Disputed territories: a case study in rural emptied Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.208.05

Keywords:

Depopulation, Geography of power, Displacement, Rural Development

Abstract

This paper analyses the trajectory of public policies in the face of the problem of depopulation, both at the socioeconomic level and for its impacts on the lives of thousands who are being displaced. It is based on a diagnosis to characterize the dimension of the problem. Then we reflect on the socioeconomic development model and its spatial impacts. We problematize the issue of depopulation incorporating approaches to the geography of power, the conceptions of space and territory, and the challenges of “empty space” in the context of disputes about natural and strategic resources. Finally, we analyze the socio-cultural impact and the rupture of community ties. Although the work is relevant to all of Spain, but it focuses on the Community of Castile and Leon, and more specifically León given that it is one of the provinces with the greatest depopulation and with less institutional support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Javier Díez-Gutiérrez, Universidad de León

Enrique Javier Díez Gutiérrez Profesor de la Universidad de León. Doctor en Ciencias de la Educación. Licenciado en Filosofía. Diplomado en Trabajo Social y Educación Social. He trabajado como educador social, como maestro de primaria, como profesor de secundaria, como orientador en institutos y como responsable de atención a la diversidad en la administración educativa. Especialista en organización educativa, actualmente desarrollo mi labor docente e investigadora en el campo de la inclusión, la educación intercultural, el género y la política educativa. Entre mis publicaciones recientes:La educación en venta (Octaedro, 2020); La revuelta educativa neocon (Trea, 2019); Educación Neoliberal (Octaedro, 2018); La educación que necesitamos, con Alberto Garzón (Akal, 2016); Qué hacemos con la Universidad con Josep Ferrer, Adoración Guamán y Ana Jorge (Akal, 2014), Educación Pública: de tod@s, para tod@s con Adoración Guamán (Bomarzo, 2013), Qué hacemos con la educación con Agustín Moreno y Jose Luis Pazos (Akal, 2012), Educación Intercultural: Manual de Grado (Aljibe, 2012), “Decrecimiento y educación” con Carlos Taibo (Catarata, 2011), Globalización y Educación Crítica (Colombia, 2009), o Globalización neoliberal y sus repercusiones en la educación (El Roure, 2007).

Published

2021-06-09

How to Cite

Rodríguez-Rejas, M. J., & Díez-Gutiérrez, E. J. (2021). Disputed territories: a case study in rural emptied Spain. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 53(208), 371–390. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.208.05

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.