Tourism (Spanish acronym: SDT) was the most ambitious official Argentine media policy after the time of the first Peronism. This work reconstructs the main aspects of this experience forgotten by historiography, from the study of journalistic publications of the time, among other oral and written sources. The aim is to understand the general objective pursued by the communicational policy of the dictatorship of General Onganía and to contribute to the knowledge of the links that are forged between authoritarian political projects and the media. The hypothesis is that the SDT project proposed a restructuring of the entire media system (state and private), aimed at supporting a dictatorship that set out to administer from above the times of economic and social policy. and political participation. In a complementary way, the SDT set out to build an image of the Argentine dictatorship abroad, which would positively present a population of liberal customs that produced and consumed all kinds of cultural goods without censorship. The article presents the limits and contradictions of this policy but highlights its foundational character in terms of consolidating the State’s actions in the media, a logic that would remain in the dictatorship and post dictatorship of the following two decades.
Downloads
References
Altamirano, C. (2007). Bajo el signo de las masas (1943-1973). Buenos Aires: Emecé.
Bargach, A., y Suárez, M. (2014). Telam. El hecho maldito del periodismo argentino. Buenos Aires: Edición de los autores.
Borrelli, M. (2011). Una ‘batalla ganada’: Clarín y la compra de Papel Prensa (1976-1978). En J. Saborido y M. Borrelli (Eds.), Voces y silencios: La prensa argentina y la dictadura militar (1976-1983) (pp. 19–53). Buenos Aires: Eudeba.
Buch, E. (2003). The Bomarzo Affair. Ópera, perversión y dictadura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Califa, J. S. (2015). A los golpes con el golpe. El movimiento estudiantil frente a la intervención de la Universidad de Buenos Aires, 1966. Conflicto social, 8(13), 89-115.
Cámara Argentina de Anunciantes. (1973). Estudio de la inversión publicitaria en la República Argentina: 1960-1972. Buenos Aires: Edición del autor.
Cosse, I. (2010). Pareja, sexualidad y familia en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI.
De Riz, L. (2000). La política en suspenso: 1966-1976. Buenos Aires: Biblos.
Delgado, J. (s. f.). La era del vinilo en Argentina. Expansión y retracción de la industria discográfica nacional, 1964-1984.
Eidelman, A. (2015). Moral católica y censura municipal de las revistas eróticas en la ciudad de Buenos Aires durante la década del sesenta. En D. D’Antonio (Ed.), Deseo y represión. Sexualidad, género y Estado en la historia argentina reciente (pp. 1-20). Buenos Aires: Imago Mundi.
Galván, V. (2014). Modernización estética y cultural en la Argentina de Onganía desde la perspectiva del nacionalismo de derecha. En V. Galván & F. Osuna (Eds.), Política y cultura durante el «Onganiato». Nuevas perspectivas para la investigación de la presidencia de Juan Carlos Onganía (1966-1970). Rosario: Prohistoria.
Galván, V., y Osuna, F. (2014). El «Onganiato». Problemáticas y especificidades de un período postergado por la historiografía. En V. Galván y F. Osuna (Eds.), Política y cultura durante el «Onganiato». Nuevas perspectivas para la investigación de la presidencia de Juan Carlos Onganía (1966-1970) (pp. 17-25). Rosario: Prohistoria.
García, H. R. (1993). Cien veces me quisieron matar. Buenos Aires: Planeta.
Gociol, J. (2012). Libros para todos. Colecciones de Eudeba bajo la gestión de Boris Spivacow (1958-1966). Buenos Aires: Biblioteca Nacional.
Manzano, V. (2017). La era de la juventud en Argentina. Cultura, política y sexualidad desde Perón hasta Videla. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Marrone, I., y Fariña, M. (2011). Revoluciones y golpes de Estado. La cobertura del conflicto violento en noticiarios argentinos y cubanos. En I. Marrone y M. Moyano Walker (Eds.), Disrupción social y boom documental cinematográfico. Argentina en los años sesenta y noventa (pp. 71-87). Buenos Aires: Biblos.
Mochkofsky, G. (2012). Timerman: El periodista que quiso ser parte del poder. Buenos Aires: Sudamericana.
O’Donnell, G. (2009). El estado burocrático autoritario. Buenos Aires: Prometeo.
Ortiz, R. (2001). A moderna tradiçao brasileira. San Pablo: Brasiliense.
Oteiza, E. (1997). El cierre de los centros de arte del Instituto Torcuato Di Tella. En E. Oteiza (Ed.), Cultura y política en los años ’60 (Vol. 60, pp. 77–108). Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del CBC.
Piñeiro, A. (1974). Breve historia de la publicidad argentina. Buenos Aires: Alzamor.
Pujol, S. (2002). La década rebelde. Los años ’60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé.
Ramírez Llorens, F. (2016). Noches de sano esparcimiento. Estado, católicos y empresarios en la censura al cine en Argentina 1955-1973. Buenos Aires: Libraria.
Ramirez Llorens, F. (2019a). Cine, autoritarismo y política de medios en Argentina: El Festival de Mar del Plata de 1968. Historia Crítica, (72), 139-160.
Ramírez Llorens, F. (2019b). Para Onganía que lo mira por TV: el rol de la política comunicacional y la expansión de la televisión en la cobertura del Cordobazo. Revista de Historia de la Universidad del Comahue, (20), 80-104.
Ramírez Llorens, F. (s. f.). Autoritarismo y entretenimiento en los orígenes de la estatización de la televisión en Argentina: El Canal 7 de Buenos Aires durante la presidencia de Onganía. Buenos Aires.
Rivera, J. (1998). El escritor y la industria cultural. Buenos Aires: Ariel.
Rosendorf, N. (2006). Be El Caudillo’s Guest: The Franco Regime’s Quest for Rehabilitation and Dollars after World War II via the Promotion of U.S. Tourism to Spain. Diplomatic history, 30(3), 335-365. https://doi.org/10.1111/j.1467-7709.2006.00560.x
Sánchez Sánchez, E. (2001). El auge del turismo europeo en la España de los años sesenta. Arbor, 170(669), 201-224.
Sticotti, J. (2020). La televisión nacional, comienzo contingente de una experiencia perdurable: el proceso de estatización de los canales de Buenos Aires (1973-1974), Nuevo Mundo Mundos Nuevos [En línea], Cuestiones del tiempo presente, https://doi.org/10.4000/nuevomundo.79661
Tcach, C. (2012). De la Revolución Libertadora al Cordobazo: Córdoba, el rostro anticipado del país. Buenos Aires: Siglo XXI.
Townson, N. (2007). España en cambio. El segundo franquismo 1959-1975. Madrid: Siglo XII.
Ulanovsky, C., Panno, J. J., Tijman, G., y Merkin, M. (1995). Días de Radio: Historia de la Radio Argentina. Buenos Aires: Espasa Calpe.
Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna: 1951-1969. Buenos Aires: Edhasa.
Vogel, A. (2017). Bikinis, fútbol y rock & roll. Madrid: Akal.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fernando Matías Ramírez Llorens
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal, accept the following terms:
a. The authors retain their copyright and guarantee to the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License Attribution-Noncommercial-No derivative works 4.0 Spain, which allows third parties to share the work as long as its author and its first publication is indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g. deposit in an institutional repository or archive, or published in a monographic volume) provided the initial publication in this journal is indicated.
PLAGIARISM AND SCIENTIFIC FRAUD
The publication of work that infringes on intellectual property rights is the sole responsibility of the authors, including any conflicts that may occur regarding infringement of copyright. This includes, most importantly, conflicts related to the commission of plagiarism and/or scientific fraud.
Plagiarism is understood to include:
1. Presenting the work of others as your own.
2. Adopting words or ideas from other authors without due recognition.
3. Not using quotation marks or another distinctive format to distinguish literal quotations.
4. Giving incorrect information about the true source of a citation.
5. The paraphrasing of a source without mentioning the source.
6. Excessive paraphrasing, even if the source is mentioned.
Practices constituting scientific fraud are as follows:
1. Fabrication, falsification or omission of data and plagiarism.
2. Duplicate publication.
3. Conflicts of authorship.